Ny adblocker döljer snabbmatsreklam och visar grönsaker istället
I USA spenderar mat- och restaurangföretagen årligen runt 14 miljarder dollar på reklam*. Mer än 80 procent av denna reklam marknadsför snabbmat, söta drycker och godis. Debatten om snabbmatsreklam är högaktuell när Storbritannien nu utreder ett lagförslag om att förbjuda digital annonsering för snabbmat innan klockan 21:00. Men redan nu finns en lösning för den som önskar att dölja reklamen. Simple Feast, som levererar vegetariska och veganska matkassar, lanserar idag den första adblockern som gör det möjligt att byta ut reklam för bland annat snabbmat, mot bilder på grönsaker.
– Studier från Världshälsoorganisationen, WHO, * visar att vi blir mer sugna på den mat vi exponeras för regelbundet. Vi är mer digitala än någonsin tidigare och vi och våra barn utsätts ständigt för annonser för processad mat och skräpmat, när vi faktiskt borde äta mer grön och oprocessad mat. Tanken bakom adblockern är att på ett humoristiskt sätt visa hur det hade kunnat se ut om vi möttes av en större variation av matreklam i vårt flöde, säger Jakob Joenck, grundare och VD på Simple Feast, och fortsätter:
- Miljarder spenderas varje dag över hela världen på annonser för mat som har lågt näringsvärde, ofta direkt riktad till barn. Snabbmatsreklamen innebär ett direkt hot mot att människor ska kunna välja mer grönt, och så har det varit i årtionden. Vi i livsmedelsindustrin har ett ansvar för att minska suget för processad mat, eftersom den innebär ett hot både för människor och vår planet.
Adblockern som Simple Feast tagit fram kan laddas ner gratis via Chrome Webshop. Det fungerar i alla länder och kommer att lanseras internationellt. Den ersätter digital reklam med bilder av grönsaker.
– Simple Feast brinner för att få så många människor som möjligt att äta ren, oprocessad, ekologisk och klimatvänlig mat. Vi tror att det första steget är att blockera alla annonser för processad mat som vi och våra barn möts av varje dag, säger Jakob Joenck.
Adblockern finns för nedladdning helt gratis här.
Nyckelord
Kontakter
Ulrika EngellauPR- och marknadsansvarig Simple Feast Sverige
Tel:070 884 66 08ulrika@simplefeast.comBilder
Om
Om Simple Feast
Simple Feast har över 180 anställda i Sverige, Danmark, Tyskland och USA. Kärnverksamhet är hemleverans av ekologiska växtbaserade måltider – klara att servera på ett ögonblick. Företaget grundades i Köpenhamn 2015 och är sedan oktober 2018 även etablerade i Sverige. Läs mer på simplefeast.com.
Följ Simple Feast
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Simple Feast
Simple Feast öppnar upp för delägarskap med Crowdcube19.3.2021 12:58:34 CET | Pressmeddelande
Det gröna matkasseföretaget Simple Feast öppnar upp för delägarskap via Crowdcube, vilket nu gör det möjligt för privatpersoner att få delägarskap i det snabbt växande företaget. Investeringarna kommer att användas till fortsatt utveckling av växtbaserade produkter och måltidskoncept.
Sju vegetariska trender för 202126.1.2021 13:07:00 CET | Pressmeddelande
Allt fler äter grönt och utbudet av vegetarisk mat ökar för varje år. Men vilka är egentligen de stora vego-trenderna för 2021? Maximillian Lundin, Sverigechef för Simple Feast och vegankock, spår sju trender som kommer att slå under 2021. “Jag tror att det närodlade kommer få ett rejält uppsving under året - inte minst när det kommer till otroliga svenska råvaror som fallit i glömska, såsom alla superbär som växer här”.
Så mycket tid lägger svenskarna på att laga mat18.11.2020 08:10:00 CET | Pressmeddelande
Att laga mat kan vara både avkopplande och stressigt. I snitt lägger svensken 38 minuter på att laga en vanlig middag. Det visar en undersökning som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av Simple Feast.
Sju food-hacks som minskar matsvinnet30.10.2020 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Det finns flera knep vi kan applicera i vår dagliga matlagning för att minska matsvinnet eller bara för få till godare vegetarisk mat. Simple Feasts Sverigechef Maximillian Lundin listar sina bästa food-hacks.
Ökat intresse för vegetarisk kost under pandemin7.10.2020 08:06:00 CEST | Pressmeddelande
Sedan Coronapandemin bröt ut i mars har var fjärde svensk fått ett ökat intresse för att välja vegetarisk eller vegansk kost. Störst är ökningen bland kvinnor och unga personer. Främsta anledningen till att fler är intresserade av att välja vego är miljöskäl, följt av hälsoskäl. Det visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Simple Feast.