Högre skatt på bensin och diesel när tillfällig skattesänkning upphör
Det senaste året har prissvängningarna varit stora och prisökningarna på bensin och diesel har varit kraftiga, bland annat till följd av Rysslands invasion av Ukraina. Den tillfälliga skattesänkningen har bidragit till att dämpa effekterna av dessa prisökningar.
Regeringen bedömde att den tillfälliga skattesänkningen borde avgränsas till en kortare period och att 1 maj till 30 september 2022 var en väl avvägd tidsperiod.
”Drivkraft Sverige anser att det är bråttom och viktigt att vi får klarhet i hur Sveriges kommande regering kommer att hantera drivmedelsskatterna. Det underlättar för drivmedelsbranschen, minskar prissvängningarna och skapar bättre förutsägbarhet för konsumenter och företag”, säger Jessica Alenius, vd Drivkraft Sverige.
"Drivmedelspriserna beror på många faktorer så som priset på råolja, valutakurser, skatter, moms mm. En viktig del av förklaringen till de höga priserna i Sverige är att biodrivmedel är dyrare än fossila drivmedel. Idag beskattas hållbara biodrivmedel som fossila drivmedel. Detta måste politiken ändra på. Här är det viktigt att en ändring i EU:s energiskattedirektiv kommer till stånd, vilket skulle möjliggöra en lägre skatt på det förnybara än på det fossila”, fortsätter Jessica Alenius.
Nyckelord
Kontakter
Jessica AleniusVD
Tel:+46 70 235 63 19jessica.alenius@drivkraftsverige.seBilder
Om
Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle- och drivmedelsbranschen. Våra medlemsföretag erbjuder hållbar mobilitet och ser till att det finns bränsle och drivmedel för hållbara resor och transporter samt bitumen till vägar i hela landet. Vi arbetar för att Sverige ska bli klimatneutralt 2045. Våra medlemsföretag omfattar cirka 3000 marknadsplatser och 9 raffinaderier som tillsammans producerar 4 miljoner kubikmeter biodrivmedel.
Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Nya reduktionsplikten räcker inte för att Sverige ska uppfylla sina klimatåtaganden inom EU12.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Regeringen föreslår i promemorian ”Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt” en höjning av reduktionsplikten från 6 till 10 procent för både bensin och diesel. Drivkraft Sverige, som idag skickat in sitt remissvar gällande promemorian, är positiv till höjningen men anser att 10 procent är en för låg nivå för att Sverige ska klara sina klimatåtaganden inom EU till 2030.
Fortsatt högt tempo i utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen26.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag Omställningsbarometern som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Trots att elbilsförsäljningen har planat ut så fortsätter utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen hålla högt tempo. Det fanns i augusti 3 479 laddpunkter för publik snabbladdning i Sverige jämfört med 2 718 motsvarande tid förra året.
Förslag från statlig utredning riskerar att försämra drivmedelsberedskapen9.8.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Delbetänkandet ”En ny beredskapssektor - för ökad försörjningsberedskap”, SOU 2024:19 föreslår att en ny beredskapssektor för industri, bygg och handel, där drivmedel ska ingå, skapas och att Tillväxtverket blir beredskapsmyndighet för den nya sektorn. I sitt remissvar avstyrker Drivkraft Sverige detta förslag eftersom det riskerar att skapa otydlighet och onödig administration och försämra drivmedelsberedskapen som idag hanteras av Energimyndigheten.
Trendbrott - Sveriges utsläpp ökar när andelen förnybart sjunker i bensin och diesel4.7.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddoperatörsbranschen. Andelen hållbara biodrivmedel var 13,2 procent under första kvartalet 2024 vilket är en halvering jämfört med motsvarande period 2023. Användningen av HVO100 är däremot högre 2024. Sammantaget ökar koldioxidutsläppen från bensin och diesel under första kvartalet 2024 till följd av förändringarna i reduktionsplikten.
Biodrivmedel minskade kraftigt i januari till följd av sänkningen av reduktionsplikten10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen biodrivmedel på energibas har minskat kraftigt från 26,6% för helåret 2023 till 14,2 % i januari 2024. Minskningen beror på att reduktionsplikten för diesel och bensin sänktes till 6 % från 30,5 % respektive 7,8 % den 1 januari 2024. Det är framför allt HVO drop in som rasat från 14,6 % 2023 till 1,4 % i januari 2024. Däremot har HVO 100 ökat från 2,7% till 4,9 %.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum