Så mycket tid lägger svenskarna på att laga mat
För en del är matlagning ett intresse som de gärna lägger ner tid och energi på. För andra är det ett stressmoment i vardagen. Det mål vi lägger mest tid på att tillaga är middagen, där var fjärde svensk (26 procent) spenderar mellan 31–45 minuter på att laga maten. Snittiden för en vanlig middag landar på 38 minuter. Var femte person säger att de lägger mer än 46 minuter på att laga en genomsnittlig middag.
– Svenskarna är uppenbart ambitiösa med att laga middagar hemma, där en stor andel lägger betydligt mycket mer tid än vad jag väntat mig. Min uppfattning är att vi gärna lägger lite extra tid på middagen på helgerna, men att vi söker efter snabbare recept i vardagen, säger Maximillian Lundin, Sverigechef för Simple Feast.
Undersökningen visar också att mer än var tredje person, 35 procent, lägger mellan 16–30 minuter på att laga en vanlig lunch. Snittiden för att tillaga en lunch landar på 20 minuter.
– Det är bra att det kommer fler och fler lösningar som gör det möjligt att tillaga bra mat snabbt. Vi ser att många av våra kunder väljer oss just för att våra rätter i regel inte tar mer än 15 minuter att tillaga. Nu i Coronatider, när vi tillbringar mer tid hemma, så ser vi också en boom för matkassebranschen generellt. Jag tror det beror på att det är smidigt att få allt hem till dörren och att det är kul att testa nya maträtter på hemmaplan när vi äter mindre mat ute, säger Maximillian Lundin.
Det skiljer sig inte märkbart mellan kvinnor och män hur lång tid som läggs på den genomsnittliga måltiden. Kvinnor uppger att det normalt tar dem 39 minuter att laga middag, bland männen är siffran 37 minuter.
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade webbpanel, mellan den 3 och 10 januari 2020. Totalt deltog 1000 respondenter bland svenska allmänheten 18–79 år.
Bilaga: undersökningsfrågor
Under en genomsnittlig dag, hur lång tid tar det för dig att tillaga middag?
|
Total |
Män |
Kvinnor |
20 min eller mindre |
18 |
20 |
15 |
21- 30 min |
30 |
30 |
31 |
31- 45 min |
26 |
26 |
26 |
46 min eller mer |
19 |
17 |
22 |
Äter/lagar inte middag vanligtvis |
4 |
5 |
4 |
Vet ej |
2 |
3 |
1 |
Snittid |
38 |
37 |
39 |
Under en genomsnittlig dag, hur lång tid tar det för dig att tillaga lunch?
|
Total |
Män |
Kvinnor |
10 min eller mindre |
29 |
26 |
31 |
11- 15 min |
14 |
15 |
13 |
16- 30 min |
35 |
37 |
32 |
31 min eller mer |
9 |
7 |
11 |
Äter/lagar inte middag vanligtvis |
11 |
12 |
11 |
Vet ej |
2 |
3 |
2 |
Snittid |
20 |
19 |
21 |
Nyckelord
Kontakter
Ulrika EngellauPR- och marknadsansvarig Simple Feast Sverige
Tel:070 884 66 08ulrika@simplefeast.comBilder
Om
Om Simple Feast
Simple Feast har över 180 anställda i Sverige, Danmark, Tyskland och USA. Kärnverksamhet är hemleverans av ekologiska växtbaserade måltider – klara att servera på ett ögonblick. Företaget grundades i Köpenhamn 2015 och är sedan oktober 2018 etablerade i Sverige. Läs mer på simplefeast.com.
Följ Simple Feast
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Simple Feast
Simple Feast öppnar upp för delägarskap med Crowdcube19.3.2021 12:58:34 CET | Pressmeddelande
Det gröna matkasseföretaget Simple Feast öppnar upp för delägarskap via Crowdcube, vilket nu gör det möjligt för privatpersoner att få delägarskap i det snabbt växande företaget. Investeringarna kommer att användas till fortsatt utveckling av växtbaserade produkter och måltidskoncept.
Sju vegetariska trender för 202126.1.2021 13:07:00 CET | Pressmeddelande
Allt fler äter grönt och utbudet av vegetarisk mat ökar för varje år. Men vilka är egentligen de stora vego-trenderna för 2021? Maximillian Lundin, Sverigechef för Simple Feast och vegankock, spår sju trender som kommer att slå under 2021. “Jag tror att det närodlade kommer få ett rejält uppsving under året - inte minst när det kommer till otroliga svenska råvaror som fallit i glömska, såsom alla superbär som växer här”.
Ny adblocker döljer snabbmatsreklam och visar grönsaker istället30.11.2020 13:40:38 CET | Pressmeddelande
Varje år spenderar snabbmatskedjorna miljarder på reklam globalt. Samtidigt möts konsumenterna i betydligt lägre utsträckning av reklam för grönsaker och andra mer hållbara alternativ. Nu lanserar Simple Feast en adblocker som för första gången gör det möjligt att ersätta digitala annonser till bilder på grönsaker. Kampanjen vill belysa snedfördelningen när det kommer till vilken typ av matreklam vi möts av i vardagen.
Sju food-hacks som minskar matsvinnet30.10.2020 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Det finns flera knep vi kan applicera i vår dagliga matlagning för att minska matsvinnet eller bara för få till godare vegetarisk mat. Simple Feasts Sverigechef Maximillian Lundin listar sina bästa food-hacks.
Ökat intresse för vegetarisk kost under pandemin7.10.2020 08:06:00 CEST | Pressmeddelande
Sedan Coronapandemin bröt ut i mars har var fjärde svensk fått ett ökat intresse för att välja vegetarisk eller vegansk kost. Störst är ökningen bland kvinnor och unga personer. Främsta anledningen till att fler är intresserade av att välja vego är miljöskäl, följt av hälsoskäl. Det visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Simple Feast.