Allt fler pendlar till jobbet på el – ny mobilitetsstudie från WSP
Omställningen till eldrivna transportmedel ökar på alla fronter. Mer än var femte svarande uppger att de har tillgång till elcykel, vilket gör den till det vanligaste elfordonet i storstadsregionerna. Sedan förra året har tillgången till elbil och egen elsparkcykel nästan fördubblats, och ligger nu på 21 respektive 17 procent.
– Vi ser en ökning av eldriven pendling inom alla samhällsgrupper vilket är positivt. Kollektivtrafiken har stor potential att ytterligare öka antalet pendlare som reser eldrivet, nu när allt fler bussar går på el. Även elcyklar och elsparkcyklar kan få med fler på elektrifieringståget. De har också en bred användargrupp till skillnad från elbilen som hittills främst används av samhällsgrupper med en hög inkomst, säger Lasse Brand, trafikutredare på WSP.
Även utbyggnaden av laddinfrastruktur tar stora kliv framåt. 40 procent anger att det finns möjlighet att ladda elfordon nära den egna bostaden jämfört med 27 procent 2021, och lika stor andel har laddningsmöjligheter nära arbetsplatsen.
Det är inte bara elektrifieringen som förändrar våra pendlingsmönster. Just nu är det ovanligt många faktorer som spelar in; nya politiska styren i flera av storstadsregionerna, höga drivmedels- och elpriser, postpandemiska beteendeförändringar samt förändringar gällande reduktionsplikt och reseavdrag. Dessutom en stundande lågkonjunktur.
– Det är ett svårbedömt läge. Min spaning är att distansarbetet är här för att stanna vilket ger färre pendlingsresor totalt. Under tidigare lågkonjunkturer har bilinköpen sjunkit medan cykelinköp inte påverkats. Trots nya politiska styren på flera håll så ser vi långsiktiga satsningar på både kollektivtrafik och cykelinfrastruktur. Mer osäkert är hur biltrafiken, som under pandemin har ökat, kommer utvecklas. Historiskt har vi inte varit särskilt priskänsliga när det gäller drivmedelspriser. En trolig utveckling är att vi får en minskning i stadskärnorna på sikt, men en ökning regionalt, säger Björn Öhman, mobilitetsexpert på WSP.
Fler insikter från rapporten
Ändrade resvanor med kollektivtrafiktapp, cykeluppsving och ökad bilanvändning
- Kollektivtrafiken har börjat återhämta sig jämfört med 2020 och 2021, men saknar fortsatt 10-20 procent av resenärerna jämfört med innan pandemin. Många har bytt färdsätt eller har börjat arbeta hemifrån oftare, eller både och. Undersökningen visar att kollektivtrafiken riskerar att förlora en av tio resenärer för gott. Dock kan storstädernas befolkningsökning på sikt jämna ut effekten men det kommer ta tid.
- Cykeln är det trafikslag som ökat mest sedan innan pandemin. De som tar cykeln eller elcykeln till jobbet eller studierna har ökat från 9-12 procent innan pandemin, till 16 procent i juni 2022.
- Undersökningens resultat tyder på en fortsatt ökat bilandel till följd av pandemin. Trots höga bränslepriser har andelen som primärt pendlar med bil stigit från ca 30-35 procent innan pandemin till 40 procent 2022. För privata resor används bilen i allmänhet mer och även där har andelen glidit upp från ca 40-45 procent till numera runt 50 procent.
- Delningsekonomin gör försiktiga framsteg. Fler än tidigare uppger att de har tillgång till bilpool, cykelpool eller hyrsystem för elsparkcyklar, men det syns ännu ingen tydlig ökning i andelen som använder dessa tjänster.
Distansarbete och hybrid arbetsplats är det nya normala
- Mer än var tionde pendlingsresa i storstadsregionerna har försvunnit till följd av ökat distansarbete. En majoritet av de svarande arbetar hemifrån minst en dag per vecka.
- Intresset för så kallade hubkontor har ökat markant. 40 procent är idag intresserade av ett hubkontor. En anledning kan vara möjligheten att få tillgång till bättre teknik, ergonomiska möbler och ett socialt sammanhang nära hemmet, utan nackdelen med pendlingsresan.
- Årets rapport inkluderar en jämförelse mellan de nordiska huvudstäderna. Där konstateras bland annat att invånarna i Helsingfors har fortsatt att arbeta hemifrån i högre utsträckning än sina nordiska grannar.
Om WSPs mobilitetsstudie
WSP har för tredje året i rad studerat svenskarnas rese- och pendlingsmönster och vilka beteenden som nu har blivit bestående efter pandemin. Årets mobilitetsstudie genomfördes i juni 2022 med 1000 svarande i Stockholmsregionen (Stockholms län), 500 i Göteborgsregionen (Storgöteborg) och 500 i Malmöregionen (gamla Malmöhus län). Enkäten är genomförd via undersökningsföretaget CINT med ett representativt urval i åldern 18–70 år.
Kontakter
Ellen HuitfeldtPR Manager
Tel:0701629311ellen.huitfeldt@wsp.comBjörn ÖhmanMobilitetsexpert
Tel:073 - 828 08 88bjorn.ohman@wsp.comLasse BrandTrafikutredare
Tel:070-303 37 67lasse.brand@wsp.comBilder
Om
Vi står bakom allt du tar för givet. Och framtiden du hoppas på.
Vi vet hur samhällen är uppbyggda och utvecklas. Om hur vi lever, arbetar, bygger, reser och kommunicerar, och om hur vi kan göra det bättre. Som strategiska rådgivare och teknikkonsulter har vi kunskapen att förstå och kraften att kunna förändra.
Med över 65 000 medarbetare i 40 länder använder vi vår globala expertis för att hitta de smartaste lokala lösningarna.
Följ WSP
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från WSP
Anna Winde ny hållbarhetschef på WSP18.4.2024 09:01:00 CEST | Pressmeddelande
WSP har utsett Anna Winde som ny hållbarhetschef för WSP Sverige och Norden. Anna kommer att vässa WSPs kunderbjudande genom att förstärka hållbarhetslösningar som en naturlig del av leveranserna och öka WSPs externa positionering inom hållbarhetsfrågor.
WSP tilldelas uppdrag för Norrbotniabanan29.1.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
WSP har tillsammans med AFRY fått i uppdrag av Trafikverket att ta fram järnvägsplan för sträckan Skellefteå Degerbyn - Länsgränsen AC/BD, som är en del av Norrbotniabanan.
Ny rapport: Här är Sveriges mest robusta kommuner28.11.2023 07:28:00 CET | Pressmeddelande
Nu släpper strategi- och teknikkonsultföretaget WSP rapporten "Regionernas Kamp", som rankar Sveriges 290 kommuner utifrån deras robusthet. Nacka, Täby och Kungsbacka toppar rankningen och analysen visar att pendlingskommuner nära större städer är de som har bäst förmåga att stå emot kriser och hantera förändringar. Rapporten tar i år också ett större grepp på trygghet och kommunernas brottsförebyggande arbete.
Mette Sjölin blir ny chef för Property and Buildings på WSP Sverige24.11.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
WSP Sverige har utsett Mette Sjölin till ny sektorschef för Property & Buildings som tar plats i företagets ledgningsgrupp. Mette har tidigare varit regionchef för Property & Buildings Mitt och har en lång ledarerfarenhet från den tekniska konsultbranschen. Hon kommer att driva WSPs satsning på att stödja kunderna i deras gröna omställning.
WSP vinner stort ramavtal med ett av Sveriges största elnätsbolag16.11.2023 07:59:00 CET | Pressmeddelande
WSP har ingått ett tvåårigt ramavtal, med möjlighet till förlängning på ytterligare tre år, med ett av Sveriges största elnätsbolag. Ramavtalet gäller tekniska konsulttjänster för att bygga ut och anpassa det svenska elnätet för ökad fossilfri elproduktion.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum