1,4 miljoner kr insamlat till psykisk hälsa vid Idrottsgalan

Nils van der Poel vinner Radiosportens Jerringpris, svenska folkets pris för bästa idrottsprestation under 2022. Omröstningen samlade in 1,4 miljoner kronor till Radiohjälpens arbete för psykisk hälsa.
1,4 miljoner kr samlades in vid Idrottsgalan. Nils van der Poel vann Radiosportens Jerringpris 2022. Foto: Emma Wallskog/Bildbyrån

I samband med omröstningen till Radiosportens Jerringpris innan och under Idrottsgalan samt via betalkanalen swish inkom sammanlagt 1 414 028 kronor. Insamlingen stöttar föreningar som arbetar för psykisk hälsa med idrotten som verktyg.

Var sjätte person i Sverige har nedsatt psykiskt välbefinnande. Var femte person har någon gång fått diagnosen depression. Forskning visar att fysisk aktivitet har en positiv effekt på människors mentala hälsa. Ansökan görs via Radiohjälpens webbplats.

Resultat Radiosportens Jerringpris 2022

Totalt antal röstande (från början till slut): 570 695

1. Nils van der Poel, totalt antal röster: 189 280

2. Henrik von Eckerman, totalt antal röster: 156 362

3. Marcus Ericsson, totalt antal röster: 102 674

Omröstningen har pågått sedan 25 november och det har gått att rösta via telefon, Radiosportens webbplats och via SVT:s Duo-app. Vinnaren offentliggjordes under Idrottsgalan och prisutdelare var HKH Prins Carl Philip och Radiosportens Bengt Skött.

Om Radiosportens Jerringpris:
Radiosportens Jerringpris delas ut en gång per år för årets bästa svenska idrottsprestation, företrädesvis sedd ur ett internationellt perspektiv. Priset kan erhållas av såväl individ som lag, av aktiv eller ledare och ett obegränsat antal gånger av samma vinnare.
Radiosportens redaktion utser kandidaterna som deltar i omröstningen. Vinnaren röstas fram av svenska folket. Radiosportens Jerringpris instiftades 1979 till minne av Sveriges Radio-medarbetaren Sven Jerring.

Radiohjälpen förändrar liv och lindrar nöd genom att engagera, samla och aktivera viljan att stödja människor där det behövs som mest. Stiftelsen Radiohjälpen, i förkortad form benämnd Radiohjälpen, vars beslutande organ är dess styrelse, har till uppgift att i samråd med Sveriges Television AB, Sveriges Radio AB och Sveriges Utbildningsradio AB samordna radio-och TV-bolagens insamlingsverksamhet för humanitärt ändamål.

Insamling för Världens Barn under Melodifestivalen2.2.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Lidande bland barn i världen ökar. Allt fler barn hungrar, barn tvingas från sina hem och många barn lever mitt i krig och konflikt. Därför är insamlingen för Världens Barn i fokus för insamling i samband med Melodifestivalen 2024. ”Många barn i världen har inget riktigt hem, ingen riktig säng att somna tryggt i eller ingen skola att gå till,” säger Tereza, ett av de medverkande barnen i Radiohjälpens appell för Världens Barn. ”Så får det inte vara”.

Drottningens födelsedagsinsamling för Ukraina - 5,3 miljoner kronor17.1.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande

H.M. Drottning Silvias insamling för barn i Ukraina är genomförd. Summan blev 5 356 700 kr. Gåvorna fördelas till barnprojekt i Ukraina via Radiohjälpen. ”För mig känns det fint att kunna hjälpa ukrainska barn som lever under så svåra omständigheter. Jag vill tacka Radiohjälpen, Världens Barn och alla som bidragit till denna gåva till förmån för barn med psykisk ohälsa i Ukraina. Tack för denna fina födelsedagsgåva som värmer mitt hjärta”, säger H.M. Drottningen.