Ökat intresse för vegetarisk kost under pandemin
Sedan pandemin bröt ut för cirka ett halvår sedan har många fått mer tid till att ta hand om sig själva och fundera över sin hälsa. I en ny Novus-undersökning som Simple Feast har genomfört blir det också tydligt att intresset för vegetarisk och vegansk kost har blivit större. I undersökningen svarar var fjärde person att de fått ett ökat intresse för vegomat under det senaste halvåret. Endast åtta procent säger att de fått ett minskat intresse för att äta vegetariskt eller veganskt och 66 procent svarar att det är oförändrat.
Störst ökning bland kvinnor och unga
Allra mest ökar intresset bland de i åldern 18-29 år, där hela 35 procent är mer intresserade av vegetarisk och vegansk mat nu jämfört med innan pandemin. Även kvinnor sticker ut i statistiken, 29 procent är mer öppna för att välja vego nu jämfört med för ett halvår sedan. Bland männen är siffran 20 procent.
– Oavsett om det ökade vego-intresset beror på coronapandemin eller inte är det positivt ur alla aspekter att fler vill äta växtbaserat i dag jämfört med för ett halvår sedan. Personligen tror jag faktiskt att det till stor del beror på att hållbarhets- och hälsofrågor har fått så mycket utrymme sedan Corona bröt ut, säger Maximillian Lundin, Sverigechef på Simple Feast.
Miljöskäl och hälsoskäl främsta anledningarna till det ökade intresset
Av de som fått ett ökat intresse för vegomat är det drygt fyra av tio (42 %) som uppger miljöskäl som främsta orsak. Var tredje (32 %) svarar att det ökade intresset grundar sig i hälsoskäl.
– Det finns flera skäl till att börja äta mer veganskt och vegetariskt - vilket fler och fler inser. Det jag vill uppmuntra fler till är att inte låsa fast sig vid att det antingen är svart eller vitt, man måste inte bli vegan över en natt för att det ska vara värt något. Äter man växtbaserat tre dagar i veckan till exempel gör man redan där stor skillnad både för klimatet och för sig själv, säger Maximillian Lundin.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Novus. Undersökningen är gjord via Novus omnibuss med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18-79 år. Undersökningen utfördes mellan den 25 augusti och 1 september 2020. Totalt deltog 1047 respondenter.
Bilaga: undersökningsfråga
Har ditt intresse för att välja vegetarisk eller vegansk mat ökat eller minskat under de senaste 6 månaderna?
Total |
Män |
Kvinnor |
18-29 år |
30-49 år |
50-64 år |
65 -79 år |
|
Ökat |
25 % |
20 % |
29 % |
35 % |
23 % |
25 % |
15 % |
Oförändrat |
66 % |
67 % |
66 % |
58 % |
67 % |
66 % |
74 % |
Minskat |
8 % |
11 % |
5 % |
7 % |
9 % |
6 % |
10 % |
Vet ej |
1 % |
2 % |
0 % |
0 % |
1 % |
2 % |
1 % |
(Urval: de som svarat att intresset ökat) Vilket är det främsta skälet till att ditt intresse för att välja vegetarisk eller vegansk mat har ökat?
|
Total |
Män |
Kvinnor |
18-29 år |
30-49 år |
50-64 år |
65 -79 år |
Hälsoskäl |
32 % |
34 % |
30 % |
14 % |
33 % |
41 % |
52 % |
Miljöskäl/klimatskäl |
42 % |
40 % |
43 % |
56 % |
46 % |
30 % |
20 % |
För djurens skull |
15 % |
14 % |
16 % |
15 % |
11 % |
18 % |
21 % |
Ekonomiska skäl |
2 % |
1 % |
2 % |
5 % |
0 % |
1 % |
0 % |
Andra skäl |
9 % |
11 % |
8 % |
10 % |
9 % |
10 % |
7 % |
Vet ej |
0 % |
0 % |
1 % |
0 % |
1 % |
0 % |
0 % |
Nyckelord
Kontakter
Ulrika EngellauPR- och marknadsansvarig Simple Feast Sverige
Tel:070 884 66 08ulrika@simplefeast.comBilder
Om
Om Simple Feast
Simple Feast har över 140 anställda i Sverige, Danmark, Tyskland och USA. Kärnverksamhet är hemleverans av ekologiska växtbaserade måltider – klara att servera på ett ögonblick. Företaget grundades i Köpenhamn 2015 och är sedan oktober 2018 även etablerade i Sverige. Läs mer på simplefeast.com
Följ Simple Feast
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Simple Feast
Simple Feast öppnar upp för delägarskap med Crowdcube19.3.2021 12:58:34 CET | Pressmeddelande
Det gröna matkasseföretaget Simple Feast öppnar upp för delägarskap via Crowdcube, vilket nu gör det möjligt för privatpersoner att få delägarskap i det snabbt växande företaget. Investeringarna kommer att användas till fortsatt utveckling av växtbaserade produkter och måltidskoncept.
Sju vegetariska trender för 202126.1.2021 13:07:00 CET | Pressmeddelande
Allt fler äter grönt och utbudet av vegetarisk mat ökar för varje år. Men vilka är egentligen de stora vego-trenderna för 2021? Maximillian Lundin, Sverigechef för Simple Feast och vegankock, spår sju trender som kommer att slå under 2021. “Jag tror att det närodlade kommer få ett rejält uppsving under året - inte minst när det kommer till otroliga svenska råvaror som fallit i glömska, såsom alla superbär som växer här”.
Ny adblocker döljer snabbmatsreklam och visar grönsaker istället30.11.2020 13:40:38 CET | Pressmeddelande
Varje år spenderar snabbmatskedjorna miljarder på reklam globalt. Samtidigt möts konsumenterna i betydligt lägre utsträckning av reklam för grönsaker och andra mer hållbara alternativ. Nu lanserar Simple Feast en adblocker som för första gången gör det möjligt att ersätta digitala annonser till bilder på grönsaker. Kampanjen vill belysa snedfördelningen när det kommer till vilken typ av matreklam vi möts av i vardagen.
Så mycket tid lägger svenskarna på att laga mat18.11.2020 08:10:00 CET | Pressmeddelande
Att laga mat kan vara både avkopplande och stressigt. I snitt lägger svensken 38 minuter på att laga en vanlig middag. Det visar en undersökning som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av Simple Feast.
Sju food-hacks som minskar matsvinnet30.10.2020 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Det finns flera knep vi kan applicera i vår dagliga matlagning för att minska matsvinnet eller bara för få till godare vegetarisk mat. Simple Feasts Sverigechef Maximillian Lundin listar sina bästa food-hacks.