Schibsted går in som huvudsponsor till Kodcentrum
I en alltmer digitaliserad värld blir programmeringskunskaper och en förståelse för hur digitala tjänster och produkter fungerar allt viktigare. Det är en demokratifråga och en förutsättning för att kunna ta del av viktiga samhällsfunktioner, påverka samhällsutvecklingen och vara en kritisk användare av digitala produkter och tjänster.
Framtidens arbetsmarknad kommer att kräva digital kompetens i allt större utsträckning och kunskap inom området kommer att vara en förutsättning.
– Vi på Schibsted vill vara med och bygga framtiden genom att lära barn framtidens språk. Att vara en av huvudsponsorerna för Kodcentrums viktiga och avgörande arbete med att lära barn att koda är något vi är fantastiskt stolta över, och som gör det möjligt för oss att tillsammans driva utvecklingen åt rätt håll, säger Lena Berlin Stålhammar, Director of Employer Branding & Talent Acquisition Strategy på Schibsted.
Schibsted har sedan tidigare varit engagerade i frågan och startade under sommaren 2019 Kids Coding Camp iSverige och Norge. Genom Kids Coding Camp vill Schibsted engagera och inspirera barn att utveckla sina digitala kunskaper och förmågor. Kodcentrum har tidigare stöttat upp som arrangör för Schibsteds Kids Coding Camp under sportlovet.
– Vi är jätteglada över att Schibsted kommer in och stödjer vårt arbete genom att bli huvudsponsorer. Tillsammans kommer vi att ge fler barn möjligheten att upptäcka den digitala världen genom en rad olika aktiviteter som barnhack, lovkurser och kodkupor, både på plats hos Schibsted och i hela landet. Vi ser även fram emot att få engagera Schibsteds anställda i inspirerande volontäruppdrag där de blir viktiga förebilder, säger Disa Jernudd, Generalsekreterare på Kodcentrum
Schibsted och Kodcentrum har ett onlinehack inbokat som start för anställdas barn nu i november, vilket kommer att följas av flera olika aktiviteter för barn runt om i hela Sverige, både digitalt och fysiskt.
Läs mer HÄR om Kids Coding Camp.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ida Nilsson, Communications Specialist, Schibsted. Tel: 0707-582220. E-post: ida.nilsson@schibsted.com.
Disa Jernudd, Generalsekreterare, Kodcentrum. Tel: 0763-056501. E-post: disa@kodcentrum.se.
Om Kodcentrum
Kodcentrum är en ideell förening som gratis introducerar barn till programmering och digitalt skapande, samtidigt som de breddar bilden av vem som kan programmera och vad som är uppbyggt av kod. Kodcentrum samlar ideella krafter, skolor, myndigheter, kommuner och näringsliv för att stärka barns digitala kunskaper och förmågor (www.kodcentrum.se)
Om Schibsted
Schibsted är en familj av digitala varumärken med fokus inom media, marknadsplatser och smarta digitala tjänster. Varumärken som Aftonbladet, SvD, Blocket, Prisjakt, Lendo, TV.nu och Compricer stödjer Schibsteds uppdrag att empower people in their daily life – genom att använda teknik och data för att skapa innovativa produkter och fantastiska användarupplevelser – och hjälpa till att bygga en hållbar framtid (www.schibsted.com).
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum