Vision skänker 150 000 kronor till fackliga och humanitära insatser i Ukraina

Visions förbundsstyrelse har idag beslutat att skänka 150 000 kronor från förbundets solidaritetsfond till fackliga och humanitära insatser i Ukraina. Bidraget är den största donationen någonsin från Visions solidaritetsfond.
- Vision försöker nu via internationella samarbetsorganisationer och kontakter stödja, visa solidaritet och bidra med resurser för att hjälpa fackliga kollegor och befolkningen i det akuta läget, säger förbundsordförande Veronica Magnusson.

Bidraget går till en insamling som administreras av ITUC, Världsfacket.

-  Jag har idag deltagit i ett digitalt fackligt möte och lyssnat till en ukrainsk kollega. Att höra honom berätta om den fruktansvärda situationen som råder i landet samtidigt som flyglarmet ljuder i bakgrunden är det mest drabbande och förskräckliga jag fått till mig under mina fackliga år, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Vision försöker nu via internationella samarbetsorganisationer och kontakter att stödja, visa solidaritet och bidra med resurser för att hjälpa i det akuta läget.

-  Vi lyssnar på våra fackliga kollegor i Ukraina och andra drabbade länder och försöker möta deras behov. Aldrig har det internationella solidaritetsarbetet känns mer betydelsefullt, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24.

Våra 212 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Utredning om anmälningsplikt skapar oro2.2.2024 13:47:00 CET | Pressmeddelande

Regeringen mottog under fredagen ett delbetänkande från Utredningen om stärkt återvändandeverksamhet. Förslagen rör utvisningsbeslut. Nu går utredningen in i nästa fas och tar sig an frågan om att införa en angiverilag gällande personer som vistas i Sverige utan uppehållstillstånd. Vision ingår i Facken i välfärden, där samtliga fackförbund är starkt kritiska till att anställda inom kommun och region kan bli skyldiga att ange papperslösa till Polismyndigheten och Migrationsverket.

Vision får expertroll i utredning om behörighet och yrkesreglering29.1.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Josepha Lindblom, strateg i fackförbundet Vision, har av regeringen utsetts som expert i Utredningen om behörighet och yrkesreglering i hälso- och sjukvård och tandvård. Vision organiserar stora yrkesgrupper så som medicinska sekreterare och tandsköterskor och ser fram emot att bidra med medlemmarnas perspektiv. En prioriterad fråga är att säkra kompetensen genom skyddade yrkestitlar.