Jonas Leth ny generalsekreterare för Skolidrottsförbundet

1 oktober 2020 börjar Jonas Leth som ny generalsekreterare för Skolidrottsförbundet och efterträder därmed tidigare generalsekreterare Mire Åsell.
Jonas Leth, ny generalsekreterare för Skolidrottsförbundet.

Jonas är en trygg och långsiktig ledare som de senaste åren har arbetat som VD på ett familjeföretag och innan dess arbetat som marknadschef för Svenska Bandyförbundet. Jonas kommer tillbaka till idrottsrörelsen som ny generalsekreterare för Skolidrottsförbundet där han framförallt vill bidra med tydlighet, engagemang och ärlighet.

– Vi vet att Jonas kommer att bidra med många erfarenheter, egenskaper och perspektiv men också en stor dos glädje, vilket symboliserar Skolidrottsförbundet i stort, säger förbundsordförande Jamie Spörndli.

Jonas är en erfaren ledare med passion för barn- och ungdomsidrott och ungas rätt och möjlighet till en aktiv fritid utan att behöva tävla. På sin fritid är Jonas ideellt engagerad som barn- och ungdomstränare inom idrotten.

– Jag är mycket glad och stolt över att ha fått förtroendet att leda en så spännande och viktig organisation som Skolidrottsförbundet. Personligen ser jag fram emot att tillsammans med distrikt, föreningar och medlemmar skapa en roligare, tryggare och starkare vi-känsla genom idrott. Tillsammans ska vi vidareutveckla förbundet och det ska bli roligt och inspirerande att få lyssna till våra medlemmars behov och berättelser. Jag är väldigt glad för denna möjlighet och känner ansvar och ödmjukhet inför uppdraget. Jag ser verkligen fram emot att börja jobbet, säger Jonas.

Jonas tillträder sin tjänst som generalsekreterare för Skolidrottsförbundet den 1 oktober 2020 men deltar dessförinnan på Skolidrottsförbundets förbundsmöte 11-13 september i Borås.

Jonas Leth, ny generalsekreterare för Skolidrottsförbundet.

Skolidrottsförbundet är riksorganisationen för landets samtliga skolidrottsföreningar och alla deras medlemmar, sedan 1916. I dag finns cirka 700 skolidrottsföreningar (Skol-IF) vid landets skolor fördelade på förbundets 25 distrikt. Totalt har dessa föreningar ungefär 83 000 medlemmar.

Skolidrottsförbundet består av ett kansli på 12 personer, en styrelse på 9 personer och massa fler medarbetare runt om i landet.

Skolidrottsförbundet ska öka idrottandet i utsatta områden – rekryterar ”Årets eldsjäl”9.10.2023 07:03:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska Skolidrottsförbundet har som ett av 14 specialidrottsförbund och 11 RF-SISU distrikt tilldelats medel för att kunna öka idrottandet bland barn och unga i utsatta områden. Som en del av satsningen rekryteras nu Petra Jacob, Årets eldsjäl och engagerad i Lebi IF i Södertälje, till satsningen. – Jag är säker på att Petra kommer att vara en stor framgångsfaktor i att nå målet att öka idrotten i socioekonomiskt utsatta områden, säger Louise Hagström, teamledare på Skolidrottsförbundet.