Många vill ha mer städning för minskad smittspridning
– Många är oroliga för smitta på platser utanför hemmet. Det är viktigt att förbättra rengöringen på platser man inte kan välja bort, som matbutiker och kollektivtrafik. Särskilt på saker många tar på, säger Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.
Drygt hälften av befolkningen i Sverige är mycket orolig för att smittas, främst för närståendes och samhällets skull. Andelen som är mycket oroliga för att smittas för sin egen del är klart lägre, en knapp tredjedel.
Det är främst kollektivtrafik, köpcentrum och matbutiker som inte känns smittsäkra. Exempelvis upplever endast 12 procent matbutiker som mycket smittsäkra. Och 42 procent av de som tar i en kundkorg tänker att någon borde desinficera handtaget mellan användningarna. Det visar en undersökning som Axiom Insight gjort på uppdrag av Almega Serviceföretagen.
De mest önskade åtgärderna för att platser utanför hemmet ska kännas mer smittsäkra, när det inte går att minska ner på antalet personer, är (1) att fler saker som vidrörs ofta torkas och desinficeras, (2) att fler bär munskydd och (3) att allmänna ytor desinficeras. Framöver vill sju av tio också ha både mer städning och mer desinficering på platser utanför hemmet.
– Pandemin har verkligen satt ljus på hur viktigt städarens jobb är för att minska smittspridningen och få allmänheten att känna sig tryggare på platser man inte kan välja bort, säger Pernilla Enebrink.
En annan undersökning som gjorts bland Almega Serviceföretagens medlemsföretag visar på kunskapsluckor hos köpare av städtjänster. Fyra av tio företag svarar att deras kunder brister i kunskap. Nästan hälften av företagen uppger däremot att deras kunder har ganska stor eller mycket stor kunskap kring att minska smittspridning av covid-19 genom städning och sanering.
– Oroande att 40 procent av medlemsföretagen har kunder som brister i kunskap om vilken rengöring som behövs för att hålla smitta borta och skapa trygga miljöer. Det här är inte rätt tillfälle att snåla med rengöringen, säger Pernilla Enebrink.
OM UNDERSÖKNINGEN
Undersökning bland allmänheten:
- Axiom Insight har på uppdrag av Almega Serviceföretagen frågat 2 000 respondenter om deras syn på smittspridning och städning.
- Målgrupp: Personer mellan 18 och 80 år
- Urval: Slumpmässigt utvalda respondenter från Cints paneler
- Kvoter: Representativa för Sveriges befolkning med avseende på kön, ålder, geografi och sysselsättning.
- Fältperiod: 14-19 januari 2021
Undersökning bland medlemsföretagen
- Målgrupp: Almega Serviceföretagens medlemsföretag
- Svarsfrekvens: 315 svarande medlemsföretag, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 27 %.
- Fältperiod: Undersökningen genomfördes av Almega Serviceföretagen mellan den 26 januari och den 1 februari.
Nyckelord
Kontakter
Michelle Jacobssonkommunikatör
Ansvarar för Almega Serviceföretagens kommunikation (webb, sociala medier, press mm.)
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Almega Serviceföretagen arbetar för ett bättre företagsklimat och stärker arbetsgivare, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb inom servicebranschen.
Almega Serviceföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 300 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
Vilket företag får titeln Årets Städföretag 20242.5.2024 07:31:00 CEST | Pressmeddelande
Nu öppnar nomineringen för priset Årets Städföretag. Ett pris som delas ut till ett auktoriserat städföretag, som varit ett föredöme i branschen, av fack och arbetsgivare tillsammans. Bland tidigare vinnare finns Kundpartner Syd och 50-femme.
Rutindikatorn: Rutavdragen håller sig på en stabil nivå – trots lågkonjunktur11.4.2024 13:58:11 CEST | Pressmeddelande
Efterfrågan på hushållsnära tjänster håller sig stabil, trots lågkonjunkturen. Hittills under 2024 har svenskarna köpt tjänster för över 1,7 miljarder kronor – en minskning med mindre än en procent jämfört med förra året. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
Serviceföretagen välkomnar beslutet att utreda Konkurrensverkets sanktionsmöjligheter mot osund offentlig konkurrens16.2.2024 08:53:07 CET | Pressmeddelande
Städ- och servicebranschen har länge kritiserat systemfel i konkurrenslagstiftningen när det kommer till osund konkurrens från offentliga verksamheter, främst från statligt helägda Samhall.
Rutindikatorn: 2023 blev ett trendbrott efter rekordåren16.1.2024 07:31:00 CET | Pressmeddelande
Nästan 1,3 miljoner svenskar gjorde avdrag för hushållsnära tjänster till ett värde av cirka 7,4 miljarder kronor under 2023, vilket innebär en minskning med tre procent jämfört med 2022. Därmed blev 2023 året då rut-tjänsterna minskade för första gången sedan avdragets införande, visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
Nytt kollektivavtal för fönsterputs3.11.2023 09:33:00 CET | Pressmeddelande
Almega Serviceföretagen har idag, tillsammans med Fastighetsanställdas förbund, träffat ett nytt kollektivavtal för fönsterputs. Det nya avtalet löper på 24 månader och har ett avtalsvärde på 7,4 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum