Schibsted

Nya chefer för Aftonbladets tillväxtraketer

Dela
Aftonbladet har byggt en stark position inom mat, hälsa, privatekonomi och feature. Nu skalar mediehuset upp satsningen: Anna Sundesten värvas från MåBra till rollen som featurechef och Lena Widman, med lång erfarenhet på Aftonbladet, blir ny vertikalchef.
Aftonbladet skalar upp satsningen på feature. Anna Sundesten (bilden) blir ny featurechef. och Lena Widman får en ny roll som vertikalchef. Foto: Aftonbladet
Aftonbladet skalar upp satsningen på feature. Anna Sundesten (bilden) blir ny featurechef. och Lena Widman får en ny roll som vertikalchef. Foto: Aftonbladet

Aftonbladet har de senaste åren tagit starka positioner inom bland annat mat, hälsa och privatekonomi. Nu går den strategiska satsningen in i en ny fas med Anna Sundesten som ny featurechef. Hon får ansvar för Plus Feature, hälsosajten Wellness, Family, Svenska Hjältar och Kungligt. Anna Sundesten kommer från Aller Media och rollen som redaktionschef på tidningen MåBra, hon har också varit publisher på Coops Mer Smak.

– Aftonbladets feaaturejournalistik är inne i en spännande tillväxtfas. Teamet ha  ett succéår bakom sig och vill nu öka takten ytterligare. Svenska hjältar bidrar med oerhört stark läsning och Hjältargalan är alltid en succé. Och när intresset för familj och hälsa är större än någonsin har vi två destinationer i Wellness och Family som växer och ger oss möjlighet att experimentera med nya intäkter. Feature plus går oerhört starkt och här gasar vi ännu mer framåt. Det ska bli jättekul att ta ytterligare ett kliv inom detta område. säger Anna Sundesten.

Samtidigt får Lena Widman en ny roll som vertikalchef med ansvar för Aftonbladets två största vertikaler:

  • Matsajten Godare som gör succé bland läsarna och når över en miljon användare per vecka (Orvesto december 2021). Tillsammans med tv-kanalen Godare som har  600 000 tittare per vecka erbjuds läsare och annonsörer nu ett helt nytt universum för den mat- och vinintresserade.
  • Ekonomisajten Min Ekonomi har haft en riktig tillväxtresa i takt med att intresset  för privatekonomi blivit allt starkare. Med senaste tidens höga elpriser, ränteändringar och oro på börsen har engagemanget ökat ytterligare.

Lena Widman har många års erfarenhet från ledande positioner på Aftonbladet, både från nyheter och feature.

– Vi har sedan flera år identifierat mat och ekonomi som två områden som Aftonbladets läsare älskar att inspireras av och lära sig mer om. Det ska bli oerhört roligt att ta de här två vertikalerna till en ny nivå tillsammans med alla duktiga kollegor. Vi har också ett fantastiskt utgångsläge med matkanalen Godare som växer kraftigt och parallellt med det en av Sveriges största privatekonomisajter som också hittar nya läsare och FOMY, en satsning för kvinnor som vill satsa på aktier, säger Lena Widman.

Featurejournalistiken har bidragit starkt till Aftonbladets nya räckviddsrekord, senast 4,1 miljoner dagliga läsare, men är också en nyckelfaktor i tidningens Plus-erbjudande. För att fortsätta den utvecklingen och öka konverteringen får Helena Utter en ny roll som ansvarig för Plus i featureteamet.

– Med Anna Sundesten, Lena Widman och Helena Utter får vi tre starka ledare, med gedigen erfarenhet av att skapa engagerande featurejournalistik och utveckla affären. Vi har ett framgångsrikt år bakom oss med räckviddsrekord och kraftig intäktsutveckling, nu stärker vi vårt redan starka team för att fortsätta tillväxtresan, säger Karl Hahtovirta, kommersiell chef på Aftonbladet.  

 
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Sundesten, tillträdande featurechef, Aftonbladet. Tel: 073-365 90 97 E-post: anna.sundesten@schibsted.com
Lena Widman, vertikalchef,Aftonbladet. Tel: 070-676 23 10. E-post:lena.widman@aftonbladet.se.
Karl Hahtovirta, kommersiell chef, Aftonbladet.  Telefon: 070-685 30 86 E-post: karl.hahtovirta@aftonbladet.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Aftonbladet skalar upp satsningen på feature. Anna Sundesten (bilden) blir ny featurechef. och Lena Widman får en ny roll som vertikalchef. Foto: Aftonbladet
Aftonbladet skalar upp satsningen på feature. Anna Sundesten (bilden) blir ny featurechef. och Lena Widman får en ny roll som vertikalchef. Foto: Aftonbladet
Ladda ned bild
Lena Widman går in i nya rollen som vertikalchef på Aftonbladet. Foto: Aftonbladet
Lena Widman går in i nya rollen som vertikalchef på Aftonbladet. Foto: Aftonbladet
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye