LRF, Norra Skog, Södra och Mellanskog lanserar kampanjen Skogslandslaget för att öka kunskapen om Sveriges familjeskogsägare

I Sverige ägs cirka 48 procent av den produktiva skogsmarken av familjeskogsbrukare. Syftet med kampanjen är att höja kunskapen om familjeskogsbruket och bygga förtroendet för alla de människor som genom sitt företagande bidrar med förnyelsebar råvara till samhället. Målgruppen är primärt personer som bor i större städer eftersom att kunskapen om svenska skogsägare generellt är något lägre där.
– Många är relativt oinsatta i dagens svenska skogsbruk och vem som äger och brukar skogen. Och för att fånga deras intresse har vi tagit fram en kampanj som sticker ut. Sport är något som berör och som alla har en relation till. Eftersom sportvärldens språk, stil och referenser även kan kombineras med skogsbruket har vi skapat vi en kampanj som med glimten i ögat lyfter fram skogsägares bidrag till Sverige, säger Sofia Lindblad.
Genom avväpnande kommunikation, byggd på ödmjukhet, känsla och humor, ska kampanjen visa hur familjeskogsbrukarna tar ansvar för skogen de brukar och hur det bidrar till mångfald och samhällsnytta. Materialet baseras på intervjuer med cirka tio skogsägare från Norra Skog, Södra och Mellanskog. De har fått berätta om vad just de gör för att bruka sin skog på ett ansvarsfullt sätt. Intervjuerna har blivit underlag för annonser, filmer och artiklar.
– Många saknar kunskap om hur familjeskogsbruk bedrivs, och jag önskar att fler förstod att det ansvarsfulla brukandet av skog på ett positivt sätt bidrar till klimatnyttan. Skogen är en viktig del av klimatomställningen och jag känner stolthet över att som skogsägare vara en del av detta. Därför tycker jag att den här kampanjen är jätteviktig. Konceptet har ett budskap som många kan ta till sig, även de som inte är intresserade av skogsbruk. Kampanjen är också ett bra sätt att visa på hur många enskilda skogsägare vi faktiskt är i Sverige, säger Elisabeth Hidén, skogsbrukare.
Kampanjen går live den 30 maj och kommer bland annat synas i sociala medier, utomhus och i tidningar. Alla Sveriges skogsbrukare kan engagera sig.
– Du som skogsägare är en del av Skogslandslaget. Förutom att sprida kampanjen genom att berätta om den, kan du såklart gilla, dela och kommentera när du möts av den i sociala medier. Alla skogsägare som är medlemmar i LRF, Norra Skog, Södra eller Mellanskog kommer även i början av juli ha möjlighet att få sitt eget unika landslagsnummer att använda i sociala medier, säger Ulrica.
Läs mer på skogslandslaget.se
Nyckelord
Kontakter
För mera information, kontakta LRF pressavdelning 010-184 40 70
Bilder
Om
Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 60 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 151 miljarder kronor, vilket är 3,4 procent av landets BNP. Källa: Jordbruksverket
Södra
Södra är Sveriges största skogsägarförening och en internationell skogsindustrikoncern där verksamheten baseras på förädling av medlemmarnas skogsråvara.
Mellanskog
Mellanskog är en skogsägarförening med verksamhetsområde från Gotland i söder till Härjedalen i norr. Vi är en kooperation och ägs av 27 000 medlemmar.
Norra skog
Norra Skog drivs av att göra skogsägarlivet i Norrland så värdefullt som möjligt. Vi ägs utav våra 27 000 medlemmar och verkar för deras bästa, alltid. Genom att erbjuda kunskap och tjänster ökar vi värdet på medlemmarnas skogar- idag och generationer framåt. Tillsammans utvecklar vi värdet av livet och råvaran i norrländska skogar.
Följ Lantbrukarnas Riksförbund
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lantbrukarnas Riksförbund
LRF i Bryssel: Nedskärningar i jordbrukspolitiken kommer göra maten dyrare17.12.2025 13:47:46 CET | Pressmeddelande
När EU nu förhandlar om sin långtidsbudget riskerar den gemensamma jordbrukspolitiken, CAP, att försvagas kraftigt. Över 20 procents neddragningar och minskad öronmärkning av jordbruksmedel hotar Europas och Sveriges förmåga att producera mat. Därför deltar LRF imorgon i manifestationen i Bryssel tillsammans med lantbrukare från hela Europa.
Traktorresa Bryssel för att kunna producera mer bättre mat15.12.2025 06:37:39 CET | Pressmeddelande
Sveriges bönder står redo att producera mer livsmedel, energi och bidra till biologisk mångfald. Men för att det ska bli möjligt krävs att politiken, i Sverige och i EU agerar. Ett minskat jordbruksstöd får konsekvenser ända ner på tallriken. Därför börjar LRF idag sin första traktorresa någonsin till Bryssel för att ansluta till manifestationen i Bryssel.
Allemansrätten och julgranen 20255.12.2025 15:04:08 CET | Pressmeddelande
Inför julen vill många skapa stämning med naturens material – mossa till julgruppen, granris på trappan eller en egenhuggen julgran. Men vad får man egentligen ta från skogen? Frågan återkommer varje år och är viktig för både naturen och markägare.
Svag lönsamhet bromsar investeringar1.12.2025 05:52:00 CET | Pressmeddelande
Konjunkturen för gröna näringar försvagas med stora skillnader mellan branscherna under fjärde kvartalet 2025 (100,7 jmf 109,1 Q4 2024). Det samlade indexet faller, drivet av fortsatt nedgång inom växtodling och ett kraftigt ras inom skogsbruket. Samtidigt står animalieproduktionen stark, medan trädgårdsnäringen och förädlingssektorn uppvisar stabilitet. Kvartalet präglas av stora skillnader mellan branscherna, från rekordlåg lönsamhet till fortsatt starka positioner. LRF gröna näringslivsindex för fjärde kvartalet 2025 visar på att nödvändigheten att få till politiska beslut i närtid för att lantbruket ska kunna producera mer.
EUs bioekonomistrategi är ett steg mot fossilfrihet och stärkt konkurrenskraft27.11.2025 13:07:31 CET | Pressmeddelande
Den svenska kommissionären Jessika Roswall har, tillsammans med EU-kommissionen, tagit ett samlat grepp presenterar nu en bioekonomistrategi. En strategi som syftar till att främja hållbarhet, innovation och konkurrenskraft inom bioekonomin. För lantbruket är detta ett viktigt steg i omställningen till en fossilfri ekonomi.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

