
Hemlevererad mat en fortsatt trend även framöver
En undersökning som Simple Feast genomfört i januari visar att 68 procent av svenskarna tror på en ökad efterfrågan av hemlevererad mat de kommande fem åren. Få tror att det kommer att minska. Vanligast är det bland kvinnor mellan 30 och 44 år, där 80 procent tror att efterfrågan på hemlevererad mat kommer att öka.
Under Coronakrisen har flera aktörer som säljer mat direkt hem till dörren upplevt en stor ökning i efterfrågan. Däribland Simple Feast som erbjuder vegetariska och veganska matkassar med mat färdig på 10 minuter.
- Utbudet av olika mattjänster har ökat på senare år. Med tanke på att vi såg en ökad efterfrågan av hemlevererad mat redan innan krisen bröt ut, och att allt fler nu fått upp ögonen för de alternativen, så kan vi nog räkna med en fortsatt trend även efter krisen. Inte minst ser vi att många nu förstår vikten av att välja närproducerad mat. Så troligtvis sker också en utveckling där fler vill konsumera lokalproducerade råvaror framöver, säger Maximilian Lundin, Sverigechef för Simple Feast.
Idag anger nästan hälften av svenskarna att de lägger en halvtimme eller mer på att laga middag under en genomsnittlig dag. Mest tid lägger personer mellan 30 och 44 år, där nästan 35 procent lägger mer än en halvtimme per måltid.
- Vissa dagar är det ju jättetrevligt att stå länge vid spisen och laga mat men de flesta dagar ska maten bara komma på bordet fort, framförallt om man är en aktiv familj med mycket på gång. Det är roligt att vi kan underlätta för våra kunder och se till att de dagarna också bjuder på vällagad och god mat som samtidigt inte kräver massa tid och tankekraft att förbereda, säger Maximilian Lundin.
Bilaga undersökningsfrågor:
Tror du att efterfrågan på hemlevererad mat till dörren kommer att öka eller minska under de kommande fem åren? Med hemlevererad mat menas allt från leverans av färdiglagad mat till leverans av livsmedel från matvarubutiker.
Total |
Män |
Kvinnor |
|
Öka |
68 % |
69 % |
68 % |
Minska |
4 % |
5 % |
3 % |
Ungefär som idag |
19 % |
19 % |
19 % |
Tveksam, vet ej |
9 % |
7 % |
11 % |
Under en genomsnittlig dag, hur lång tid tar det för dig att tillaga middag?
Total |
Män |
Kvinnor |
|
–20 minuter |
18 % |
20 % |
15 % |
21–30 minuter |
30 % |
30 % |
31 % |
31–45 minuter |
26 % |
26 % |
26 % |
46(+) minuter |
19 % |
17 % |
22 % |
Äter/lagar vanligtvis inte middag |
4 % |
5 % |
4 % |
Tveksam, vet ej |
2 % |
3 % |
1 % |
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade webbpanel, mellan den 3 och 10 januari 2020. Totalt deltog 1000 respondenter bland svenska allmänheten 18–79 år.
Nyckelord
Kontakter
Ulrika EngellauPR- och marknadsansvarig Simple Feast Sverige
Tel:070 884 66 08ulrika@simplefeast.comOm
Om Simple Feast
Simple Feast har över 90 anställda i Sverige, Danmark, Tyskland och USA. Kärnverksamhet är hemleverans av ekologiska växtbaserade måltider – klara att servera på 10 minuter. Företaget grundades i Köpenhamn 2015 och är sedan oktober 2018 även etablerade i Sverige. Läs mer på simplefeast.com.
Följ Simple Feast
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Simple Feast
Simple Feast öppnar upp för delägarskap med Crowdcube19.3.2021 12:58:34 CET | Pressmeddelande
Det gröna matkasseföretaget Simple Feast öppnar upp för delägarskap via Crowdcube, vilket nu gör det möjligt för privatpersoner att få delägarskap i det snabbt växande företaget. Investeringarna kommer att användas till fortsatt utveckling av växtbaserade produkter och måltidskoncept.
Sju vegetariska trender för 202126.1.2021 13:07:00 CET | Pressmeddelande
Allt fler äter grönt och utbudet av vegetarisk mat ökar för varje år. Men vilka är egentligen de stora vego-trenderna för 2021? Maximillian Lundin, Sverigechef för Simple Feast och vegankock, spår sju trender som kommer att slå under 2021. “Jag tror att det närodlade kommer få ett rejält uppsving under året - inte minst när det kommer till otroliga svenska råvaror som fallit i glömska, såsom alla superbär som växer här”.
Ny adblocker döljer snabbmatsreklam och visar grönsaker istället30.11.2020 13:40:38 CET | Pressmeddelande
Varje år spenderar snabbmatskedjorna miljarder på reklam globalt. Samtidigt möts konsumenterna i betydligt lägre utsträckning av reklam för grönsaker och andra mer hållbara alternativ. Nu lanserar Simple Feast en adblocker som för första gången gör det möjligt att ersätta digitala annonser till bilder på grönsaker. Kampanjen vill belysa snedfördelningen när det kommer till vilken typ av matreklam vi möts av i vardagen.
Så mycket tid lägger svenskarna på att laga mat18.11.2020 08:10:00 CET | Pressmeddelande
Att laga mat kan vara både avkopplande och stressigt. I snitt lägger svensken 38 minuter på att laga en vanlig middag. Det visar en undersökning som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av Simple Feast.
Sju food-hacks som minskar matsvinnet30.10.2020 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Det finns flera knep vi kan applicera i vår dagliga matlagning för att minska matsvinnet eller bara för få till godare vegetarisk mat. Simple Feasts Sverigechef Maximillian Lundin listar sina bästa food-hacks.