Ny kortfilm ska skapa samtal om mat och identitet

Intresset för mat har aldrig varit större. Detta är något det kreativa kollektivet Wulira Studio från Malmö tagit fasta på men med fokus på hur matkultur och identitet går hand i hand. I den nya kortfilmen Fuck Your Fusion får vi följa ett sällskap på sex vänner som under en middag samtalar om alltifrån arv och traditioner till status och att rasifieras. Allt med utgångspunkt i maten man äter.
– Mat och identitet är tätt sammanflätat. Titta bara på hur många minoritetssvenskar som växer upp med och retas för den mat man äter hemma samtidigt som ”fusion”-restauranger som blandar matkulturer beskrivs som nyskapande och har hög status. Vem som lagar, serverar och äter maten spelar roll för hur maten tas emot, säger MyNa Do, som utgör en tredjedel av Wulira Studio.
Tanken med filmen är att skapa ett samtal om frågorna den berör, men också att upphöja matkulturer som sällan får plats eller lyfts fram för vad de är. Förhoppningen är också att många ska känna sig stärkta och bekräftande i sina upplevelser av att se den.
Kortfilmen är en del av Halebop Creative Call, ett initiativ där Halebop tillsammans med unga kreatörer utmanar traditionella arbetsprocesser. Halebop Creative Call är nu inne på sitt andra år och Wulira Studio utgör tillsammans med tre andra kreatörer årets medverkande.
– På Halebop älskar vi mat! Vi har både haft en egen matserie, Mataam, och ger ut restaurangguiden Not So White Guide. Wulira Studio träffar mitt i prick när de på ett smart, utmanande och underhållande sätt riktar ljuset mot matkulturernas betydelse för vilka vi är. Men också vilken mat som accepteras och lyfts fram, säger Johanna Sahlman, Head of Halebop.
Wulira Studio är ett kreativt kollektiv i Malmö. Farah Yusuf, MyNa Do och Mary-Anne Buyondo som utgör Wulira Studio kommer från olika bakgrunder inom alltifrån teater- och filmproduktion, foto, mode, musik, digital design och events. Wulira Studio har skapats utifrån en ambition att vara den förändring de själva vill se och kortfilmen är deras första projekt som ett kollektiv.
Fuck Your Fusion har premiär onsdag den 9 december på www.halebop.se/wulirastudio
Nyckelord
Kontakter
För mer information, kontakta gärna:
Canan Yasar, presskontakt Halebop, canan.yasar@obeyapr.se, 070-383 07 48
Bilder


Länkar
Om
Halebop är ett varumärke inom TeliaCompany. Vi är en av de största mobiloperatörerna på Svenska marknaden och använder Telias nät för våra tjänster.
Följ Halebop
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Halebop
Halebop och Samsung lanserar tävling: Radera sommarplågor och vinn en Samsung Galaxy Flip616.7.2024 07:03:00 CEST | Pressmeddelande
Soldyrkande främlingar i strandselfien och hungriga fiskmåsar på picknickfilten – det finns många sommarplågor som kan förstöra den perfekta semesterbilden. Nu lanserar Halebop en kreativ tävling där svenskarna får radera sommarens värsta plågor – och vinna nya Samsung Galaxy Z Flip6. Tävlingen startar torsdag 18 juli 2024.
Semesterkassan gapar tomt – det här gör svenskarna sig av med för ett tillskott i ekonomin9.7.2024 07:03:00 CEST | Pressmeddelande
Semestern är här för många – och lediga dagar betyder ofta högre utgifter. Enligt en undersökning från Halebop toppar telefonen listan över vad svenskarna kan tänka sig göra sig av med för att få ett extra tillskott till privatekonomin. Trots det har endast fem procent har tagit tillvara på möjligheten att byta in sin gamla mobil det senaste året.
Svenskarnas prio när kontot gapar tomt – det gör vi oss helst av med20.3.2024 08:50:11 CET | Pressmeddelande
Telefonen toppar listan över vad svenskarna kan tänka sig göra sig av med för att få ett extra tillskott till privatekonomin. Samtidigt är det bara fem av 100 svenskar som faktiskt bytt in sina gamla mobiler det senaste året, visar en ny undersökning från Halebop.
Halebop och Samsung Nordics bjuder in till kryptisk tävling – knäck koden och vinn mobil18.1.2024 15:02:48 CET | Pressmeddelande
There is a new Samsung in town. Den 17 januari släpptes den nya Samsung Galaxy S24-trion för världen att se första gången. I helgen lanserar Halebop, tillsammans med Samsung Nordics, en tävling där svenskarna kan vinna nya Samsung Galaxy S24 Ultra genom att knäcka koden. Tävlingen går live fredag den 19 januari kl. 12.00 på halebop.se/unlock och i Mall of Scandinavia.
Var tredje svensk vill ringa nära och kära mer – telefonsamtalet den perfekta julklappen14.12.2023 07:03:00 CET | Pressmeddelande
4 av 10 svenskar önskar att de ringde någon i deras närhet oftare i stället för att använda sms eller annan textkonversation. Samtidigt toppar föräldrar listan över vilka svenskarna ringer mest. Framför allt bland kvinnor och yngre personer. Det visar Samtalsrapporten, en rapport om svenskarnas telefonvanor utgiven av Halebop.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum