Ny barometer: Så söker svenskarna efter nya favoriter i streamingdjungeln
Med pandemin ökade intresset – och behovet – av streamad tv. Det är ett beteende som består även sedan hemmasittandet avtagit. Tv.nu:s senaste Streamingbarometer visar att nästan 70 procent av Tv.nu:s användare streamar minst en gång i veckan.
– Det vi ser i vår undersökning är att svensken lägger ett helt dygn om året bara på att leta efter något att streama. Och många lägger mer tid än så. Var femte medlem i panelen uppger att de lägger nästan en arbetsdag i månaden på att hitta rätt i streamingdjungeln, säger vd Helen Orselius.
Svårt att hitta rätt – och möjligen ännu svårare att hitta rätt för flera tillsammans. 60 procent av de som streamar uppger att de gör det ensamma, trots att de flesta bor i flerfamiljshushåll i Sverige.
Några av slutsatser som kan dras av svenskarnas liv i tv-sofforna:
- I snitt lägger panelen 24 timmar om året bara på att leta efter något att streama. 20 procent uppger att de lägger så mycket som 6 timmar och 45 minuter varje månad på att söka.
- Antalet streamingtjänster per hushåll fortsätter öka och är nu 3,1 stycken, jämfört med 2,75 i fjol. En tredjedel har idag tillgång till fyra eller ännu fler streamingtjänster.
- 21 procent planerar att minska sina utgifter för streamingtjänster det kommande året.
Endast 7 procent planerar att öka. - Vänner och familjs tips är viktigt vid val av nya serier (34 procent) följt av tips från tv- och streamingguider som Tv.nu (23 procent), och på tredjeplats att partnern vill se samma (15 procent).
- SVT Play vinner svenskarnas streaminghjärtan. Tjänsten toppar listan på mest omtyckta med 67 procent (64 procent i fjol). Netflix är den mest populära av betaltjänsterna men tappar mest (från 54 procent till 43), medan TV4 Play vinner mark och ökar med tio procentenheter (från 38 till 48 procent).
- Innehållet är viktigast vid val av streamingtjänst för svenskarna, men äldre och yngre tittare skiljs åt i att äldre (45+) värderar gratistjänster högre medan yngre värderar HD-kvalitet och att flera enheter kan dela på samma konto högt.
- Svenska serier uppskattas mindre. Trots höga ambitioner hos streamingaktörer att erbjuda svenskt originalinnehåll föredrar 62,5 procent utländska serier.
Hela undersökningen hittar du i bifogad pdf och länk.
Panelen som är grund för barometern består av 6000 respondenter, från Tv.nu:s användare, och svaren har samlats in under i augusti månad. Rapporten ges ut av Tv.nu för andra året.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johanna Cervin, marknadschef Tv.nu Tel: 0736419457, e-post: johanna.cervin@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Dokument
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Tv.nu är en av våra tjänster.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum