Biofiber Tech

Biofiber Tech Sweden AB har utsett Pia Ingvallsén till ny tillförordnad VD för att driva kommersialiseringen.

Styrelsen i Biofiber Tech Sweden AB har utsett Pia Ingvallsén, tidigare försäljningschef, till tillförordnad VD. Grundaren Dr. Eric Zhang kommer att fortsätta i företaget och fokusera på strategiska allianser och teknikportföljen.

Dr. Eric Zhang, en innovatör och teknikentreprenör med lång erfarenhet från massa- och pappersindustrin, grundade Biofiber Tech 2016 som ett svar på det akuta behovet av hållbara alternativ till plast.

Nu har Eric Zhang och Biofiber Techs styrelse utsett Pia Ingvallsén, som idag är försäljnings- och affärsutvecklingschef, till tillförordnad VD.

"När Biofiber Tech går in i en ny fas är jag stolt över att jag har kunnat rekrytera ett kompetent team som delar min hängivenhet för hållbara lösningar och med omfattande kunskap inom kommersialisering. Jag fortsätter gärna att stödja Pia och resten av teamet genom att fokusera på strategiska allianser och utöka teknikportföljen. " förklarar Eric Zhang.

"Jag är hedrad över att ha fått möjligheten att leda Biofiber Tech i denna spännande fas. Eric har min största respekt för hans fullständiga engagemang och beslutsamhet under de senaste åren för att få Biofiber Tech dit vi är idag och jag är glad över möjligheten att driva bolaget genom den kommande kommersialiseringsfasen.", säger Pia Ingvallsén.

Nyligen gjorde Hamburgbaserade K.D. Feddersen Holding GmbH och Almi Invest GreenTech, tillsammans med andra befintliga investerare, en uppföljande investering i Biofiber Tech Sweden AB. Investeringen gör det möjligt för Biofiber Tech att ta nästa steg och uppnå fullskalig produktion av sin materialinnovation FibraQ®.

Biofiber Tech
Birger Jarlsgatan 57 C

Biofiber Tech är ett innovativt green tech-företag baserat i Stockholm, Sverige som erbjuder FibraQ®, modifierade träfiber i granulatform till plastindustrin för användning i långvariga plastapplikationer för att minska användningen av fossilbaserad plast. Biofiber Techs modifieringsteknik gör träfibrer mer kompatibla med plast. Vilket bidrar till attträfiberbaserad plast kan användas som ett hållbart alternativ i flera produkter och applikationer för att minska de globala koldioxidutsläppen.

Följ Biofiber Tech

Senaste pressmeddelandena från Biofiber Tech

Feddersen Group investerar i Biofiber Tech8.6.2022 11:51:08 CEST | Pressmeddelande

K.D. Feddersen, en global koncern verksam inom distribution och produktion av konstruktionsplaster med huvudkontor i Tyskland, går nu in som investerare och strategisk partner i det svenska greentech-företaget Biofiber Tech, vars patenterade teknologi ersätter fossilbaserad plast med träfiber i plastapplikationer. – Det här strategiska partnerskapet med K.D. Feddersen kommer att lägga till en distributions- och försäljningskanal som hjälper oss att nå nya marknader och industrier i global skala, säger Eric Zhang, grundare och VD för Biofiber Tech.