Maria Rimpi blir tf HR-chef – Daniel Kederstedt och Louise Andrén Meiton i nya roller

I samband med att Svenska Dagbladets HR-chef Josefina Levin under hösten lånas ut till ett stort HR-projekt för ledarskapsutveckling inom Schibsteds nyhetsdivision News Media gör tidningen justeringar i ledningen. Syftet är att kunna agera snabbare i förändringsarbetet men också att få ökad tydlighet i ansvarsfördelningen på redaktionen.
– Det projekt Josefina Levin nu är med och leder inom News Media kommer att stärka våra chefer och ledare och på sikt få stor betydelse för alla oss inom News Media-divisionen. I samband med det tar vi tillfället att ytterligare vässa SvD:s organisation för framtiden, säger Svenska Dagbladets chefredaktör och vd, Anna Careborg.
Maria Rimpi har varit redaktionschef på SvD de senaste sju åren, de senaste två tillsammans med Martin Ahlquist. Nu går hon över till HR.
– Maria är väldigt väl rustad för uppdraget efter åren som redaktionschef. Hon kan SvD utan och innan, vilket är en perfekt utgångspunkt för att fortsätta utveckla SvD som arbetsplats, säger Anna Careborg.
Maria Rimpi ser fram emot den nya rollen.
– Att jobba med förändringsarbete på en redaktion som SvD:s är oerhört roligt, med många utmaningar och många möjligheter. Det ska bli spännande att fortsätta den här resan, men med ett delvis nytt perspektiv, säger hon.
I samband med att Maria Rimpi lämnar sin nuvarande roll går SvD Näringslivs chef Daniel Kederstedt in i en ny funktion som tf biträdande redaktionschef och ställföreträdande ansvarig utgivare.
– Daniel är en väldigt driven och säker publicist som tillsammans med Martin Ahlquist kommer att se till att hela redaktionen och SvD:s journalistik fortsätter att vara nyhetsledande i frågor som är relevanta för våra läsare, säger Anna Careborg.
Daniel Kederstedt har varit chef för SvD Näringsliv sedan 2015.
– Jag har stormtrivts i rollen som chef för vad jag tycker är landets bästa näringslivsredaktion. Med det sagt är det nya uppdraget för roligt att tacka nej till. Att få stärka SvD:s journalistik på bred front är en utmaning jag verkligen ser fram emot, säger han.
Efter ett år som grävredaktör går Louise Andrén Meiton tillbaka till SvD Näringsliv, men nu som tf chef.
– Näringsliv är en fantastisk avdelning med kunniga och modiga journalister som också har en väldigt fin sammanhållning. Det ska bli oerhört roligt att få arbeta nära dem alla igen. Dessutom, i och med det ekonomiska läge som råder, kommer just bra och relevant ekonomijournalistik att vara mycket viktig, säger Louise Andrén Meiton.
Den nya organisationen börjar gälla från 1 september.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Rimpi, tillträdande tf HR-chef. Telefon: 070-634 58 04. E-post: maria.rimpi@svd.se
Daniel Kederstedt, tillträdande tf biträdande redaktionschef. Telefon: 08-13 50 00. E-post: daniel.kederstedt@svd.se
Louise Andrén Meiton, tillträdane tf chef SvD Näringsliv. Telefon: 08-13 50 00. E-post: louise.andren.meiton@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum