Volkswagen driver på utvecklingen inom digitalisering – ny mjukvara för ID.-familjen tillgänglig

Volkswagens nya eldrivna modeller ID.3 och ID.4 kan i Europa nu få nya funktioner och tekniska uppdateringar via W-LAN eller mobilnätet. Kundens bil förblir därmed alltid i framkant för den digitala utvecklingen med så kallade "Over-the-Air”-uppdateringar. Vissa större uppdateringar kommer dock även fortsättningsvis behövas göras på en verkstad.
– Volkswagen driver på framåt med digitaliseringen av sina produkter och förvandlar sig till en fullserviceleverantör av hårdvara, mjukvara och tjänster. Introduktionen av Over-the-Air-uppdateringar är nästa viktiga steg i vår omvandling till ett teknikföretag och i utvecklingen av nya affärsmodeller, säger Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.
Mjukvaruversionen ID.2.1, som fastställer de tekniska förutsättningarna för uppdateringar online, ingår automatiskt i alla nya ID.-bilar som produceras sedan vecka 8.
För kunder som redan har fått sin ID.3 levererad kommer den nya programvaran att göras tillgänglig successivt. Kallelser till svenska kunder har börjat skickas ut och sker i den ordning som bilarna har levererats. Som tidigare meddelats måste de besöka sin verkstad en gång för detta ändamål. ID.4, som nu i mars börjar levereras till kunder, kommer att vara uppdaterad med versionen ID.2.1 vid leverans.
Mjukvara blir en allt viktigare faktor för bilköparna. Med Volkswagens nya mjukvara blir det för första gången i volymsegmentet möjligt att bland annat uppdatera styrenheter i bilen utan att kunden behöver ta sig till verkstaden. Volkswagen sätter därmed en viktig milstolpe i vidareutvecklingen av sin egen elektronikplattform.
Från och med slutet av sommaren kommer Volkswagen att erbjuda ägare av ID.-bilar en ny uppdatering var tredje månad. Förutom att optimera programvarans prestanda kan dessa också innehålla nya funktioner och anpassningsalternativ.
– Detta säkerställer att alla levererade ID.-modeller kommer att hållas på samma mjukvarunivå som nya bilar under hela deras livscykel. Uppdateringar över nätet kommer att vara den nya normen för bilar i framtiden, säger Thomas Ulbrich, styrelsemedlem för Volkswagen med ansvar för teknisk utveckling.
Det är den nybildade projektenheten ID.Digital som driver vidareutvecklingen av ID.-familjen och samordnar implementeringen av "Over-the-Air"-uppdateringar. Projektenheten kommer att sätta nya standarder för programvaruunderhåll med korta uppdateringscykler och flexibel hänsyn till kundernas krav. På detta sätt kan beslut om nya digitala tjänster och förbättrad kundinteraktion realiseras snabbt och enkelt. De första "Over-the-Air"-uppdateringarna testas för närvarande framgångsrikt på över 3 000 företagsbilar.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder



Länkar
Om
År 2020 levererade Volkswagen 5,33 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2020 totalt 42 817 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 14,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna e-up!, ID.3, ID.4, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum