Redo att hitta lyckan? Finland bjuder in till Masterclass of Happiness i de finska skogarna

Världens lyckligaste land vill dela med sig av sina hemligheter. Nu kan du ansöka om att bli en av tio som får tillbringa fyra dagar på en lyxresort i finska sjölandskapet. Målet? Att du ska hitta din inre finländare. ”Lycka är inte ett mystiskt tillstånd, utan en färdighet som går att lära sig, säger Heli Jimenez, senior director”, Visit Finland.
Här, på lyxiga Kuru Resort, ska tio personer få tillbringa fyra dagar på Visit Finlands bekostnad. Foto: Kuru Resort

Under de senaste fem åren har Finland utnämnts till världens lyckligaste land i den globala undersökningen Oracle Happiness Report. Samma undersökning visar att nära hälften av de tillfrågade globalt, inte har känt sann lycka på mer än två år. 25 procent uppger till och med att de glömt vad sann lycka innebär. Med dessa siffror i ryggen vill nu Visit Finland göra en insats och inspirera människor att bli lyckligare.

– Vi finländare får ofta frågan hur vi kan vara så lyckliga. Vi tror att finsk lycka grundar sig i ett nära förhållande till naturen och en jordnära livsstil – för lycka är inte något mystiskt tillstånd, utan en färdighet som går att lära sig. Nu vill vi hjälpa människor att hitta och bemästra det finska sinnestillståndet, säger Heli Jimenez, senior director på Business Finland.

Från och med den 13 mars kan människor från hela världen ansöka om att delta i en fyra dagar lång Masterclass of Happiness. De tio deltagare som väljs ut får hitta sin inre finländare tillsammans med välkända, finska experter inom områden som natur, design, hälsa och mat. Masterclassen hålls på Kuru Resort i juni 2023 och är kostnadsfri för de utvalda deltagarna. Ansökan är öppen till och med den 2 april 2023.

–  Vi har valt ut de bästa coacherna, en av de vackraste platserna i Finland, och försommarens vackraste tid. Vi tycker att det är en unik möjlighet för alla som söker äventyr, lycka och lugn att upptäcka något värdefullt. Alla som är nyfikna borde definitivt skicka in en ansökan, säger Heli Jimenez.

Om Masterclass of Happiness:

• Masterclass of Happiness hålls den 12–15 juni 2023 (inkl. resdagar: 11–16 juni) på Kuru Resort i sydöstra Finland.
  • Deltagarna utgörs av tio särskilt utvalda personer från hela världen. Ansökan är öppen från och med 13 mars till den 2 april 2023. Sökande kan välja om de vill söka individuellt eller tillsammans med en vän, släkting eller partner. Hela vistelsen, inklusive resan, är kostnadsfri för de deltagare som väljs ut.
  • Kuru Resort är en lyxig resort belägen i Insjöfinland. Varje lyxig villa har även ett eget spa och bastu.
  • Deltagarna kommer att bli coachade av ledande experter inom sina respektive områden.
  • Masterclass of Happiness kommer att lanseras online, så att hela världen kan ta del av innehållet.
  • Gå in på www.findyourinnerfinn.com för att ansöka.
  • I undersökningen Oracle Happiness Report fick 12 283 personer från USA, Storbritannien, Förenade Arabemiraten, Frankrike, Tyskland, Italien, Japan, Kina, Singapore, Indien, Australien, Mexiko, Brasilien och Colombia svara på frågor under perioden 3–27 januari 2022.

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:
Lisa Blomqvist, presskontakt Visit Finland, lisa.blomqvist@obeya.se, 070-819 88 04

Foto: Asko Kuittinen/Visit Finland
Foto: Asko Kuittinen/Visit Finland
Foto: Jaakko Tähti/Visit Finland
Foto: Harri Tarvainen/North Karelia
Foto: Marjaana Tasala
Foto: Timo Seppäläinen/Visit Finland
Foto: Harri Tarvainen

Porkkalankatu 1
00180 Helsingfors

Visit Finland, är en del av Business Finland, en myndighet för turism och internationell kännedom om Finland, med uppgift att utveckla bilden av Finland som en resedestination. Visit Finland stödjer resebranschen genom forskning och hjälper företag och grupper att utveckla produkter och tjänster för den internationella marknaden. För mer information, läs mer på www.visitfinland.com.