Privatleasing – kostnaden ökar när räntan stiger
En stor del av de bilar som säljs idag går på privatleasingavtal. Under flera år har detta sätt att ha tillgång till bil lockat många. Det blir möjligt att köra en ny bil utan vare sig kontantinsats eller lån. I månadsavgiften ingår det mesta.
Men till nackdelarna hör bland annat att avtalet gäller i tre år och inte går att bryta i förtid. Bedömningen av bilens skick vid återlämnandet är också anledning till oro för många. M Sverige har länge varnat för riskerna i att enbart avtalet ska styra hela hyresperioden. Det finns också tydliga nackdelar i att inte omfattas av till exempel konsumentköplagen.
Nu, när räntan ökar i rask takt, gör de finstilta villkoren det möjligt för bilföretagen att öka på månadsavgiften.
– Ingen vet hur dyrt det kan bli. Det är långt ifrån självklart ett bra alternativ att privatleasa en bil idag, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M Sverige.
– Det finns varken någon transparens i vilket belopp finansbolaget faktiskt köpt bilen för eller vad deras ibland helt egna in-houseräntor baseras på för typ av upplåning. Med finstilta villkor har finansbolagen gjort det möjligt att höja lite hur de vill.
Mellan maj och september i år har många privatleasingkunder sett hur månadskostnaden ökat med 5–10 procent. En månadsavgift på 2 995 kronor kan ligga på 3 200 kronor idag, och en månadsavgift på 4 500 kronor nästan 5 000 kronor. Sett till en längre del av en hyresperiod skapar det en kostnadsökning på tusentals kronor. Dessutom behöver man beakta att räntor generellt kan komma att öka ytterligare. En väsentlig skillnad jämfört med andra räntebaserade kostnader eller lån är också att det här inte avser något som går att sälja, bryta eller betala tillbaka i förtid.
– Kunden är fast i ett avtal som beroende på hur villkoret är utformat tillåter obegränsat ökad ränta avseende ett för dem helt okänt belopp. Det menar vi kan vara tillräcklig grund för att anse villkoren i privatleasingavtalen som oskäliga.
Den som är missnöjd med det här förhållandet kan försöka invända med att villkoret ska ses just som oskäligt. Vad M Sverige känner till har något sådant ännu inte prövats av exempelvis Allmänna Reklamationsnämnden, eftersom villkoret om att höja månadskostnaden inte utnyttjats i någon större utsträckning förrän nu.
I första hand behöver man vända sig och klaga till finansbolaget som utställer fakturan varje månad och som är avtalets motpart. Bilhandlaren i sig är sällan inblandad i upplägget. Är man inte nöjd med företagets hantering av en sådan reklamation kan man vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
För att ett ärende ska prövas av ARN krävs vanligtvis att en beloppsgräns ska överskridas – det vill säga att ett fel eller förhållande måste fördyra tillräckligt för att nämnden ska pröva saken.
– Vi ser det som högst sannolikt att leasingkunder kommer att vilja pröva frågan om villkoret gällande i princip gränslöst ändrad ränta är skäligt, och det kan man alltså göra via Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, säger Carl-Erik Stjernvall.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seTony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Chans till riktigt säker jultrafik15.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en julafton som infaller på en onsdag har många möjlighet att vara flexibla med sina resor inför storhelgen. – Årets jul kan bli en av de minst olycksdrabbade om vi alla hjälps åt, säger Heléne Lilja, vd Riksförbundet M Sverige.
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum