Dags för tydliga regler för elsparkcyklar
Elsparkcyklar har på bara fem år gått från att vara ett marginellt fenomen till att vara ett vanligt inslag i den svenska stadsbilden. Samtidigt tyder den alltjämt höga efterfrågan på att elsparkcykeln är här för att stanna.
– Elsparkcyklarna kompletterar andra fordonsslag och har förbättrat mobiliteten. Inte minst ungdomar har fått större möjligheter att ta sig fram i städerna. Samtidigt har det uppstått problem på många håll, vilket är förväntat med tanke på att regleringen är otydlig, förarnormerna outvecklade och marknaden omogen, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Många kommuner har redan agerat i syfte att begränsa användningen av elsparkcyklar. Stockholms stad har infört ett tak för antalet fordon och parkeringsförbud i delar av staden. Regeringen följer nu efter och har remitterat förslag om parkeringsförbud av elsparkcyklar på gång- och cykelbanor.
– Olämplig parkering av elsparkcyklar har tyvärr blivit ett utbrett problem i många städer. Det påverkat trafiksäkerheten negativt och har orsakat allvarliga olyckor. Vi är positiva till den föreslagna regleringen där elsparkcyklar förbjuds att parkera på gång- eller cykelbana, annat än vid uppställningsplatser avsedda för cyklar. Detta skulle minska skadorna utan att i onödigt hög grad inskränka den flexibilitet och mobilitet som elsparkcykelsanvändningen har kommit att medföra.
Även förbud mot att framföra elsparkcyklar på gångbana har utretts, liksom förbud mot att åka i bilarnas körbana om cykelväg finns. Detta som en följd av att antalet olyckor med elsparkcyklar har mångdubblats på senare år. Med tydligare regler förväntas elsparkcykelanvändningen bli säkrare och fungera bättre med övriga fordonsslag.
– Vi välkomnar tydligare regler för elsparkcyklarna. Det är viktigt att alla fordonsslag kan samsas om gatuutrymmet.
Samtidigt finns flera försvårande faktorer. Dels finns ett tudelat ansvar mellan förare och företagen som äger fordonen. Dels är elsparkcykeln ett nytt fenomen som i hög grad används av ungdomar. Detta gör att normerna kring hur man beter sig i trafiken inte är lika etablerade som för andra fordon. Därför krävs, utöver tydligare regler, också bättre information i skolorna och från myndigheter.
– Tyvärr tas inte riskerna på tillräckligt allvar. Förare av elsparkcyklar är helt oskyddade vid eventuella olyckor och riskerar allvarliga skador. Mobilanvändning och onykterhet på elsparkcyklar är tyvärr inte ovanligt och orsakar allvarliga skador, särskilt eftersom hjälmanvändningen är låg. Våra undersökningar visar dessutom att elsparkcyklister är sämst på att stanna vid rött, säger Tony Gunnarsson.
Nyckelord
Kontakter
Gunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@msverige.seTony Gunnarssonsakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Skydda äganderätten – förbättra ELV-förslaget20.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från EU-kommissionen har presenterats ett förslag på ny förordning gällande uttjänta fordon, eller så kallade ”end of life vehicles” – ELV. Nätverk på gemensam väg har tagit del av kommissionens förslag och ställer sig positivt till förslagets grundläggande syfte. Föreslaget är dock i konflikt med artikel 7 och 17 i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna liksom den svenska grundlagen.
Reflexer räddar liv5.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ungefär 35 gående omkommer i trafikolyckor varje år, i huvudsak i kollisionsolyckor med biltrafik. Risken är högre under vinterhalvåret, då mörkret försämrar sikten. Därför är det viktigt att bära reflex.
8 av 10 kvinnor otrygga längs vägen30.10.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
En majoritet av alla bilister känner sig otrygga om de stannar på en rastplats på kvällstid, enligt en ny undersökning. Störst är den upplevda otryggheten hos kvinnor. Att folk inte vågar stanna längs vägnätet ökar risken för trötthetsolyckor, enligt Riksförbundet M Sverige.
Inför bytet till vinterdäck24.10.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Trots att det varma vädret hängt med längre än vanligt kommer tiden för vinterdäck närmare. Som bilägare är det viktigt att fundera på om det går att köra vidare på de gamla däcken eller om det är dags för nya.
Undvik företag på svarta listan – även Tesla11.10.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sverige arbetar för att trygga bilägares och konsumenters rättigheter och verkar för att bilbranschen följer de lagar och regler man kommit överens om ska gälla. Det förebyggande arbetet med rådgivning och påverkansarbete för konsumentens intressen är särskilt viktigt när stora aktörer väljer att inte följa regler och villkor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum