VTI ska ge förslag på sjöfartsavgifter
Sjöfartsverket tar ut farleds- och lotsavgifter från den kommersiella sjöfarten. Dessa avgifter utgör grunden i Sjöfartsverkets finansieringsmodell och står för närmare tre fjärdedelar av Sjöfartsverkets intäkter. Den nuvarande avgiftsmodellen som trädde i kraft år 2018 innebär att en del av farledsavgifterna beror på fartygets storlek och på fem mått på miljöprestanda.
Även hamnarna i Sverige tillämpar differentierad prissättning baserat på miljöprestanda, men det finns ett utrymme för harmonisering av miljöincitament mellan Sjöfartsverket och hamnarna för att nå större klimat- och miljönyttor. En rad rapporter, politiska beslut och utredningar hävdar att miljödifferentieringen av sjöfartens avgifter bör ses över för att säkra att miljö- och klimatnyttor realiseras. Men det bör helst inte ske på bekostnad av sjöfartens konkurrenskraft eller missgynna sjöfarten som trafikslag.
VTI har fått finansiering från Trafikverket för att ta fram rekommendationer till en justerad avgiftsmodell för Sjöfartsverket som kan implementeras år 2023 och till en helt ny avgiftsmodell som kan införas på längre sikt. Arbetet kommer att bestå av både en empirisk del och en teoretisk del. Den empiriska studien syftar till att ta reda på i detalj hur fartygstrafiken som anlöper Sverige reagerat på tidigare avgiftsförändringar. Den teoretiska delen syftar till att förankra en framtida avgiftsmodell i ekonomisk teori kring styrmedel och prissättning. Projektet genomförs i samarbete med Sjöfartsverket och Sveriges Hamnar. Till projektet kopplas också en referensgrupp där Sveriges Kommuner och Regioner, Föreningen Svensk Sjöfart samt Skärgårdsredarna ingår.
– VTI har tidigare erfarenhet av att utvärdera Sjöfartsverkets avgifter och studera sjöfartens konkurrenskraft. Den kompetens som vi byggt upp ger oss förutsättningar att ta fram genomarbetade förslag på avgiftsmodeller, säger Inge Vierth, utredningsledare på VTI.
Arbetet startade 1 januari 2021 och pågår till slutet av 2023. Samordning ska ske med det uppdrag som regeringen gett till den nationella samordnaren för inrikes sjöfart och närsjöfart på Trafikverket om bland annat prissättning på hamnavgifter. En första delrapport från forskningsprojektet planeras i september 2021.
Ytterligare information
Inge Vierth, utredningsledare VTI, inge.vierth@vti.se, 08-555 770 32
Nyckelord
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Resiliens och cirkularitet på Transportforum 202517.1.2025 13:04:03 CET | Pressmeddelande
Resiliens och cirkularitet stod i centrum när Transportforum arrangerades för 41:a gången. Flera talare – däribland infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson – tog upp situationen i Ukraina. Sverige kan både hjälpa och dra lärdom av den.
Transportforum: Pressträffar sänds online13.1.2025 14:37:54 CET | Pressmeddelande
En påminnelse om att pressträffarna på Transportforum i år även sänds online. Anmäl er senast tisdag 14/1 för att få tillgång till sändningen.
Missa inte: Transportforum 20259.1.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Hur klarar det svenska transportsystemet krig och andra allvarliga kriser? Hur ska Sverige på allvar ställa om till ett hållbart transportsystem? Transportforum 2025 har två tydliga teman: resiliens och cirkularitet. Nu är det knappt en vecka kvar - välkommen!
Fler barn skadas på elsparkcykel – så kan olyckorna minska19.12.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Antalet skadade barn på elsparkcykel har ökat kraftigt och utgör nu en fjärdedel av alla skadade personer på elsparkcykel. I en ny rapport från VTI föreslås en rad åtgärder för att minska olycksrisken – bland annat åldersgräns och hjälmkrav oavsett ålder.
Pressinbjudan Transportforum 202512.12.2024 13:09:20 CET | Pressmeddelande
Hur klarar det svenska transportsystemet krig och andra allvarliga kriser? Hur ska Sverige på allvar ställa om till ett hållbart transportsystem? Transportforum 2025 har två tydliga teman: resiliens och cirkularitet. Välkommen att bevaka konferensen!
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum