Spanska Turistbyrån

Almeria gastronomisk huvudstad 2019

Dela
Barca de almadraba. Båt för tonfiske i Monteleva (Almeria)
Barca de almadraba. Båt för tonfiske i Monteleva (Almeria)

Grattis Almería! Denna pittoreska ort i södra Spanien har valts till årets gastronomiska huvudstad i Spanien 2019. Staden kommer att utföra mer än 300 evenemang under året i samband med priset. Rätter som arroz empedrao med alubias eller med fisk och skaldjur, gachasolla de trigo eller tonfisk med lök, är klassiska rätter från området. Och så finns det mängder med olika tapas förstås!

Den moderna kokkonsten i Almerias kännetecknas av mötet mellan hav och land. Att Almeria är kargt och ökenlik sätter också sin speciella prägel på den lokala kokkonsten. 

Priset är Spaniens främsta inom sektorn.

Nästan 10 miljoner utländska besökare uppger att de besöker Spanien på grund av sin kokkonst. Sedan ett antal år har norra och nordöstra Spanien varit kända bland gourmets och foodies. Det är läckra platser att äta i. Inte minst Baskien och Katalonien har alltmer blivit hushållsnamn i Sverige. Nu börjar också Andalusien synas på kartan.

2019 blir alltså andalusiska Almeria Spaniens gastronomiska huvudort. Grattis!

Vill du veta mera?  klicka här och här

 (Filtrera dina sökningar med Travel Ideas!)

Nyckelord

Kontakter

Mónica FernándezTuristbyråchef

Bilder

Barca de almadraba. Båt för tonfiske i Monteleva (Almeria)
Barca de almadraba. Båt för tonfiske i Monteleva (Almeria)
Ladda ned bild

Länkar

Om

Spanska Turistbyrån
Spanska Turistbyrån
Nybrokajen 3
111 48 Stockholm

http://www.spain.info/en/

Turespaña – Spaniens Institut för Turism är ett organ som fått i uppdrag av den spanska staten att marknadsföra Spanien som en turistdestination. Turespaña bedriver sin verksamhet genom ett nätverk av 33 strategiskt placerade turistbyråer runt om i världen som interagerar lokalt med resebranschens olika aktörer, opinionsbildare och resenärer.     

Spanska Turistbyrån i Stockholm, som är Turespañas kontor i Sverige, har till uppgift att bistå den  spanska turismsektorn genom marknadsföring av Spanien med hjälp av olika arrangemang som riktas till så väl verksamma inom resesektorn (presentationer, workshops, vidareutbildningar för agenter, deltagande i mässor mm) som till allmänheten (reklamkampanjer, aktiviteter i sociala medier och event), och genom analys och marknadsrapporter. För att stärka och positionera Spanien som resmål arbetar Spanska Turistbyrån även aktivt inom kommunikation och PR.

Läs mer om Spanien på spain.info och vår tidning på svenska upptackspanien.com.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye