
Boksläpp: Förstå affärskulturen och lyckas bättre i Tyskland

Okunskap om tysk affärskultur hindrar svenska företag från att lyckas på den tyska marknaden, visar Tysk-Svenska Handelskammarens enkätundersökningar. Närheten och det goda samarbetet våra länder emellan gör det lätt att missa våra olikheter. Beslutsfattare underskattar ofta det faktum att samarbete över gränserna kan vara komplicerat och att det ligger god planering och grundliga förberedelser bakom de framgångshistorier vi hör om.
Ninni Löwgren Tischer, affärsområdeschef på Tysk-Svenska Handelskammaren, som skrivit boken som ges ut både i tysk och svensk version får ofta erfara att det just är affärskulturen som hindrar företagen från att lyckas med sina exportsatsningar:
– Resultatet av ett affärsmöte kan bli ett helt annat än du önskar om du inte är medveten om skillnader som finns kring kommunikation, beslutsfattande och dokumentation. Det gäller att undvika fallgroparna och istället dra nytta av våra olikheter för att lyckas väl i affärer med tyskar, säger Ninni Löwgren Tischer.
Tyskland är Sveriges överlägset största handelspartner. Drygt 10 procent av alla varor som Sverige exporterar varje år går till Tyskland, vilket under 2020 motsvarade ett värde på 151 miljarder kronor. Samtidigt kommer nästan 20 procent av alla importerade varor från den stora ekonomin på andra sidan Östersjön. Importen uppgick till runt 250 miljarder kronor år 2020. Därtill kommer tjänsteexporten till Tyskland som uppgick till 44 miljarder kronor 2020 och tjänsteimporten till 61 miljarder kronor.
Boken ges ut av tyska förlaget Frankfurter Allgemeine Buch och finns i två versioner: på svenska Din guide till tysk affärskultur, samt på tyska Der deutsch-schwedische Businessführer.
Handböckerna kan beställas på Tysk-Svenska Handelskammarens webbsida eller via nätbokhandlar i Tyskland och Sverige.
Nyckelord
Kontakter
Malin JohanssonKommunikationschef
Tel:0701-04 37 45malin.johansson@handelskammer.seBilder


Länkar
Om
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.