Nya chefer för Aftonbladets tillväxtraketer

Aftonbladet har de senaste åren tagit starka positioner inom bland annat mat, hälsa och privatekonomi. Nu går den strategiska satsningen in i en ny fas med Anna Sundesten som ny featurechef. Hon får ansvar för Plus Feature, hälsosajten Wellness, Family, Svenska Hjältar och Kungligt. Anna Sundesten kommer från Aller Media och rollen som redaktionschef på tidningen MåBra, hon har också varit publisher på Coops Mer Smak.
– Aftonbladets feaaturejournalistik är inne i en spännande tillväxtfas. Teamet ha ett succéår bakom sig och vill nu öka takten ytterligare. Svenska hjältar bidrar med oerhört stark läsning och Hjältargalan är alltid en succé. Och när intresset för familj och hälsa är större än någonsin har vi två destinationer i Wellness och Family som växer och ger oss möjlighet att experimentera med nya intäkter. Feature plus går oerhört starkt och här gasar vi ännu mer framåt. Det ska bli jättekul att ta ytterligare ett kliv inom detta område. säger Anna Sundesten.
Samtidigt får Lena Widman en ny roll som vertikalchef med ansvar för Aftonbladets två största vertikaler:
- Matsajten Godare som gör succé bland läsarna och når över en miljon användare per vecka (Orvesto december 2021). Tillsammans med tv-kanalen Godare som har 600 000 tittare per vecka erbjuds läsare och annonsörer nu ett helt nytt universum för den mat- och vinintresserade.
- Ekonomisajten Min Ekonomi har haft en riktig tillväxtresa i takt med att intresset för privatekonomi blivit allt starkare. Med senaste tidens höga elpriser, ränteändringar och oro på börsen har engagemanget ökat ytterligare.
Lena Widman har många års erfarenhet från ledande positioner på Aftonbladet, både från nyheter och feature.
– Vi har sedan flera år identifierat mat och ekonomi som två områden som Aftonbladets läsare älskar att inspireras av och lära sig mer om. Det ska bli oerhört roligt att ta de här två vertikalerna till en ny nivå tillsammans med alla duktiga kollegor. Vi har också ett fantastiskt utgångsläge med matkanalen Godare som växer kraftigt och parallellt med det en av Sveriges största privatekonomisajter som också hittar nya läsare och FOMY, en satsning för kvinnor som vill satsa på aktier, säger Lena Widman.
Featurejournalistiken har bidragit starkt till Aftonbladets nya räckviddsrekord, senast 4,1 miljoner dagliga läsare, men är också en nyckelfaktor i tidningens Plus-erbjudande. För att fortsätta den utvecklingen och öka konverteringen får Helena Utter en ny roll som ansvarig för Plus i featureteamet.
– Med Anna Sundesten, Lena Widman och Helena Utter får vi tre starka ledare, med gedigen erfarenhet av att skapa engagerande featurejournalistik och utveckla affären. Vi har ett framgångsrikt år bakom oss med räckviddsrekord och kraftig intäktsutveckling, nu stärker vi vårt redan starka team för att fortsätta tillväxtresan, säger Karl Hahtovirta, kommersiell chef på Aftonbladet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anna Sundesten, tillträdande featurechef, Aftonbladet. Tel: 073-365 90 97 E-post: anna.sundesten@schibsted.com
Lena Widman, vertikalchef,Aftonbladet. Tel: 070-676 23 10. E-post:lena.widman@aftonbladet.se.
Karl Hahtovirta, kommersiell chef, Aftonbladet. Telefon: 070-685 30 86 E-post: karl.hahtovirta@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum