Skolidrottsförbundet bildar lag med pr-byrån Obeya

Som en del av en förnyelseresa och en satsning för att få ännu fler barn och unga att hitta rörelseglädje och föreningsliv väljer Skolidrottsförbundet att teama upp med en pr-partner för kommunikation och strategi. Efter ett upphandlingsförfarande väljer man nu pr-byrån Obeya som lagkamrat.
Sara Grundberg, Canan Yasar och Maria Hazard på Obeya. Foto: Obeya

Skolidrottsförbundet arbetar för att ge alla barn och ungdomar tillgång till enkel och rolig fysisk aktivitet. Detta bland annat genom lokala föreningar där unga leder unga i roliga aktiviteter utanför skoltid. I dag finns dryga 600 Skol-IF med fler än 80 000 medlemmar runt om i Sverige. Men nu vill Skolidrottsförbundet nå fler och öka kännedomen om verksamheten.

– Rörelseglädje, aktivitet och föreningsliv bland unga är viktigare än någonsin. Vi vet att Skol-IF gör skillnad och att vi länge gjort ett bra jobb. Men för att nå ännu fler unga på deras egna premisser, så behöver vi en ny kommunikationsstrateg, utifrånperspektiv och nya idéer. Därför är vi glada att vara igång med vårt samarbete med Obeya, som delar våra värderingar, säger Jamie Roshage Spörndli, ordförande för Skolidrottsförbundet.

Uppdraget, som löper året ut, innefattar bland annat ett gediget målgruppsarbete, flertalet kommunikationsinsatser och en övergripande kommunikationsplan för att fler barn ska hitta både rörelse- och föreningsglädje inom Skol-IF. I år firar dessutom Skolidrottsförbundets kronjuvel ”Skoljoggen” 40 år.

– För oss på Obeya är Skolidrottsförbundet ett drömuppdrag. Det är tydligt, frågorna är viktiga och målgrupperna är såväl komplexa som intressanta. I dagens medielandskap förändras kanaler, språk och beteende i snabb takt bland barn och unga. Vi är därför väldigt stolta över att få förtroendet att kroka arm med Skolidrottsförbundet och lyfta deras omfattande arbete för barn och unga, säger Sara Grundberg, kundansvarig för Skolidrottsförbundet på Obeya.

För mer information, kontakta:

Jamie Roshage Spörndli, ordförande för Skolidrottsförbundet, 070-202 93 54
Jonas Leth, generalsekreterare för Skolidrottsförbundet, jonas.leth@skolidrott.se, 070-361 90 50
Sara Grundberg, projektledare på Obeya, sara.grundberg@obeyapr.se, 070-508 96 11

Sara Grundberg, Canan Yasar och Maria Hazard på Obeya. Foto: Obeya
Foto: Skolidrottsförbundet
Jamie Roshage Spörndli, ordförande för Skolidrottsförbundet. Foto: Skolidrottsförbundet

Skolidrottsförbundet är riksorganisationen för landets samtliga skolidrottsföreningar och alla deras medlemmar, sedan 1916. I dag finns cirka 700 skolidrottsföreningar (Skol-IF) vid landets skolor fördelade på förbundets 25 distrikt. Totalt har dessa föreningar ungefär 83 000 medlemmar.

Skolidrottsförbundet består av ett kansli på 12 personer, en styrelse på 9 personer och massa fler medarbetare runt om i landet.

Skolidrottsförbundet ska öka idrottandet i utsatta områden – rekryterar ”Årets eldsjäl”9.10.2023 07:03:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska Skolidrottsförbundet har som ett av 14 specialidrottsförbund och 11 RF-SISU distrikt tilldelats medel för att kunna öka idrottandet bland barn och unga i utsatta områden. Som en del av satsningen rekryteras nu Petra Jacob, Årets eldsjäl och engagerad i Lebi IF i Södertälje, till satsningen. – Jag är säker på att Petra kommer att vara en stor framgångsfaktor i att nå målet att öka idrotten i socioekonomiskt utsatta områden, säger Louise Hagström, teamledare på Skolidrottsförbundet.