Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland
Digitala hastighetshinder möjliggörs genom att nyttja tekniken geofencing som gör att fordon med rätt teknik inte kan köra fortare än gällande hastighetsgräns inom ett villkorat geografiskt område. Att hastighetssäkra en befintlig vägsträcka kräver generellt någon form av fysisk åtgärd som till exempel ett farthinder, en avsmalning av väg eller trafiksäkerhetskameror. Dessa alternativ innebär investeringar som det inte alltid finns finansiellt utrymme för, vilket gör det angeläget att utreda möjligheterna med digitala alternativ.
För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Jan Lindgren, senior utredningsledare på Trafikverket.
Befintlig teknik testas på ett nytt sätt i en ny miljö
Målet för projektet är att utföra en pilot med digitala hastighetshinder kopplat till förarstödsystem på fyra utvalda sträckor i Rissna, Hällesjö, Laggarberg och Timrå.
Kartor på aktuella vägsträckor finns bifogade som dokument.
– Prioriterade sträckor är områden där barn och äldre använder landsvägen som byväg till skola, skolbuss eller som promenadstråk. Med enkla medel kan trafiksäkerhet och trygghet ökas, säger Jan Lindgren, senior utredningsledare på Trafikverket. Projektet genomförs i samarbete med skogsindustribolaget SCA och tillsammans med utvalda åkerier med cirka 40-tal timmerlastbilar. Det blir det hittills största geofencingprojektet i antal tunga fordon i Sverige.
Projektet är en del av Trafikverkets arbete för ett digitalt vägtransportsystem
Nyttan med projektet är att visa vikten av att hålla rätt hastighet. Det finns också en miljövinst, eftersom lägre hastighet ger lägre bränsleförbrukning. En annan nytta är att testa tekniken i en ny miljö för att se hur den fungerar och upplevs av chaufförerna. För framtiden innebär projektet att om det fungerar bra så kan tekniken spridas till flera åkerier och bolag inom skogsindustrin och andra branscher.
Geofencade sträckor
Hällesjö (Bräcke kommun, Jämtlands län)
• Geofencing-zonen är 2,2 km lång.
• Hastighetsgräns: 50 km/h.
Rissna (Bräcke kommun, Jämtlands län)
• Geofencing-zonen är 500 m lång.
• Hastighetsgräns: 50 km/h.
Laggarberg (Timrå kommun, Västernorrlands län)
• Geofencing-zonen är 1,4 km lång.
• Hastighetsgräns: 50 km/h , och 30 km/h på vardagar mellan 6-18 förbi skolan.
Timrå, Järnvägsgatan (Timrå kommun, Västernorrlands län)
• Geofencing-zonen är 750m lång.
• Hastighetsgräns: 30 km/h.
Läs Färdplan – digitaliserat vägtransportsystem, version år 2022
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Jan Lindgren, senior utredningsledare, Trafikverket, 010-123 61 97
Lars Nolander, logistikchef, SCA, 060-19 31 20
Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, Trafikverket, 070-762 39 54
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder



Dokument
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Förutsättningar för fler tåg på järnvägen 202422.9.2023 15:02:34 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket fastställde under fredagen tågplanen för nästa år i enlighet med järnvägsbranschens överenskommelse. Det gör att järnvägsföretagen kan fortsätta enligt plan med planeringen av sin trafik för 2024, inte minst vinterns resor och transporter.
Trafikverket överklagar beslut om detaljplan i Timrå kommun19.9.2023 08:10:38 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket överklagar Timrå kommuns beslut att anta detaljplanen för det norra området i Torsboda eftersom det saknas godtagbara trafiklösningar. Överklagan påverkar inte detaljplanen för det södra området där kinesiska PTL planerar att de ska etablera sig.
Rättegång om kopparstöld på järnväg inleds18.9.2023 10:57:40 CEST | Pressmeddelande
Kopparstölder på järnvägen leder till mycket stora konsekvenser. Förutom att det är livsfarligt för de som utför stölden så slås hela järnvägssystemet ut och får stora konsekvenser för resenärer, godstransporter och för tågföretagen.
Tidigareläggning och lånefinansiering föreslås för att förbättra infrastrukturen i norr15.9.2023 10:00:44 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket föreslår tidigareläggningar för att möta pågående och planerade industriinvesteringar kopplade till den gröna omställningen i norra Sverige. Det framgår av den rapport som Trafikverket idag överlämnar till regeringen.
Alternativ Nord förordas vid nya samrådet i Trollhättan11.9.2023 11:15:00 CEST | Pressmeddelande
Den 11 september börjar det nya samrådet om var de nya slussarna ska byggas i Trollhättan. Trafikverket och Sjöfartsverket förordar alternativ Nord, där sjöfarten och näringslivet påverkas minst. Alternativet leder också till kortare byggtid, mindre klimatpåverkan och mindre störningar för Trollhätteborna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum