Svensk Kollektivtrafik

Notan för ERTMS kan bli 16 miljarder för tågbranschens aktörer

Dela
Konsultbolaget Ramboll har på uppdrag av Trafikverket författat en rapport om införandet av det europeiska signalsystemet ERTMS. Syftet är att värdera risker och konsekvenser som påverkar branschen i samband med ERTMS-införandet. Nu är den andra delen av rapporten färdigställd och resultatet är graverande för Trafikverket.
Svensk Kollektivtrafik
Svensk Kollektivtrafik

Enligt rapporten tillkommer ytterligare kostnader för implementeringen av ERTMS. Kostnaderna för den svenska persontrafiken väntas bli än högre än befarat. För landets trafikoperatörer kan kostnaden komma att landa på 6,2 miljarder. Den direkta kostnaden för trafikoperatörer och konsumenter väntas bli över 13 miljarder, och ytterligare 3 miljarder beräknas indirekt försvinna när gods- och persontrafik tvingas flytta från järnväg till väg.

- Under årens lopp har ERTMS flera gånger blivit både fördyrat och försenat. Nu adderas graverande uppgifter om hur kostnaderna för den svenska persontrafiken ökar ytterligare. Det håller inte längre. Regeringen måste omedelbart dra i nödbromsen för en onödig miljardrullning vars nyttor tycks minska för varje dag som går, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande för Svensk Kollektivtrafik.

- Nu måste regeringen ge Trafikverket både direktiv och finansiering för att kunna lösa frågan om ERTMS. Vi är fyra regioner i norra Sverige som snart har levt i tio år med ERTMS i skarpt läge. Om vi inte vill att projektet ska åderlåta vården i framtiden kräver den här frågan en skyndsam lösning, säger Per Wahlberg (M), ordförande för Svensk Kollektivtrafiks Järnvägspolitiska strategigrupp.

Införandet av det europeiska signalsystemet ERTMS kan även komma att gå stick i stäv med regeringens ambition om att öka andelen tågresor. Enligt Rambolls rapport kan så mycket som 10 miljarder av den totala kostnaden behöva bäras av resenärer och godstransportköpare. Detta kommer att leda till högre priser för både personresor och godstransporter på järnvägen, med en framtida volymminskning som följd.

Dessutom riskerar ERTMS att gå emot Sveriges klimatmål om att minska utsläppen från inrikestransporter med 70 % till 2030. Införandet av det nya signalsystemet kan tvärt om komma att leda till utsläpp av ytterligare drygt 300 000 ton koldioxidekvivalenter till 2035. Detta till följd av att branschens nota på 13 miljarder delvis kommer behöva betalas av konsumenterna i form av högre priser, med fler transporter och resor på väg istället för järnväg som följd.

Läs mer om rapporten här.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Svensk Kollektivtrafik
Svensk Kollektivtrafik
Ladda ned bild
Kristoffer Tamsons, Ordförande Svensk Kollektivtrafik, Trafikregionråd i Region Stockholm och ordförande för SL.
Kristoffer Tamsons, Ordförande Svensk Kollektivtrafik, Trafikregionråd i Region Stockholm och ordförande för SL.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svensk Kollektivtrafik
Svensk Kollektivtrafik
Götgatan 14, 1 tr
118 46 Stockholm

https://www.svenskkollektivtrafik.se
Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Våra medlemmar erbjuder lokal och regional kollektivtrafik med buss, tåg, spårvagn, tunnelbana och båt i Sverige. Svenska folket gör årligen 1,7 miljarder resor med våra medlemmars trafik. Det motsvarar 99 procent av landets busstrafik och 90 procent av landets tågtrafik.

 

Följ Svensk Kollektivtrafik

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Kollektivtrafik

Rapport om biljettkontroll: Så får vi resenärerna att sluta planka29.9.2025 14:53:07 CEST | Pressmeddelande

Hela 93 procent av resenärerna i kollektivtrafiken tycker att det är fel att resa utan giltig biljett. Betalningsviljan är lägst runt storstäderna, men det är fler som säger att de inte vill betala än de som faktiskt inte betalar för sin resa. Det visar en ny fördjupningsrapport från Kollektivtrafikbarometern, med fokus på frågor kring attityder kring biljettkontroll och betalningsvilja.

Positivt förslag om halvering av förmånsskatten på kollektivtrafik19.5.2025 17:01:42 CEST | Pressmeddelande

Regeringens förslag att förmånsskatten på kollektivtrafikbiljetter ska halveras är ett efterlängtat steg i rätt riktning. Förslaget kommer att göra beskattningen av kollektivtrafikresenärer och bilister mer rättvis, öka jämställdheten mellan kvinnor och män, minska klimatutsläppen samtidigt som sysselsättningen ökar och arbetslösheten minskar, kommenterar branschorganisationerna inom projektet #4av10.

Ungdomar reser mer med kollektivtrafiken än de äldre19.5.2025 10:00:44 CEST | Pressmeddelande

Ungdomar i åldersgruppen 15-25 år är mycket flitiga användare av kollektivtrafiken. Hela 77 procent reser med kollektivtrafiken minst en gång i månaden, men när de blir äldre väljer många bort det för andra alternativ. Årets temarapport med statistik från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern gör en fördjupning i att försöka förstå varför det är så.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye