Få konsumenter gläds åt höjd bonus
– Syftet med bonus-malus är att det ska fungera som ett styrmedel för att fler ska välja en bil med lägre klimatpåverkan. På sikt kommer den högre bonusen att gynna klimatet men det är få privatpersoner som har råd att köpa de bilar som får högst bonus, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
Istället säljs de allra flesta nollutsläppsbilarna till företag, tack vare att deras förmånsvärde kan räknas ner till en nivå där de blir väldigt attraktiva. En bil som kostar mer än en miljon kan ha ett förmånsvärde för föraren som är jämförbart med en vanlig bil. Sådana fördelar kan en privat köpare aldrig ta del av.
När bonus-malus-systemet planerades visade utredningar dessutom att allt fler skulle köpa bensinbilar på grund av malus-skattens stora inverkan på skatten på dieselbilar. Det har vi sett hända och det påverkar vägtrafikens utsläpp i fel riktning.
– Den höga malus-skatten på dieselbilar slår fel eftersom bensinbilar har ett högre koldioxidutsläpp och inte lika enkelt kan tanka förnybara drivmedel, som exempelvis HVO-diesel, säger Carl-Erik Stjernvall.
En HVO-dieselbil borde få samma undantag från malus-skatt som en etanolbil. Då skulle biltillverkare samtidigt tvingas tillåta fler att tanka förnybara drivmedel.
M Sverige vill se förändringar som gör att fler får möjlighet att köpa en klimatanpassad bil som bättre passar deras behov.
- Fasa ut försäljningen av bilar som bara kan tanka fossila drivmedel 2030
- Förstärk bonus till dem som köper en biogasbil
- Ge HVO-dieselbilen undantag från malus-skatt på samma sätt som en etanolbil
- Inrätta en skrotningspremie som är beroende av bilens utsläppsnivå
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Oansvarig politik bakom floppad skrotningspremie4.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En halv miljard kronor riskerar att brinna inne när regeringens vision om en ny skrotningspremie inte gått att omsätta i praktiken. Riksförbundet M Sverige kräver att förutsättningarna för landets bilägare förbättras. – Vi för gärna en dialog om hur stödet borde se ut, säger Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.
Volvo Cars får Årets hjulklapp för delad kunskap om trafikolyckor3.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2024 tilldelas Volvo Cars för deras projekt E.V.A.-initiativet, där kunskap från trafikolyckor delas fritt med alla, bland annat med andra aktörer inom fordonsindustrin.
M Sverige välkomnar stoppet av miljözon i Stockholm2.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Till årsskiftet skulle centrala Stockholm belagts med miljözon klass 3, vilket hade exkluderat allt utom elbilar från stadskärnan. M Sverige har kritiserat beslutet, och nu stoppas det av Länsstyrelsen. – Vi välkomnar Länsstyrelsens beslut att stoppa införandet av miljözon klass 3 i Stockholm, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten – allvarlig trafiksäkerhetsrisk25.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning där Riksförbundet M Sveriges klubbar och avdelningar gjorde stickkontroller på 13 orter över hela Sverige visar att nästan var femte trafikant fortfarande ignorerar stopplikten.
Skydda äganderätten – förbättra ELV-förslaget20.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från EU-kommissionen har presenterats ett förslag på ny förordning gällande uttjänta fordon, eller så kallade ”end of life vehicles” – ELV. Nätverk på gemensam väg har tagit del av kommissionens förslag och ställer sig positivt till förslagets grundläggande syfte. Föreslaget är dock i konflikt med artikel 7 och 17 i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna liksom den svenska grundlagen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum