Hushållen lägger mer pengar på nyheter
"Det här är historiska siffror som visar att publiken vill betala för kvalitetsjournalistik i hela landet: allt fler av våra läsare vet att innehåll från Spotify, Netflix eller den lokala morgontidningen kostar och att det är värt det. Utvecklingen mot en ökad andel läsarintäkter i förhållande till reklamförsäljning kommer att fortsätta, men den förutsätter förstås att våra mediehus inte bara fokuserar på sin egna exklusiva värdeskapande journalistik utan att de också ökar sin räckvidd för att locka fler läsare och potentiella prenumeranter till sajter och appar", säger Thomas Mattsson, tf vd för TU.
Samtidigt som de digitala konsumentintäkterna växer starkt så minskar prenumerations- och lösnummerintäkterna från den tryckta tidningen med 4 procent, jämfört med föregående år.
Eftersom en mycket stor andel av morgonpressens konsumentintäkter kommer från köp av tryckta tidningar stannar den samlade tillväxten vid 2 procent. Totalt köptes det tryckta och digitala morgontidningar för ungefär 5,8 miljarder kronor 2020.
Morgonpressens annonsintäkter uppgick förra året till 2,7 miljarder kronor. Det är en minskning med 21 procent jämfört med 2019 års intäkter.
Mer info:
Thomas Mattsson 070-728 82 53 thomas.mattsson@tu.se
Tobias Lindberg 076-527 46 40 tobias.lindberg@tu.se
Kontakter
Thomas MattssonTf VD
Tel:070-728 82 53thomas.mattsson@tu.seTobias LindbergAnalys- och opinionsansvarig
Tel:076-527 46 40tobias.lindberg@tu.seLänkar
Om
Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!
TU – Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.
info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.seInformation om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Enade rekommendationer om affiliatelänkar19.6.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag presenteras rekommendationer för märkning av så kallade affiliatelänkar, där läsare erbjuds att köpa produkter eller tjänster som omnämns i en artikel. Bakom rekommendationerna står IAB Sverige, Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna (TU).
Stor mediesatsning på Almedalsveckan10.6.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande
Under årets Almedalsvecka går en rad medieorganisationer ihop om att hyra en gemensam scen för seminarier om aktuella mediefrågor. Såväl politik som ekonomi och teknik tas upp.
Morgonpressens läsarintäkter oförändrade - men annonsintäkterna fortsätter falla22.5.2024 13:55:00 CEST | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare minskade med två procent under 2024 års första kvartal, jämfört med samma period förra året. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Tydligt att public service-uppdraget är ljud och bild13.5.2024 14:47:30 CEST | Pressmeddelande
Att public service-bolagen ska uppfylla sitt uppdrag genom ljud och rörlig bild är ett viktigt besked från public service-kommittén, men det är olyckligt att kommittén inte tydligt definierar hur det ska säkerställas att så också sker. Det säger Tidningsutgivarna i en första kommentar till det utredningsförslag som presenterades i dag.
Bred enighet om pressfrihet bland svenska EU-kandidater3.5.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande
Enigheten är stor om pressfrihetens betydelse och om att det i delar av EU finns oroväckande tendenser kring densamma. Det visar en enkätundersökning Tidningsutgivarna låtit göra bland de främsta kandidaterna i EU-valet och som publiceras i dag på Pressfrihetens dag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum