Sju vegetariska trender för 2021
2021 har precis startat och många vill nu förändra sina vanor till det bättre. Var fjärde svensk uppgav i höstas att de fått ett ökat intresse för att välja vegetarisk eller vegansk mat sedan Coronapandemin bröt ut*. De senaste åren har utbudet av vegetarisk mat exploderat i Sverige och trenderna är många.
– Vi ser en stor innovationskraft bland bönder och produktutvecklare att hitta nya sätt att använda klassiska svenska grödor som tex. ärter och havre för att skapa helt nya livsmedel. En stor trend jag ser under 2021 är nya plantbaserade produkter som inte är ersättningsprodukter till animaliska alternativ - utan som är tänkta att vara en helt ny komponent i en måltid. Jag tror också att det närodlade kommer få ett rejält uppsving under året, inte minst när det kommer till otroliga svenska råvaror som fallit i glömska, såsom alla våra superbär som växer här, säger Maximillian Lundin, Sverigechef för Simple Feast.
Maximillian Lundin har listat sju trender inom det vegetariska köket för 2021:
- Egen odling
Allt fler har fått ett intresse för odling under pandemin. Detta kommer troligen ta sig uttryck i att vi vill äta ännu mer egenodlat. Fler kommer odla i trädgården, på balkongen eller i en pallkrage på den gemensamma innergården. Vi såg redan förra året att fröer sålde slut och det här året vill ännu fler lära sig om odling och testa på att så sina egna grödor. - Frysens comeback
Frysta bär, frukter och grönsaker har inte ansetts lika fint som att äta färska råvaror de senaste åren, men nu ser vi en utveckling där svenska frysta blåbär är mer attraktiva än färska importerade som inte smakar någonting. Fler kommer att välja svenska frysta råvaror under perioder då produkten inte är i säsong. Ibland kan det frysta sortimentet till och med vara mer näringsrikt än det färska. - Vegetariska produkter som inte imiterar kött
Länge har vegetariskt protein främst fungerat som ersättare till kött. Vi har sett otaliga vegetariska alternativ till köttfärs, korv och biffar. Det sker nu en enorm innovation inom området, där fler produkter kommer ut på marknaden utan att vara tänkta att imitera kött. Ett bra exempel är Tempeh som har en helt egen konsistens och smak och som öppnar upp för en rad olika användningsområden. - Svenska superbär
Glöm importerade gojibär och acai. Nu kommer istället fokus vara på de bortglömda svenska superbären. Det finns mycket forskning som visar att våra svenska bär är nyttigare än importerade. Dessutom smakar de mer. Krusbär, björnbär, lingon, svarta vinbär och slånbär gör nu stor comeback och fler kommer undra varför dessa skatter inte finns tillgängliga att köpa på fler ställen. - Svinnsmart 2.0
2021 blir året där vi på tar matsvinnet på ännu större allvar. Detta kommer resultera i att vi vill maximera användningen av våra råvaror och utgår mer ifrån vad vi har hemma i kylskåpet när vi komponerar maträtter. Efter ett år av att äta mer mat hemma har vi nu blivit bättre på att planera våra måltider och fler kommer att planera sina inköp bättre utifrån svinn-aspekten. - Få och bra råvaror
Efter många år av avancerad matlagning och recept som innehåller mängder av ingredienser vill vi nu återgå till enklare mat där bra råvaror står i centrum. Vi kommer hellre att lägga pengar på närodlade grönsaker med mycket smak och skapa rätter som inte kräver mängder av kryddor och avancerad tillagning för att smaka något. - DYI - egen pasta, sylt och saft
Under 2020 var det många som fick upp ögonen för att göra mer mat från grunden och insåg att det är enkelt att laga mycket själv. Som ett resultat av det kommer vi se en boom där det blir allt vanligare att göra sylt, saft och inte minst pasta från scratch. När vi äntligen kan bjuda in till fler middagar igen med nära och kära, så står den hemmagjorda pastan med tomatsås på middagsbordet hos många.
Kontakter
Ulrika EngellauPR- och marknadsansvarig Simple Feast Sverige
Tel:070 884 66 08ulrika@simplefeast.comBilder
Om
Om Simple Feast
Simple Feast har över 180 anställda i Sverige, Danmark, Tyskland och USA. Kärnverksamhet är hemleverans av ekologiska växtbaserade måltider – klara att servera på ett ögonblick. Företaget grundades i Köpenhamn 2015 och är sedan oktober 2018 även etablerade i Sverige. Läs mer på simplefeast.com.
Följ Simple Feast
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Simple Feast
Simple Feast öppnar upp för delägarskap med Crowdcube19.3.2021 12:58:34 CET | Pressmeddelande
Det gröna matkasseföretaget Simple Feast öppnar upp för delägarskap via Crowdcube, vilket nu gör det möjligt för privatpersoner att få delägarskap i det snabbt växande företaget. Investeringarna kommer att användas till fortsatt utveckling av växtbaserade produkter och måltidskoncept.
Ny adblocker döljer snabbmatsreklam och visar grönsaker istället30.11.2020 13:40:38 CET | Pressmeddelande
Varje år spenderar snabbmatskedjorna miljarder på reklam globalt. Samtidigt möts konsumenterna i betydligt lägre utsträckning av reklam för grönsaker och andra mer hållbara alternativ. Nu lanserar Simple Feast en adblocker som för första gången gör det möjligt att ersätta digitala annonser till bilder på grönsaker. Kampanjen vill belysa snedfördelningen när det kommer till vilken typ av matreklam vi möts av i vardagen.
Så mycket tid lägger svenskarna på att laga mat18.11.2020 08:10:00 CET | Pressmeddelande
Att laga mat kan vara både avkopplande och stressigt. I snitt lägger svensken 38 minuter på att laga en vanlig middag. Det visar en undersökning som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av Simple Feast.
Sju food-hacks som minskar matsvinnet30.10.2020 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Det finns flera knep vi kan applicera i vår dagliga matlagning för att minska matsvinnet eller bara för få till godare vegetarisk mat. Simple Feasts Sverigechef Maximillian Lundin listar sina bästa food-hacks.
Ökat intresse för vegetarisk kost under pandemin7.10.2020 08:06:00 CEST | Pressmeddelande
Sedan Coronapandemin bröt ut i mars har var fjärde svensk fått ett ökat intresse för att välja vegetarisk eller vegansk kost. Störst är ökningen bland kvinnor och unga personer. Främsta anledningen till att fler är intresserade av att välja vego är miljöskäl, följt av hälsoskäl. Det visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Simple Feast.