Kunglig utnämning

Hans Majestät Konungen har utnämnt Lena Fagéus, kontraktsprost i Södra Västerbottens kontrakt och kyrkoherde i Svenska kyrkan i Umeå att vara extra ordinarie hovpredikant från och med den 1 november 2020. – Det känns både ärofyllt och jättespännande, säger Lena Fagéus. Det finns ett tjugotal extra ordinarie hovpredikanter. Dessa tjänstgör ett par gånger per år i Slottskyrkan.

Meddelande från Kungl. Hovstaterna/Riksmarskalksämbetet/ Kleresistaten

Hans Majestät Konungen har utnämnt nedanstående personer att vara extra ordinarie hovpredikanter från och med den 1 november 2020:

Biskopen Karin Johannesson, Uppsala stift

Domprosten i Stockholms domkyrkoförsamling, Hans Ulfvebrand, Stockholms stift,  Lena Fagéus, Luleå stift

Kontraktsprosten i Södra Närkes kontrakt, kyrkoherden i Lerbäck-Snavlunda,  Jimmy Åkerfeldt, Strängnäs stift

Domkyrkokomministern i Skara domkyrkoförsamling, Britt-Marie Hjertén, Skara stift

Ovanstående enligt utdrag av protokoll över hovärenden föredragna inför H.M. Konungen den 19 oktober 2020.