Biofiber Tech

Biofiber Tech ställer ut i AKRO plastics monter på Europas största plastmässa – K-show i Düsseldorf 19-26e okt 2022

Impactbolaget presenterar sina senaste materialnyheter på branschmässan där stort fokus ligger på hållbarhet.

Som redan meddelats i juni har Hamburg-baserade K.D. Feddersen Holding GmbH, moderbolag till Feddersen Group, förvärvat en minoritetsandel i Biofiber Tech Sweden AB. Det pågår redan flera gemensamma projekt med kunder till -AKRO PLASTIC GmbH och dess filial BIO-FED, därför har Biofiber Tech med kort varsel gått med på att vara medutställare i montern C52, Hall 6. Sara Georgsson, Affärsutveckling, Försäljnings & Varumärkesansvarig, Pia Ingvallsén, Strategisk Försäljning & Affärsutveckling, Luis Valencia, material utveckling och tillämpning och Eric Zhang, grundare och VD för Biofiber Tech kommer att vara på plats för att introducera besökarna till innovativa lösningar inom området biobaserade råvaror till plastapplikationer för långvarig användning och ta personliga diskussioner med kunder tillsammans med de andra utställande företagen.

Sara Georgsson, Business development, Sales & Brand Management
Eric Zhang, Founder and CEO Biofiber Tech

Biofiber Tech
Birger Jarlsgatan 57 C

Biofiber Tech grundades för att minska det globala koldioxidavtrycket genom att skapa naturbaserade material för avkarbonisering av vardagsprodukter.

Bolagets första innovation FibraQ är en träfiberbaserad plast, vilket ger varumärken inom flera sektorer en möjlighet att ersätta sin fossilbaserade plast med en hållbare lösning.

Deras patenterade teknologi öppnar upp för utökad användning av träfiber från gran och tall som en råvara inom plastindustrin.

FibraQ möjliggör skapandet av en större variation av träfiberplast med goda och anpassningsbara mekaniska egenskaper.

Enligt kundens önskemål kan FibraQ blandas med ny/återvunnen plast eller andra biopolymerer. Materialen kan sedan kan användas vid: Formsprutning, 3D printing, Extrudering eller Termoformning.

Följ Biofiber Tech

Senaste pressmeddelandena från Biofiber Tech

Feddersen Group investerar i Biofiber Tech8.6.2022 11:51:08 CEST | Pressmeddelande

K.D. Feddersen, en global koncern verksam inom distribution och produktion av konstruktionsplaster med huvudkontor i Tyskland, går nu in som investerare och strategisk partner i det svenska greentech-företaget Biofiber Tech, vars patenterade teknologi ersätter fossilbaserad plast med träfiber i plastapplikationer. – Det här strategiska partnerskapet med K.D. Feddersen kommer att lägga till en distributions- och försäljningskanal som hjälper oss att nå nya marknader och industrier i global skala, säger Eric Zhang, grundare och VD för Biofiber Tech.