HVO-dieselbilar bör slippa malus-skatt
– Precis som en etanolbil borde en HVO-dieselbil slippa malus-skatten, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
Idag finns det inte tillräckligt med HVO-diesel och kostnaderna är ovissa, beroende på den pågående skattediskussionen kring biodrivmedel. Trots detta skulle ett besked om malus-undantag för HVO-dieselbilar lugna både konsumenter, bilbranschen och HVO-producenter.
– Det skulle betyda mycket för omställningen. Särskilt för oss konsumenter som idag annars inte har mycket att tjäna på att välja bort fossil diesel, eftersom HVO är dyrare vid pumpen, säger Carl-Erik Stjernvall.
Även om lagen om reduktionsplikt innebär att allt mer förnybart innehåll blandas i all diesel som säljs är det inte tillräckligt för att bilister ska fortsätta köpa dieselbilar, som ofta har lägre utsläpp än bensinbilar. Malus-skatten på dieselbilar har gjort att fler väljer bensinbilar, vilket har bidragit till att utsläppen från vägtrafiken inte längre minskar. Bilarnas klimatprestanda måste speglas i malus-skattens nivå och det gör den inte idag.
Ett naturligt steg i omställningen borde vara att större volymer HVO blir tillgängligt för privata bilar.
– Många ser fortfarande laddbara bilar som dyra eller opraktiska och fordonsgas finns inte i hela landet. Samtidigt kör transportnäringen mycket på skattefri ren HVO, självklart måste samma förutsättningar finnas även för oss bilister, säger Carl-Erik Stjernvall.
Innehållet i HVO är förstås en viktig pusselbit framöver. Att fasa ut palmolja och PFAD är ett viktigt steg framåt. Samtidigt pågår mycket forskning och försök med att framställa syntetisk diesel genom att suga koldioxid ur luften eller genom att processa återvunnen plast. I Sverige menar många också att den svenska skogen kunde utnyttjas mer effektivt som råvara för syntetiskt bränsle.
Genom att undanta HVO-dieselbilar från malus-skatt skulle efterfrågan på drivmedlet säkras. Det skulle i sin tur snabbt skapa en stor potentiell utsläppsminskning när allt fler HVO-dieselbilar rullar ut från bilhallarna.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Trängselskattens påminnelseavgift är på tok för hög1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Politikerna kan inte bygga infrastrukturbudgeten på att människor råkar göra fel.
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
Felsökningsavgift trots garanti irriterar26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det går dåligt för många bilföretag och aktörer inom bilhandeln. Konkurserna i branschen duggar tätt, och i det tuffare klimatet upplever allt fler bilköpare att man hamnar i kläm.
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum