Intensivt arbete för att tåg och bussar ska gå i tid
– Inställda avgångar påverkar hela samhället. Skolelever, arbetstagare, vårdbesökande, företag och fritidsresor är påverkade av att tåg och bussar inte går enligt beställd tidtabell. Vi arbetar intensivt för att underlätta när störningar inträffar och för att se till att kollektivtrafiken återgår till att vara som ska vara: trygg, säker och förutsägbar, säger trafikdirektör Karin Svingby.
Från mitten av juni har de trafikföretag som ansvarar för tågtrafiken och regionbusstrafiken rapporterat att de inte kan köra enligt tidtabell eftersom de saknar personal. Turer har dragits in med mycket kort varsel vilket påverkar resenärers möjlighet att både planera och genomföra resor.
– I och med det allvarliga läget med fortsatta problem med sent inställda turer i både tåg- och busstrafiken har vi inrättat en särskild stab som leder arbetet med att identifiera och genomföra ytterligare åtgärder, säger Karin Svingby.
UL följer upp trafiken dagligen och UL betalar bara för trafik som körts och utfärdar viten för inställd trafik. UL har också förstärkt uppföljningen av informationsflödet och att prioriterade linjer körs. För Mälartåg ansvarar Mälardalstrafik för uppföljning och avtalsefterlevnad.
– Huvudproblemet ligger hos trafikföretagen, som saknar bemanning för att kunna köra trafiken enligt avtal men vi gör allt vi kan för att minska påverkan för resenärerna, säger Karin Svingby.
UL publicerar löpande information om aktuella trafikförändringar i reseplanerare på ul.se och i UL-appen. Information om inställda turer kommer från trafikföretagen och den kommer ibland väldigt sent och når då inte resenären i tid.
Enligt avtal ska busstrafikföretagen prioritera resor till och från länets skolor samt vissa stomlinjer med många resenärer. Detta för att alla skolbarn och gymnasieelever ska ha bra förutsättningar att ta sig till skolan i tid. Linje 811, linje 804, linje 844 och linje 823 prioriteras i nuläget före expressbussar.
– Vi har fortsatt en lång väg att gå, och vi önskar att vi kunde ange en tidpunkt när alla tåg och bussar går enligt tidtabell och all information är uppdaterad och korrekt i appen. Där är vi inte än, men jag hoppas att resenärerna snart ska kunna se en förbättring, säger Karin Svingby, trafikdirektör.
Råd till resenärer:
Om din resa blir mer än tjugo minuter försenad och du köpt din biljett via UL, kan du ansöka om förseningsersättning hos UL. Just nu är handläggningstiden längre än normalt på grund av att det är många som råkat ut för detta, men alla ärenden kommer att bli behandlade.
Om du har en smartphone kan du ladda ner UL:s app. I den kan du prenumerera på störningsinformation för de linjer du brukar åka med. Om turen är försenad eller inställd får du ett meddelande, en så kallad push-notis i appen.
Information om aktuellt trafikläge finns på UL:s webbplats, www.ul.se
Nyckelord
Kontakter
Karin SvingbyTrafikdirektörRegion Uppsala, Trafik och Samhälle
Tel:018-617 48 83karin.svingby@regionuppsala.seMaria HasselgrenPresschefRegion Uppsala, Trafik och Samhälle
Tel:072-202 48 64maria.k.hasselgren@regionuppsala.seOm
Följ Trafik och samhälle
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafik och samhälle
Hela Gräsö får fast busstrafik när sommartidtabellen införs12.6.2024 08:58:00 CEST | Pressmeddelande
Måndag 17 juni inför UL sommartidtabell i kollektivtrafiken. Tabellen omfattar såväl bussar som tåg och sträcker sig till och med 18 augusti. En positiv nyhet är hela att Gräsö får fast busstrafik under sommaren. Den största förändringen i Uppsala är att linjerna 30 och 31 byter nummer till linje 13 respektive 14 i och med införandet av sommartidtabellen.
Resandet med UL ökar årets första månader21.5.2024 15:20:22 CEST | Pressmeddelande
Resandet med Region Uppsala ökade med nära tolv procent under årets första fyra månader mot 2023. Ökningen i stadstrafiken i Uppsala står för den största ökningen med hela 20 procent fler resande än samma period förra året. Samtidigt är det fler som upplever att det är enkelt att resa med UL. 2023 var den siffran 72 procent, de första månaderna i år är siffran 75-77 procent.
Sommarlovsbiljetten skickas ut till länets ungdomar13.5.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med början den här veckan skickas brev med den sommarlovsbiljett som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade beslut om i november 2023, ut till alla barn och ungdomar mellan 7 och 19 år som är folkbokförda i Uppsala län. Biljetten gäller 1 juni – 31 augusti på alla UL:s bussar och tåg.
Bussturer går annan väg på Valborg26.4.2024 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Under 28 april- 1 maj får några av UL:s busslinjer andra resvägar. Skälet är de avspärrningar som görs i centrala Uppsala när många deltar i Valborgsfirandet. Den 28-29 april ordnar Södermanlands-Nerikes nation, en festival vilket påverkar linje 6. Övriga dagar är det linjerna 1,2,6,7,9 och 11 som får annan väg än annars. De alternativa körvägarna gäller tisdag 30 april klockan 7.00 fram till klockan 8.00 tisdag 1 maj. Linje 6 dras om redan söndag 28 april från klockan 16.00.
Allt fler valde att resa med UL år 202311.3.2024 10:22:03 CET | Pressmeddelande
I fjol gjordes 44 miljoner resor i UL-trafiken och resandestatistiken för helåret 2023 visar att allt fler väljer att resa med Region Uppsalas kollektivtrafik. I Enköping har antalet resor i stadstrafiken ökat med hela 25 procent och i regionbusstrafiken görs drygt 25 000 resor per dag, vilket är en ökning med fyra procent sedan 2022.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum