Stort engagemang för Svenska institutets digitala nationaldagsfirande

”Responsen var överväldigande, med fantastiska inlägg från följare i hela världen som kommenterade allt från musikinslagen till sina egna minnen av Sverige. Tittarna fick inblickar i hur vi alla påverkats av pandemin, samtidigt som vi kunde visa upp Sverige när det är som vackrast", säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
Svenska institutets 24 timmar långa liveströmmade nationaldagsfirande, Sweden live: National Day @ home, blev en global fest. Dygnet bjöd på musikframträdanden, matlagning, museivisningar, körsång, hemma-hos-besök och kulturinslag. Firandet var en del av SI:s arbete med att berätta om Sverige och skapa gemenskap mellan människor runt om i världen under en lång tid av social distansering.
Gensvaret från Sweden-kanalernas följare i världen överträffade vida alla förväntningar. Sändningen hade, utöver svenska följare, många tittare i USA, Ryssland, Peru och Storbritannien. Den spreds bland annat genom Facebook-kontona sweden.se (eng), ru.sweden.se (ryska) och ar.sweden.se (arabiska). Inlägget visades cirka 1,4 miljoner gånger på Facebook. Sweden.se hade över 459 000 tittare och webbplatsen live.sweden.se (där nationaldagen kunde ses) hade 18 932 unika besökare, varav 44 % kom från Sverige.
Drygt 70 svenska ambassader och konsulat uppmärksammade Sweden live: National Day @ home i sina sociala medie-kanaler, bland annat deltog utlandsmyndigheterna i Colombia, USA, Storbritannien, Pakistan, Indien, Turkiet, Georgien, Egypten och Mocambique. Den svenska ambassaden i Peking sände firandet på Weibo (Kinas motsvarighet till Twitter) och fick över 87 500 visningar.
Bland de cirka 150 personer som medverkade fanns bland andra Kronprinsessan och hennes familj samt statsminister Stefan Löfven; kockarna Jessica Frej, Camilla Hamid och Paul Svensson; artisterna Oscar Zia, ionnalee, Sousou & Maher Cissoko och Jens Lekman. Kända och okända personer bidrog med hemma-hos-hälsningar, däribland Anne Sofie von Otter, Christer Fuglesang, Mouna Esmaeilzadeh och Anton Hysén. Sammantaget bestod sändningen av över 120 inslag.
”Även i USA kunde vi tack vare Svenska institutets nationaldagssändning uppmärksamma Sveriges nationaldag med en fin blandning av svensk kultur och hälsningar från svenska profiler", säger Karin Olofsdotter, Sveriges ambassadör i USA. "Det är värdefullt, särskilt i dessa omvälvande och utmanande tider, att kunna erbjuda en plats där vi kan samlas och uppleva en del av Sverige. Även om samvaron fick bli virtuell förmedlades en stark känsla av gemenskap och samhörighet genom hela firandet.”
Svenska institutet arbetar nära med Sveriges ambassader och konsulat och bistår dem löpande med kommunikation om Sverige – med syfte att stärka Sveriges relationer med omvärlden. Under rådande omständigheter, då människor inte kan resa och mötas som vanligt, har SI arbetat intensivt för att komplettera befintligt material med digitalt innehåll, nationaldagsfirandet är ett av många exempel på detta arbete.
Nyckelord
Kontakter
Tulle DurlingPress Officer Swedish and international media
Tel:08 410 186 72tulle.durling@si.seBilder
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Ny studie: Det svenska stödet är välkänt i Ukraina25.2.2025 11:26:51 CET | Pressmeddelande
Svenska institutet (SI) har undersökt bilden av Sverige samt den ukrainska allmänhetens kännedom om det svenska stödet till Ukraina. Studien visar att bilden av Sverige är positiv, att Sveriges stöd är välkänt, uppskattat och att Sverige anses kunna bidra på de sätt som Ukraina önskar.
Ny rapport: Bilden av Sverige i Japan26.11.2024 14:53:15 CET | Pressmeddelande
Svenska institutet har undersökt hur allmänheten i Japan uppfattar Sverige. Rapporten är framtagen med anledning av världsutställningen i Osaka 2025 och den prioriterade asiatiska marknaden i regeringens utrikeshandelsstrategi.
Sverige fortfarande i topp bland världens starkaste nationsvarumärken29.10.2024 13:38:44 CET | Pressmeddelande
I årets Nation Brands Index återfinns Sverige återigen bland de tio starkaste nationsvarumärkena och.stiger i ranking till plats 8 från plats 10 av 50 länder. Bilden av Sverige i Turkiet har återhämtat sig efter det senaste årets turbulens. Undersökningen visar dock på en ökad polarisering mellan länder i väst och Brics+-länderna.
Ny studie: Sverige mera känt i Norden, de svensk-finska relationerna är starka25.6.2024 09:40:22 CEST | Pressmeddelande
Hög kännedom men varierande uppfattningar, så kan man sammanfatta Svenska institutets (SI) nya studie av mediebilden och allmänhetens uppfattning om Sverige i våra nordiska grannländer.
Här möter du Svenska institutet under Almedalen18.6.2024 16:25:45 CEST | Pressmeddelande
Under årets Almedalsvecka arrangear SI två egna seminarier.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum