Audi

Premiär för Audi activesphere concept

Dela
Med Audi activesphere concept presenterar märket med de fyra ringarna den fjärde konceptbilen i Sphere-familjen. Efter Audi skysphere, Audi grandsphere och Audi urbansphere är det premiär för en 4-dörrars crossover-coupé med ett helt nytt flexibelt koncept. Med sina 4,98 m är Audi activesphere inte bara elegant och lyxig med sportiga linjer. Den bjuder också på terrängegenskaper med imponerande markfrigång och stora 22-tumsfälgar. Med en enkel knapptryckning kan bakpartiet dessutom förvandlas till ett öppet lastgolv ("Activeback") som är perfekt när man vill ta med sig elcyklar eller fritidsutrustning för vatten- och vintersport.
Premiär för Audi activesphere concept
Premiär för Audi activesphere concept

Genom att förena motsatser är Audi activesphere en mångsidig och gränsöverskridande bil. Drivsystem och chassi gör den lika bra på vägen som i terrängen. Den kan köras aktivt med ratt och pedaler alternativt erbjuda automatiserad körning för en mer avslappnad stund på vägen. Med klassiskt sportiga och eleganta linjer är det en coupe, som på bara några sekunder kan förvandlas till en pickup med plats för sportutrustning – som tex elcyklar.

Konceptbilen togs fram och designades vid Audi Design Studio i Malibu, bara ett stenkast från den legendariska kustvägen Pacific Coast Highway. Det är chefen för designstudio, Gael Buzyn, och hans team som är de kreativa hjärnorna bakom projektet. Han beskriver idén bakom projektet:

-          activesphere är unik. Det är en ny typ av crossover som på ett smart sätt kombinerar elegansen hos en Audi Sportback och funktionaliteten hos en SUV med verkliga offroad-egenskaper.

Med eldrift och snabbladdningsteknik från Audis modulära PPE-system är Audi activesphere en del av konceptbilsfamiljen. Den har inga lokala utsläpp, en räckvidd på över 60 mil och snabba laddningstider tack vare 800-voltstekniken.

Oliver Hoffmann, teknisk utvecklingschef i Audis ledning:

-          Sphere-konceptbilarna visar vår vision för framtidens premiummobilitet. Vi upplever ett paradigmskifte, speciellt när det gäller interiören i våra framtida Audi-modeller. Interiören blir en plats där passagerarna känner sig hemma och samtidigt kan koppla upp sig mot världen utanför. Den viktigaste tekniska innovationen i Audi activesphere är vår anpassning av Augmented Reality till mobilitet. Audi dimensions skapar en perfekt syntes mellan omgivningarna och den digitala verkligheten.

Möjligheten att under rätt förhållanden låta sig köras ger förare och passagerare en ny nivå av frihet, som tack vare den nya displayen och gränssnittet kan användas på många olika sätt i activesphere. Det innovativa manövreringskonceptet, Audi dimensions, kombinerar den fysiska och virtuella världen (s.k. mixed reality) genom att i realtid visa digitalt innehåll i passagerarnas synfält.

Mixed reality med VR-headset

Högteknologiska glasögon ger en bild av den verkliga miljön och rutten, samtidigt som de visar 3D-innehåll och interaktiva element – individuellt konfigurerbara för förare och passagerare. Det innebär att all förarrelevant information visas samtidigt som kontrollpaneler och andra virtuella skärmar visas i en snygg, minimalistisk design som förblir dold för blotta ögat. Mixed reality-optik ger användaren möjlighet att interagera med de verkliga, men osynliga, beröringskänsliga zonerna, eftersom glasögonen visar funktioner som reagerar i realtid när användaren rör vid dem.

Robust och elegant exteriör

Audi activesphere är 4,98 meter lång, 2,07 meter bred och 1,60 meter hög.  Hjulbasen, som är typisk för en elbil, är generöst tilltagen (2,97 meter) för maximalt benutrymme. Överhängen fram och bak är på motsvarande sätt korta för att ge ett betydligt mer kompakt intryck än vad siffrorna visar.

De stora 22"-fälgarna, höga markfrigången och den för Audi typiska kupé-linjen ger proportioner som påminner om en sportbil. 285/55-däcken visar på kompetensen vid terrängkörning. Fälgarna har rörliga segment som öppnas upp för optimal ventilation vid offroad-körning och sluts när de körs på vägen för optimal aerodynamik. Även kameraspeglarna på de två framdörrarna är designade för att minimera luftmotståndet.

Transparent singleframe-grill

Frånvaron av vassa linjer i designen ger mjuka övergångar mellan konvexa och konkava ytor. En stor del av karossen består dessutom av glasytor. Fronten pryds av single frame-grillen i genomskinligt glas som ger passagerarna fri sikt på vägen framför bilen. Glasytorna på dörrsidorna upphäver dessutom gränsen mellan naturen och interiören när activesphere är i offroad-läge. Den välvda bakluckan är inglasad för optimalt ljusinsläpp, samtidigt som taket är genomskinligt och släpper in dagsljus i kupén.

Exteriören skvallrar om bilens offroad-egenskaper och signalerar med sina stora skärmbreddare att konceptbilen självklart är utrustad med variabel, elektroniskt styrd quattro-fyrhjulsdrift. Markfrigången för Audi activesphere kan också varieras. Utifrån standardnivån på 208 mm kan den höjas med 40 mm för offroad-körning eller sänkas lika mycket när man kör på vanlig väg. Det gynnar både tyngdpunkten och aerodynamiken vid högre hastigheter. Den främre rampvinkeln för Audi activesphere – som är relevant för terrängkörning – är 18,9 grader, den bakre vinkeln 28,1 grader.

Active Sportback

Den variabla markfrigången påminner om en modellfamilj som sedan 2000 har en entusiastisk och lojal fanskara – Audi allroad. Redan den första generationen hade luftfjädring med variabel markfrigång och ett synligt underkörningsskydd som en viktig designdetalj. Med Audi activesphere kombineras för första gången Sportback-designen med den tekniska funktionaliteten hos en allroad. Audi kallar därför den nya karossvarianten ”active sportback” istället för allroad.

Audi activesphere concept är dessutom lackerad med mörk, högglansig Arctic Teal-lack fram och bak liksom under dörrarna i sidopartiet, och har matta ytor som kontrasterar mot golvet och kupén. Här finns även metallister med något förskjutna vertikala reglar, placerade parallellt med varandra, som förskjuts när markfrigången höjs och visar offroad-läget.

Precis som i Audi grandsphere concept öppnas dörrarna på Audi activesphere i motsatta riktningar. Detta och avsaknaden av B stolpar gör att hela kupén öppnas upp för passagerarna så fort de sätter sig i bilen.

Audi eye med Audi-ringar

Till höger och vänster ovanför single frame-grillen ser de smala strålkastarna ut som fokuserade ögon. Strålkastarna matchar märkets logo med de fyra ringarna genom att förstora och isolera skärningspunkten mellan de två ringarna till en pupill – en ny tydlig digital ljussignatur som Audi först introducerade på Audi grandsphere: Audi eye. I activesphere varieras signaturen – både på vanliga vägar och i terrängen har de olika körlägena sin egen variant. Varselljus och bakljus är försedda med ultrafin micro-LED-teknik för ännu bättre precision och kontrast.

Sportback och active back – flexibelt bakparti

Audi activesphere concept är en gränsöverskridande bil och mästare på metamorfos. Speciellt bakpartiet avspeglar den aktiva livsstilen hos kunderna och gör det möjligt att transportera även skrymmande sportutrustning – utan att kompromissa med silhuettens elegans och sportighet.

Vid behov är den genomskinliga bakrutan nästan i nivå med taket på Audi activesphere. Samtidigt fälls det undre, vertikala segmentet av bakpartiet ut horisontellt och öppnar upp ett generöst lastgolv som kallas ”active back” och har fästen för t.ex. elcyklar. Bakpartiets sidoytor, C-stolparna, förblir i sitt ursprungsläge, medan en motoriserat skiljevägg skjuts ut bakom baksätena för att isolera kupén från väder och vind.

Ett skidställ är integrerat i mitten av taket och nästintill osynlig försänkt i takbågen. Vid behov kan det förlängas så att skidorna kan fästas och transporteras på ett säkert sätt.

Prioriterad interiör – med människan i fokus

”Sphere” anger tonen: det gemensamma namnet i konceptfamiljen med Audi skysphere, grandsphere, urbansphere och nu även activesphere, anspelar på interiören. Vare sig hästkrafter och acceleration har prioritet för designen i den nya generationen bilar. I stället är det interiören som är utgångspunkten med de åkandes upplevelsesfär när de reser. Deras behov och önskemål formar rummet, arkitekturen och funktionerna. I och med denna omvärdering förändras själva designprocessen. I början av alla diskussioner ligger fokus på interiören och designen. Först därefter skissas det på exteriören med paket, proportioner och linjer.

Funktionell och minimalistisk interiör

Rymd och reducerad miljö är det första intrycket för passagerarna när de stiger in i Audi activesphere genom de vidöppna dörrarna. De invändiga zonerna har horisontella kontrasterande färger och sätesytorna och dörren samt frontpanelerna går i en varm lavaröd färg som kontrasterar mot den mörka exteriören.

De fyra separata sätena fungerar som förlängning av den höga, långa mittkonsolen och är designade för att omsluta passagerarna för att ge sidostöd och samtidigt balansera funktionen med elegansen hos en loungestol.

Autonomt utan synlig ratt och pedaler

När Audi activesphere concept kör i autonomt läge, försvinner instrumentpanelen, ratten och pedalerna i ett osynligt läge. Speciellt i den första sätesraden öppnas ett brett utrymme framför föraren, som sträcker sig ända fram till fronten på activesphere och ännu längre bort. Single frame-grillen med sina helglasade rutor ger passagerarna fri sikt över vägen framför bilen.

Om föraren vill ta över ratten svänger instrumentbrädan, tillsammans med ratten, ut från sitt undanskymda läge under vindrutan – där föraren kan justera positionen individuellt. De beröringsfria MMI-reglagen i dörrarna är alltid åtkomliga för ögat och handen, t.ex. för att styra fönster och sätesjusteringar.

Arkitekturen och känslan av rymd i Audi activesphere avgörs till stor del av den höga, långa mittkonsolen. I elbilar behövs inte konsolen längre för att hålla en kardanaxel, utan erbjuder istället utrymme för förvaring. Dessutom sitter det en konsol i taket, direkt ovanför mittkonsolen, där de fyra AR-glasögonen för Mix Reality-systemet är lättåtkomliga för alla passagerare.

Audi dimensions – gränsöverskridande världar

Gränsöverskridande är styrkan i Audi activesphere concept – och det gäller även gränssnittet mellan bilen, användaren och miljön. För första gången kombinerar den nya tekniken som kallas Audi dimensions, den fysiska verkligheten med den digitala sfären för att skapa en ny värld.

Hjärtat i det nya systemet är innovativa mix-reality-glasögon för både förare och passagerare. Användarna har också tillgång till ett omfattande digitalt ekosystem medan de befinner sig i Audi activesphere.

I början var VR-glasögonen begränsade till att avbilda en virtuell verklighet utan några verkliga element. Tekniken utvecklades dock till förstärkt verklighet, där den verkliga världen överlagras med virtuellt innehåll. Mixed reality kan nu avbilda virtuellt innehåll med rumslig referens till verkligheten i tre dimensioner. Det råder ingen tvekan om att den mixade verkligheten i framtiden kommer att ta möjligheterna med Augmented Reality till en helt ny nivå när det gäller flexibilitet, precision och visningsbart innehåll.

Audi activesphere concept först med ny generation

Audi activesphere concept är först ut med att använda sig av en banbrytande generation av denna teknik som möjliggör en mixad dimension med lager från verkliga och digitala världar. Med oöverträffad optisk precision, högsta upplösning och kontrast tar systemet kontrollytor och displayer, osynliga för blotta ögat, in i användarens synfält bakom ratten.

Användaren kan med andra ord se virtuellt innehåll, som till en början endast är för information. Om användaren fokuserar med ögonen på informationen och därmed signalerar intresse, visar systemet mer detaljerad information. Innehållet blir ett aktivt och interaktivt element så snart användaren är fokuserad och engagerar sig, dvs. med gester.

Handen kan sedan intuitivt följa användarens blick för att styra bilens funktioner, medan användargränssnittet (den virtuella displayen i headsetet) reagerar på förändringar i realtid som ett konventionellt instrument. Den virtuella kontrollen rör sig mot användaren så att han eller hon kan interagera bekvämt med användargränssnittet, oavsett sittställning.

Den reducerade, rymliga interiören i Audi activesphere behöver inte längre underordna sig funktioner som tangentbord och batterier, som på klassiska förarplatser i bilen. Det är bara när användarna behöver ett element som det visas, och det kan användas lika intuitivt som i verkligheten. Många funktioner inte organiserade på det sätt de vanligtvis är i dag i en bil med skärmar och fysisk funktion. De är istället logiskt placerade rakt framför de element de är relaterade till.

Möjligheterna med denna teknik är långt ifrån uttömda. I offroad-läget kan t.ex. högupplöst 3D-topografi projiceras på det verkliga landskapet och information om navigationen och destinationen visas. Här kan även trafiksäkerhetsinformation, dvs. varningar för trafikstockningar eller hala vägar, användas.

Beroende på behov får passagerare och förare ett individuellt innehåll i sina respektive Mixed Reality-headset. När föraren koncentrerar sig på att styra medan han eller hon är aktiv bakom ratten, kan passagerarna börja förbereda aktiviteter på resmålet. Eftersom sensorerna i headseten mäter interiören med millimeterprecision, kan virtuellt innehåll läggas in efter personliga behov och till och med användas för individuell interaktion.

Anslutningen mellan headset-användarna och bilen, tillsammans med dess ekosystem, erbjuder otaliga möjligheter, även utanför bilen. Medan navigationsrutter idag kan planeras från ditt vardagsrum på en bärbar dator eller surfplatta, kommer framtidens Mixed Reality-teknik och glasögonen att vara den enda hårdvara som krävs.

På motsvarande sätt kan passageraren i activesphere ta med sitt headset ur bilen och upp i backen för att hjälpa till att navigera på cykelleden eller hitta den perfekta nedfarten i skidbacken.

Information om själva bilen, batteriräckvidden och de närmaste laddningsstationerna finns också tillgängliga i och utanför bilen. Och när det behövs finns det också varningar i förväg, som t.ex. om lågt däcktryck och väderprognoser, som ett kriterium för att välja en rutt.

PPE – Premium Plattform Electric

Tack vare sina mått och sin höga prestanda lämpar sig Audi activesphere concept för Audis nya innovativa elektriska drivsystem: Premium Platform Electric, eller kort och gott PPE.

Precis som konceptbilarna Audi grandsphere och Audi urbansphere, bygger activesphere på det modulära systemet. Plattformen utvecklas under ledning av Audi tillsammans med Porsche AG – och de första serietillverkade bilarna från Audi baserade på PPE kommer att presenteras innan utgången av 2023.

PPE är en ren elbilsplattform och kan därför dra full nytta av konstruktionen för att förbättra bilens köregenskaper, ekonomi och paketering. Audi kan därför effektivt öka utbudet av elbilar i de stora B- och C-segmenten. Dessutom kommer stordriftsfördelarna göra det möjligt att införliva storbilsteknik och olika modellversioner i ett brett utbud av modeller som saknar motstycke på premiummarknaden.

PPE är den första plattformen som konstruerats för att rymma ett stort utbud av volymbilar – däribland SUV:ar och CUV:ar med hög markfrigång liksom bilar med en låg silhuett som ingår i Audis kärnsortiment, som t.ex. Audi A6-serien, vars yttermått och hjulbas är nästan identiska med Audi activesphere concept.

Det viktigaste elementet i den framtida PPE-flottan är batterimodulen som i Audi activesphere concept har en kapacitet på ca 100 kWh. Genom att använda hela bilens bredd mellan axlarna blir det möjligt att få en relativt platt layout för batteriet.

Elmotorerna på fram- och bakaxeln på fyrhjulsdrivna Audi activesphere concept levererar tillsammans en totaleffekt på 325 kW och ett systemvridmoment på 720 Nm. Konceptbilen är utrustad med Audi adaptiv luftfjädring med adaptiva dämpare.

Snabbladdning med 800 volt

Hjärtat i drivtekniken i alla framtida PPE-modeller kommer att vara 800 volts-laddningsteknik. Det säkerställer att batteriet, precis som i Audi e-tron GT quattro, kan laddas med upp till 270 kW på mycket kort tid på snabbladdningsstationer. Denna revolutionerande teknik kommer för första gången in i högvolymsegmentet i mellan- och storbilsklassen med PPE.

PPE-tekniken möjliggör laddningstider som närmar sig ett konventionellt tankstopp för en bil med förbränningsmotor. Bara 10 minuter är tillräckligt med tid för att driva bilen i mer än 30 mil. Och på mindre än 25 minuter laddas 100 kWh-batteriet från 5 till 80 %. Tillsammans med en räckvidd på mer än 60 mil är Audi activesphere därför väl lämpad för längre resor när så behövs.

För fler bilder och filmer Audi Media Center

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Premiär för Audi activesphere concept
Premiär för Audi activesphere concept
Ladda ned bild
Audi activesphere concept
Audi activesphere concept
Ladda ned bild
Audi activesphere concept
Audi activesphere concept
Ladda ned bild
Audi activesphere concept
Audi activesphere concept
Ladda ned bild
Audi activesphere concept
Audi activesphere concept
Ladda ned bild
Audi activesphere concept
Audi activesphere concept
Ladda ned bild
Audi activesphere concept
Audi activesphere concept
Ladda ned bild
Audi activesphere concept
Audi activesphere concept
Ladda ned bild
Audi activesphere concept
Audi activesphere concept
Ladda ned bild
Audi activesphere concept
Audi activesphere concept
Ladda ned bild
Audi activesphere concept
Audi activesphere concept
Ladda ned bild
Audi activesphere concept
Audi activesphere concept
Ladda ned bild
Audi activesphere concept
Audi activesphere concept
Ladda ned bild
Audi activesphere concept
Audi activesphere concept
Ladda ned bild

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

 

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Sverigepremiär i Almedalen för eldrivna Audi Q6 e-tron24.6.2024 11:17:44 CEST | Pressmeddelande

En av de viktigaste samhällsfrågorna just nu är elektrifiering och klimatomställning. Det framgår av de många programpunkterna som kommer att diskuteras under Almedalsveckan som startar imorgon tisdag denna vecka. Audi har en tydlig strategi för elektrifiering av hela modellprogrammet och för minskad klimatpåverkan vid tillverkningen. I Almedalen är det Sverigepremiär för nya eldrivna Audi Q6 e-tron som är starten på ett nytt kapitel i företagets elbilsoffensiv.

Nya Audi e-tron GT: Ett elektrifierande mästerverk18.6.2024 06:50:09 CEST | Pressmeddelande

Sedan premiären 2021 har Audi e-tron GT quattro varit den eldrivna och sportiga toppmodellen i Audis produktportfölj. Med tre nya versionerna förbättras nu både räckvidd, prestanda, laddning och köregenskaper avsevärt i den linjesköna Gran Turismon. Med RS e-tron GT Performance lanserar Audi också sin första helt eldrivna RS Performance-modell. De nya modellerna i Audi e-tron GT-familjen kan beställas redan denna vecka.

Audi Q6 e-tron performance: insteg med ännu längre räckvidd29.5.2024 09:11:38 CEST | Pressmeddelande

Audi presenterar ännu en version av nya Audi Q6 e-tron inför den officiella marknadsintroduktionen i augusti. Med bakhjulsdrift och ett nyutvecklat litiumjonbatteri med en total bruttokapacitet på 100 kWh (94,9 kWh netto) har Audi Q6 e-tron performance en räckvidd på upp till 639 kilometer (enligt WLTP), vilket är längst i Q6 e-tron-familjen. Skalbara Premium Platform Electric (PPE) visar därmed sin flexibilitet med den första bakhjulsdrivna varianten. Nya Audi Q6 SUV e-tron performance kan nu beställas för 825 000 kr i standardutförande och 839 000 kr för Proline-varianten.

Nästa milstolpe i F1-projektet: Nico Hülkenberg blir förare för Audis fabriksteam29.4.2024 15:29:00 CEST | Pressmeddelande

Kursen fortsätter stakas ut för Audis Formel 1-projekt. Efter tillkännagivandet av det fullständiga övertagandet av Sauber Group inför inträdet i F1, har den första föraren nu bekräftats. Nico Hülkenberg har tecknat ett flerårigt avtal med Sauber och kommer starta för Audis fabriksteam 2026. Redan 2025 kommer Hülkenberg köra för Sauber och följer därefter med i transformationen till fabriksteamet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye