Notan för ERTMS kan bli 16 miljarder för tågbranschens aktörer

Enligt rapporten tillkommer ytterligare kostnader för implementeringen av ERTMS. Kostnaderna för den svenska persontrafiken väntas bli än högre än befarat. För landets trafikoperatörer kan kostnaden komma att landa på 6,2 miljarder. Den direkta kostnaden för trafikoperatörer och konsumenter väntas bli över 13 miljarder, och ytterligare 3 miljarder beräknas indirekt försvinna när gods- och persontrafik tvingas flytta från järnväg till väg.
- Under årens lopp har ERTMS flera gånger blivit både fördyrat och försenat. Nu adderas graverande uppgifter om hur kostnaderna för den svenska persontrafiken ökar ytterligare. Det håller inte längre. Regeringen måste omedelbart dra i nödbromsen för en onödig miljardrullning vars nyttor tycks minska för varje dag som går, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande för Svensk Kollektivtrafik.
- Nu måste regeringen ge Trafikverket både direktiv och finansiering för att kunna lösa frågan om ERTMS. Vi är fyra regioner i norra Sverige som snart har levt i tio år med ERTMS i skarpt läge. Om vi inte vill att projektet ska åderlåta vården i framtiden kräver den här frågan en skyndsam lösning, säger Per Wahlberg (M), ordförande för Svensk Kollektivtrafiks Järnvägspolitiska strategigrupp.
Införandet av det europeiska signalsystemet ERTMS kan även komma att gå stick i stäv med regeringens ambition om att öka andelen tågresor. Enligt Rambolls rapport kan så mycket som 10 miljarder av den totala kostnaden behöva bäras av resenärer och godstransportköpare. Detta kommer att leda till högre priser för både personresor och godstransporter på järnvägen, med en framtida volymminskning som följd.
Dessutom riskerar ERTMS att gå emot Sveriges klimatmål om att minska utsläppen från inrikestransporter med 70 % till 2030. Införandet av det nya signalsystemet kan tvärt om komma att leda till utsläpp av ytterligare drygt 300 000 ton koldioxidekvivalenter till 2035. Detta till följd av att branschens nota på 13 miljarder delvis kommer behöva betalas av konsumenterna i form av högre priser, med fler transporter och resor på väg istället för järnväg som följd.
Läs mer om rapporten här.
Nyckelord
Kontakter
Emil JohanssonPresskontakt för Svensk Kollektivtrafiks ordförande Kristoffer Tamsons
Tel:Tel: 070-737 7633emil.e.johansson@sll.seHelena LeufstadiusVD
Tel:0727180865helena.leufstadius@svenskkollektivtrafik.seBilder


Länkar
Om
Följ Svensk Kollektivtrafik
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik
Positivt förslag om halvering av förmånsskatten på kollektivtrafik19.5.2025 17:01:42 CEST | Pressmeddelande
Regeringens förslag att förmånsskatten på kollektivtrafikbiljetter ska halveras är ett efterlängtat steg i rätt riktning. Förslaget kommer att göra beskattningen av kollektivtrafikresenärer och bilister mer rättvis, öka jämställdheten mellan kvinnor och män, minska klimatutsläppen samtidigt som sysselsättningen ökar och arbetslösheten minskar, kommenterar branschorganisationerna inom projektet #4av10.
Ungdomar reser mer med kollektivtrafiken än de äldre19.5.2025 10:00:44 CEST | Pressmeddelande
Ungdomar i åldersgruppen 15-25 år är mycket flitiga användare av kollektivtrafiken. Hela 77 procent reser med kollektivtrafiken minst en gång i månaden, men när de blir äldre väljer många bort det för andra alternativ. Årets temarapport med statistik från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern gör en fördjupning i att försöka förstå varför det är så.
Rapport: Djupt orättvis förmånsbeskattning av resor6.5.2025 10:00:31 CEST | Pressmeddelande
Män, höginkomsttagare och storstadsbor är vinnare med dagens förmånsbeskattning av resor. Kvinnor, landsbygdsbor och låg- och medelinkomsttagare är förlorare. Det visar en ny rapport från Svensk Kollektivtrafik.
Fler äldre åker färdtjänst men resornas samordning kan bli bättre17.2.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen resenärer med färdtjänst och sjukresor som är över 80 år har ökat från 42% till 54% sedan 2014. De är dessutom nöjdare med både resan och bemötandet. Samtidigt finns det stora möjligheter till förbättring, samordning och hantering hos kommuner och regioner. Det framgår av årsrapporten från Svensk Kollektivtrafik med resultat från Anbaro, barometern för anropsstyrd trafik.
Årsrapport: Svenskarna väljer hållbart resande6.2.2025 10:00:28 CET | Pressmeddelande
84 procent av svenska folket reste med kollektivtrafiken förra året och 42 procent av våra resor i Sverige sker med hållbara färdsätt som gång, cykel och kollektivtrafik. Det är de högsta siffrorna sedan 2001 när Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern startade mätningarna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum