Kör säkert med rätt vinterdäck
– Det är jätteviktigt att ta del av oberoende vinterdäckstester, eftersom EU:s däckdekal inte tar hänsyn till våra nordiska förhållanden, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.
Sedan förra året ställer lagändring högre krav på den som ska köpa nya vinterdäck. Tidigare gällde enligt lag att ett vinterdäck skulle vara särskilt framtaget för vinterkörning. I praktiken innebar formuleringen att däcktillverkarna var tvungna att anmäla de däck man avsåg sälja, och därmed ansåg lämpliga för nordiska vintervägar till en särskild vinterdäckslista. Var däcket inte med på listan kunde det inte säljas eller användas som vinterdäck i Sverige.
Nu gäller nya regler, samtidigt som listan på godkända däck upphört. Ett vinterdäck behöver numera enbart uppfylla krav om vissa märkningar, som M+S och alptopp-/snöflinge-symbolen, kallad 3PMSF. Det gör också att det är fritt fram på marknaden för en del däck som däcktillverkaren inte tidigare har ansett varit anpassade för våra nordiska vintervägar. En utveckling som går tvärt emot vad Transportstyrelsen tänkt sig eftersom syftet med lagändringen var att förenkla marknaden.
– Idag är det svårare för oss konsumenter att veta om ett däck verkligen är säkert och anpassat för våra nordiska förhållanden, ett centraleuropeiskt friktionsdäck kan ha rätt märkningar men ändå vara dåligt anpassat för de svåraste nordiska förhållandena, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sveriges tips om vinterdäck
- Ta reda på om vinterdäcket är avsett för nordiska förhållanden. Avstå från köp om informationen inte finns tillgänglig och du inte hittar några testresultat.
- Läs om hur däcken presterar i oberoende tester. Välj dubbade eller dubbfria däck baserat på väglaget där du oftast kör. Sverige är avlångt och i norr har de flesta dubbade däck, även om det kan finnas en del lokala variationer.
- Håll koll på däckens skick och mönsterdjup, minst 3 mm, särskilt om du har lämnat dem till ett däckhotell. Däckverkstäderna vill ofta byta ut däck som börjar bli slitna ”när du ändå är där”, trots att det kan vara möjligt att köra flera hundra mil till utan att säkerheten eller greppet försämras.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Nykter körning i påsk16.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Påsken är äntligen här. Men med storhelgen kommer också risker. Riksförbundet M Sverige uppmanar alla att bidra till nykterhet i påsktrafiken.
Ta det lugnt i påsktrafiken14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under påsken är trafiken intensiv och det blir trångt på vägarna. Många åker till hembygden, stugan eller kanske till fjällen. Det gäller att vara beredd på att det kommer vara mycket trafik och att planera sin resa.
Orimligt att smitning från viltolycka räknas som jaktbrott9.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
I nuläget finns ingen statistik över hur många som döms för smitning från viltolycka, det drabbar både jägarkåren och trafiksäkerheten. – När smitning från viltolycka registreras som jaktbrott, inte trafikbrott, saknas kunskap om mängden smitningar, säger Jacob Sidenvall, Riksförbundet M Sverige.
Trängselskattens påminnelseavgift är på tok för hög1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Politikerna kan inte bygga infrastrukturbudgeten på att människor råkar göra fel.
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum