Lunchseminarium: Så utvecklades dagligvaruhandeln 2019 och dessa trender tar vi med oss 2020

Välkommen på lunchseminarium den 17 februari 2020:
Så utvecklades dagligvaruhandeln 2019 och dessa trender tar vi med oss till 2020
Dagligvaruhandeln befinner sig just nu på en förändringsresa där ett förändrat konsumentbeteende och digitalisering är två viktiga ingredienser. Varmt välkommen till ett lunchseminarium där Svensk Dagligvaruhandel och HUI sammanfattar dagligvaruåret 2019, presenterar hur försäljningen gick i januari samt vilka de viktigaste trenderna är framåt.
Innehåll:
- Det här är Dagligvaruhandeln
- Branschens utveckling 2019 och försäljningsutveckling i januari 2020 (Dagligvaruindex)
- Kommentar branschens utveckling
- Dagligvaruhandelns utsikter
Medverkande:
Karin Brynell, VD Svensk Dagligvaruhandel
Daniel Liljeberg, Näringspolitiskt ansvarig Svensk Dagligvaruhandel
Jonas Arnberg, VD på HUI
Moderator:
Anna Jönsson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel
Datum: Måndagen den 17 februari klockan 12.00 – 12.45 (lunchsmörgås serveras från 11.30)
Plats: Regeringsgatan. 60
Anmälan senast 10 februari
Seminariet är kostnadsfritt, men anmälan är bindande och ej avbokad plats debiteras 450 kronor (exklusive moms). Observera att antalet platser är begränsat. Anmäl dig senast den 10 februari).
För frågor om seminariet:
Anna Jönsson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel
anna.jonsson@svdh.se
0709-80 32 09
Nyckelord
Bilder
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemmar är Axfood AB, Bergendahls Food AB, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, IKEA foods, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för branschen tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Påsken förklarar den svaga försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln i mars15.4.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,3 procent under mars 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för mars beräknas till -4,4 procent, vilket beror på att påsken infaller i april i år men inföll i mars i fjol. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,1 procent under mars månad.
Påskförsäljningen är viktig för dagligvaruhandeln14.4.2025 09:25:27 CEST | Pressmeddelande
Påsken är en av årets stora mathögtider som för många är starkt förknippad med traditionsenliga måltider, godis och sociala sammankomster. Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln i jämförelse med en normal vecka. Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av en inflationsoro, trots detta lär påskfirandet i år vara fortsatt prioriterat bland konsumenterna.
Kommentar till SCB:s konsumentprisindex (KPI) för mars 202511.4.2025 08:53:04 CEST | Pressmeddelande
Inflationen i mars uppgick till 0,5 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), medan inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker låg på 5,4 procent. Det är framför allt priserna på mejeri, kaffe och fetter som fortsätter att driva upp livsmedelsinflationen och varje kategori har sin förklaring och logik. Viktigt att notera denna månad är dock att vi jämför oss med mars 2024 som till och med hade en negativ inflation. Inflationen mellan februari och mars låg på 0,8 procent, vilket trots allt är lägre än mellan januari och februari. Med det sagt, i en omvärld med hot om tullar, klimatförändringar och andra osäkerheter kommer konsumenterna troligen behöva vänja sig vid mer volatila priser på livsmedel. För att förstå inflationen på livsmedel måste man titta närmare på de bakomliggande orsakerna. Då ser vi att mejeri, som är en stor kategori, har ökat med 12,1 procent, vilket beror på underskott av mjölk i hela Europa. Kaffe och choklad har ökat med närmare 30 procent, vilket helt
Svensk Dagligvaruhandel och FoodFacts inleder samarbete för klimattal på livsmedelssortiment10.4.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Som ett led i arbetet med att minska dagligvaruhandelns klimatpåverkan inleder Svensk Dagligvaruhandel ett samarbete med det svenska techbolaget FoodFacts. Samarbetet syftar till att ta fram klimattal för butikernas livsmedelssortiment, baserat på den branschgemensamma metod för klimatberäkning som Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen tidigare tagit fram.
Svensk Dagligvaruhandel välkomnar Livsmedelsstrategin 2.021.3.2025 13:35:18 CET | Pressmeddelande
Idag, 21 mars, presenterades Livsmedelsstrategin 2.0 av landsbygdsminister Peter Kullgren tillsammans med klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari, bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa och Martin Kinnunen, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum