Grus på belagda vägar kostar fordonsägarna miljarder – varje år!
– Väghållarna och deras entreprenörer kan enkelt minska risken för skador på både människor och fordon i samband med underhållsarbeten. Det finns lagningsmetoder som används i andra länder och som borde fungera i Sverige. Utomlands förekommer knappast löst grus på belagda vägar. Om en vägbana rivs upp och blir en grusväg under reparationen stängs den nästan alltid av för trafik, säger Jesper Christensen, generalsekreterare SMC.
– Bil- och mc-ägare ska inte betala för brister i vägunderhåll genom våra försäkringspremier. Fordonsägarna ska inte heller behöva stå för alla reparationskostnader för skador på fordonen som uppstår då man kör på en väg under ett pågående eller avslutat vägarbete, säger Caroline Drabe, vd M Sverige.
SMC och M Sverige har många förslag till väghållarna för att minska fordons- och personskador i samband med vägarbeten. Här kommer några:
- Omled trafiken i samband med vägarbeten. Varna långt i förväg, ge trafikanterna möjlighet att välja annan väg och skylta för att undvika felkörningar. Ta ner skyltarna när vägarbetet är genomfört och allt grus sopats bort.
- Stäng av vägar i samband med vissa typer av beläggningsarbeten där risken är stor för stenskott och halkolyckor, till exempel ytbehandlingar och tankbeläggningar. Det minskar också risken för att tung trafik kör bort gruset och skapar blödande partier.
- Sänk hastigheten tills allt grus har sopats bort med tanke på att friktionen motsvarar vinterväglag.
- Förstärk alltid stödremsor i kurvor och korsningar eftersom gruset annars dras ut på platser där flest MC- och mopedolyckor sker.
- Korta tiden för sopning efter snabellagningar och förseglingar av potthål och sprickor till max två timmar. Dessa lagningsmetoder ger alltid ett stort överskott av grus som trafiken annars sprider ut.
- Kräv sopning under pågående snabellagning och försegling på vägar med hastigheter över 70 km/t. Utrustning finns redan. Risken för allvarliga skador då stenar slungas mot oskyddade trafikanter och bilrutor.
– M Sveriges vägombud inventerar varje år kvaliteten på de svenska vägarna och lämnar rapporter till Trafikverket. SMC har vägspanare i hela landet som påtalar brister och behov på vägarna för ökad MC-säkerhet. Vi samarbetar gärna med SKR och Trafikverket för ökad trafiksäkerhet nationellt, regionalt och lokalt. SMC och M Sverige har cirka 150 000 medlemmar och vi representerar sex miljoner trafikanter, avslutar Caroline Drabe och Jesper Christensen.
*En allvarligt skadad enligt Trafikverkets beräkningsmodell: 11 900 000 kronor, totalt 1 387 svårt skadade 2014–2019. Utifrån grusolyckor i STRADA har SMC räknat ut att det omkring 489 olyckor där grus bidragit vilket motsvarar totalt 5 819 100 000 = knappt sex miljarder.
Nyckelord
Kontakter
Caroline Drabevd
Tel:070-9369860caroline.drabe@msverige.seGunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@msverige.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
Felsökningsavgift trots garanti irriterar26.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det går dåligt för många bilföretag och aktörer inom bilhandeln. Konkurserna i branschen duggar tätt, och i det tuffare klimatet upplever allt fler bilköpare att man hamnar i kläm.
M Sverige välkomnar EU:s beslut om A-traktorer25.3.2025 14:30:00 CET | Pressmeddelande
Länge såg det ut som att A-traktorerna skulle få 16-årsgräns, till skillnad från mopedbilen som får köras när man är 15 år. Nu ser det ut som att Sverige får ett undantag från körkortsdirektivet, något som Riksförbundet M Sverige välkomnar.
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
UPPDATERAT: Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum