Biofiber Tech

Biofiber Tech Sweden utser två nya styrelseledamöter.

Biofiber Tech har glädjen att tillkännage utnämningen av två nya styrelseledamöter med lång erfarenhet och kunskap från den nordiska och europeiska plastindustrin.

Silke Hamm har utsetts till ny styrelseledamot. Hon har för närvarande en position som New Business &; Venture Manager vid port F, Corporate Innovation Lab hos K.D Feddersen Holding GmbH. Med över 12 års erfarenhet inom försäljning av polymer och plastdistribution tillför hon en mängd erfarenhet. Under de senaste 2,5 åren har hon hanterat strategiska samarbeten med Biofiber Tech och Feddersen-koncernen, som expert på cirkulär projektledning och affärsutveckling inom start-ups.

"Jag ser fram emot att arbeta ännu närmare Biofiber Tech och känner mig hedrad över att få bidra med min kunskap från plastindustrin för att hjälpa styrelsen att fatta de strategiska beslut som behövs för att Biofiber Tech ska kunna växa till det företag vi tror att det kan bli", säger Silke Hamm.

Torbjörn Egerhag har utsetts till ny styrelsesuppleant och senior rådgivare. Han är VD på K.D. Feddersen Plastics Machinery AB och har 22 års erfarenhet av polymerbearbetning och plastdistribution. Med sin långa erfarenhet som ledamot och vice ordförande i flera styrelser såsom Plast o Kemiföretagens styrelse och sitt engagemang i branschorganisationer som Polymercentrum och Polymertekniska Institutet är han ett perfekt tillskott till styrelsen.

"Vi är glada över att välkomna Silke Hamm och Torbjörn Egerhag till vår styrelse", säger Pia Ingvallsén, VD för Biofiber Tech. "Deras omfattande kunskap och erfarenhet inom plastindustrin kommer att vara ovärderlig när vi fortsätter att växa företaget."

Om oss

Biofiber Tech är ett svenskt företag som utvecklar och erbjuder hållbara plastlösningar baserade på modifierade träfibrer. Företaget grundades av Eric Zhang med syftet att hjälpa plastberoende industrier att uppnå sina hållbarhetsmål och minska det globala koldioxidavtrycket. Biofiber Techs första produkt, FibraQ, är en pelleterad form av modifierade träfibrer som produceras från hållbart brukad skog.

FibraQ kan användas för att skapa biokompositer med bra mekaniska egenskaper, till ett brett spektrum av produkter. FibraQ kan blandas med andra biopolymerer, återvunnen plast eller jungfrulig plast för att anpassa de mekaniska egenskaperna efter olika produkt- eller processbehov. Ett exempel på detta är den första kajaken i världen 3D-printad i ett stycke, som är gjord av FibraQ och återvunnen plast. Biofiber Techs material kan produceras i befintlig pappers- eller träfiberindustriinfrastruktur för att försörja plastindustrin på en global skala med ett nytt hållbart råmaterial till ett konkurrenskraftigt pris.

Biofiber Tech samarbetar med varumärkesägare, kompounderare, producenter och investerare för att öppna upp för nya affärsmöjligheter inom plastindustrin. Biofiber Tech är stolt över att vara en del av Norrsken House i Stockholm, det största navet för impact-entreprenörer i Europa.

Följ Biofiber Tech

Senaste pressmeddelandena från Biofiber Tech

Feddersen Group investerar i Biofiber Tech8.6.2022 11:51:08 CEST | Pressmeddelande

K.D. Feddersen, en global koncern verksam inom distribution och produktion av konstruktionsplaster med huvudkontor i Tyskland, går nu in som investerare och strategisk partner i det svenska greentech-företaget Biofiber Tech, vars patenterade teknologi ersätter fossilbaserad plast med träfiber i plastapplikationer. – Det här strategiska partnerskapet med K.D. Feddersen kommer att lägga till en distributions- och försäljningskanal som hjälper oss att nå nya marknader och industrier i global skala, säger Eric Zhang, grundare och VD för Biofiber Tech.