Biofiber Tech

Uppföljande strategisk investeringen i Biofiber Tech Sweden AB

Hamburg-baserade K.D. Feddersen Holding GmbH ger fortsatt stöd genom en uppföljande investering till Biofiber Tech Sweden AB för produktionsuppskalningen av materialinnovationen FibraQ®.

Hamburgbaserade K.D. Feddersen Holding GmbH har tillsammans med andra befintliga aktieägare, bland annat. Almi Invest GreenTech, genomfört en uppföljningsinvestering i Biofiber Tech, en Stockholmsbaserad green tech-startup. Investeringen möjliggör för Biofiber Tech att ta nästa steg och uppnå fullskalig produktion av sin materialinnovation FibraQ® samt att stärka Biofiber Techs personalresurser för att realisera dessa mål.

Investeringen kommer att fördjupa det strategiska partnerskapet mellan Feddersen Group och Biofiber Tech. Det fortsatta samarbetet kommer att fokusera på försäljning och marknadsföring av FibraQ® och FibraQ® compounds, kontraktstillverkning samt nya produktutvecklingsprojekt med Feddersen Groupföretagen, AKRO-PLASTIC och dess filial, BIO-FED samt K.D. Feddersen Distribution.

Nyligen presenterade Biofiber Tech och Feddersen Group sig som framåtblickande partners på Chinaplas, den ledande plast- och gummimässan. Världens första 3D-printade fullstora kajak tillverkad av träfibrer och återvunnen plast ställdes ut.

FibraQ® är modifierade träfibrer och träfiber compound som ger optimal kompatibilitet med plast för att uppnå bästa möjliga egenskaper i tekniska applikationer inom formsprutning, extrudering, termoformning och 3D-printing. Därför kan FibraQ® användas som ett hållbart alternativ i fler produkter och applikationer för att minska de globala koldioxidutsläppen.

"Vi är glada över att fördjupa vårt partnerskap med Feddersen Group", säger Eric Zhang, grundare och VD för Biofiber Tech. "Denna investering kommer att hjälpa oss att uppnå våra storskaliga produktionsmål som behövs för att möta marknadens efterfrågan och för oss att fortsätta att nyutveckla inom green tech-området."

”Att sträva mot hållbarhet är ett centralt tema inom Feddersen-koncernen och vi tar vårt ansvar på allvar. Detta engagemang är något som förbinder oss med Biofiber Tech och det är med glädje vi fortsätter att intensivt stödja utvecklingen av Biofiber Tech och FibraQ®. Som en strategisk partner har vi mycket att erbjuda och bidrar med många års erfarenhet från vår konventionella verksamhet. Tillsammans med Biofiber Techs innovativa styrka ser vi en möjlighet att utöka vår portfölj med högkvalitativa biobaserade plaster.", säger Volker Scheel, verkställande direktör för K.D. Feddersen Holding GmbH.

Biofiber Tech
Birger Jarlsgatan 57 C

Om Feddersen Group
Feddersen Group är en global aktör inom plastindustrin med en årlig omsättning på mer än 1 miljard euro och mer än 1 100 anställda över hela världen. De har en stark närvaro i Europa, Asien och Latinamerika. Gruppens kärnkompetens ligger inom utveckling, produktion och distribution av tekniska polymerer, maskinteknik och utveckling samt handel med maskiner för polymerbearbetning. Ingenjörstjänster, partihandel och utrikeshandel med rostfritt stål, andra råvaror och tekniska produkter är också viktiga pelare i koncernen. Sedan 2021 har port F, Feddersen-koncernens Innovation Lab, letat efter innovativa idéer och nystartade företag för att bygga allianser för hållbarhet och för att främja en cirkulär ekonomi inom plastindustrin.

Om Biofiber Tech Sweden
Biofiber Tech är ett innovativt green tech-företag baserat i Stockholm, Sverige som erbjuder FibraQ®, en modifierad träfiberbaserad produkt i granulatform till plastindustrin för användning i långvariga plastapplikationer för att minska användningen av fossilbaserad plast. Biofiber Techs modifieringsteknik gör träfibrer mer kompatibla med plast. Vilket leder till att träfiberbaserad plast kan användas som ett hållbart alternativ i fler produkter och applikationer för att minska de globala koldioxidutsläppen.

Bild 1: från vänster till höger: Luis Valencia (Biofiber Tech Sweden AB), Sara Georgsson (Biofiber Tech Sweden AB) Tobias Quebe (port F), Pia Ingvallsén (Biofiber Tech Sweden AB ), Silke Hamm (port F) och Eric Zhang (Biofiber Tech Sweden AB) ser fram emot ett fortsatt gott samarbete och många spännande projekt.

Bild 2: Pia Ingvallsén (mitten) och Sam Zhou (vänster) från Biofiber Tech Sweden AB med medarbetare från K.D.F. Distribution (Shanghai) Co., Ltd. på Chinaplas 2023. Den 3D-printade kajaken tillverkad av träfibrer och återvunnen plast syns i bakgrunden.

Följ Biofiber Tech

Senaste pressmeddelandena från Biofiber Tech

Feddersen Group investerar i Biofiber Tech8.6.2022 11:51:08 CEST | Pressmeddelande

K.D. Feddersen, en global koncern verksam inom distribution och produktion av konstruktionsplaster med huvudkontor i Tyskland, går nu in som investerare och strategisk partner i det svenska greentech-företaget Biofiber Tech, vars patenterade teknologi ersätter fossilbaserad plast med träfiber i plastapplikationer. – Det här strategiska partnerskapet med K.D. Feddersen kommer att lägga till en distributions- och försäljningskanal som hjälper oss att nå nya marknader och industrier i global skala, säger Eric Zhang, grundare och VD för Biofiber Tech.