Yoyo Nasty ställer ut nya verk som ansiktsfilter

Yoyo Nasty är konstnären som gjort sig känd för sina färgsprakande målningar, där hon med en säregen kombination av humor och lekfullhet skapar livliga motiv. Nu är hon aktuell med en ny, digital utställning där hon översatt sin målarteknik till en digital kontext – som ansiktsfilter.
Utställningen ”Facing Strange Dream” är en del av en ny konsttradition där ansiktsfilter på sociala medier vidgar synen på vad som anses vara konst. I utställningen har Yoyo Nasty målat och animerat fyra ansiktsfilter som inte kan betraktas förrän åskådaren öppnar mobilkameran och placerar sig själv i konstverket. Åskådaren är alltså med och skapar konstverket när hen tar del av det.
– Det har länge varit en dröm att införliva Augmented Reality i min bildvärld för att se hur det kan ge fler människor möjlighet att ta del av min konst. I den här utställningen ska betraktaren fritt kunna leka i gränslandet mellan konst, kropp och teknik. Det ska bli så spännande att se hur besökarna väljer att använda mina filter, säger Yoyo Nasty.
Med start den 23 september kommer besökare kunna gå in i Instagrams filterfunktion och klä sig i Yoyo Nastys filter, och på så sätt stiga in i den digitala utställningen. Verken som samskapas kan sedan skickas till Yoyo som kommer att ställa ut dem på Halebops sajt. Betraktaren tillåts med andra ord att gå från passiv observant till aktiv medskapare.
Utställning är en del av Halebop Creative Call, ett initiativ där Halebop tillsammans med unga kreatörer utmanar traditionella arbetsprocesser. Halebop Creative Call är nu inne på sitt andra år och Yoyo Nasty utgör tillsammans med tre andra kreatörer och kollektiv årets medverkande.
– Yoyo Nasty är ett perfekt exempel på en person som skapar magi inom just sitt område. Hon utmanar en digital teknologi som många tar för given och för oss är det oerhört spännande få att ta del av hur sociala medier kan vara en plattform där konstnärer skapar tillsammans med andra, på riktigt. Det är precis den här typen av nytänkande som vi vill lyfta fram i Creative Call, säger Johanna Sahlman, Head of Halebop.
Yoyo Nastys utställning ”Facing Strange Dream” går att ta del av i Instagrams filterfunktion den 23 september och framåt. De insamlade verken går att se på halebop.se/yoyonasty den 23 september där de uppdateras kontinuerligt.
Nyckelord
Kontakter
Canan Yasar, presskontakt Halebop, canan.yasar@obeyapr.se, 070-383 07 48
Bilder





Om
Halebop är ett varumärke inom TeliaCompany. Vi är en av de största mobiloperatörerna på Svenska marknaden och använder Telias nät för våra tjänster.
Följ Halebop
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Halebop
Halebop och Samsung lanserar tävling: Radera sommarplågor och vinn en Samsung Galaxy Flip616.7.2024 07:03:00 CEST | Pressmeddelande
Soldyrkande främlingar i strandselfien och hungriga fiskmåsar på picknickfilten – det finns många sommarplågor som kan förstöra den perfekta semesterbilden. Nu lanserar Halebop en kreativ tävling där svenskarna får radera sommarens värsta plågor – och vinna nya Samsung Galaxy Z Flip6. Tävlingen startar torsdag 18 juli 2024.
Semesterkassan gapar tomt – det här gör svenskarna sig av med för ett tillskott i ekonomin9.7.2024 07:03:00 CEST | Pressmeddelande
Semestern är här för många – och lediga dagar betyder ofta högre utgifter. Enligt en undersökning från Halebop toppar telefonen listan över vad svenskarna kan tänka sig göra sig av med för att få ett extra tillskott till privatekonomin. Trots det har endast fem procent har tagit tillvara på möjligheten att byta in sin gamla mobil det senaste året.
Svenskarnas prio när kontot gapar tomt – det gör vi oss helst av med20.3.2024 08:50:11 CET | Pressmeddelande
Telefonen toppar listan över vad svenskarna kan tänka sig göra sig av med för att få ett extra tillskott till privatekonomin. Samtidigt är det bara fem av 100 svenskar som faktiskt bytt in sina gamla mobiler det senaste året, visar en ny undersökning från Halebop.
Halebop och Samsung Nordics bjuder in till kryptisk tävling – knäck koden och vinn mobil18.1.2024 15:02:48 CET | Pressmeddelande
There is a new Samsung in town. Den 17 januari släpptes den nya Samsung Galaxy S24-trion för världen att se första gången. I helgen lanserar Halebop, tillsammans med Samsung Nordics, en tävling där svenskarna kan vinna nya Samsung Galaxy S24 Ultra genom att knäcka koden. Tävlingen går live fredag den 19 januari kl. 12.00 på halebop.se/unlock och i Mall of Scandinavia.
Var tredje svensk vill ringa nära och kära mer – telefonsamtalet den perfekta julklappen14.12.2023 07:03:00 CET | Pressmeddelande
4 av 10 svenskar önskar att de ringde någon i deras närhet oftare i stället för att använda sms eller annan textkonversation. Samtidigt toppar föräldrar listan över vilka svenskarna ringer mest. Framför allt bland kvinnor och yngre personer. Det visar Samtalsrapporten, en rapport om svenskarnas telefonvanor utgiven av Halebop.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
