Booli

Sveriges mest transparenta mäklare är korad

I syfte att bidra till en tryggare bostadsmarknad listar Hittamäklare varje år Sveriges mest transparenta mäklare. Med transparent menas de mäklare som fått in omdömen från högst andel av sina kunder, och i år är det Ayhan Yagci hos Notar i Sundsvall som har tagit hem förstaplatsen med 100 % transparens.

På en osäker marknad ökar behovet av att arbeta för trygga och transparenta bostadsaffärer, något som bland annat Mäklarsamfundet nyligen uppmärksammat*. Ayhan Yagci har sålt över 153 bostäder under 2022, och har vid de försäljningarna samlat in omdömen från samtliga bostadssäljare.

- Det känns jätteroligt. Jag har sålt ca 600 objekt sedan min start i mitten av 2019. Jag märker att denna marknad är tuffare, och det tar längre tid innan objekten säljs. Men det är nu vi måste steppa upp och visa att man kan leverera även på denna marknad. Jag visar att man kan sälja mycket men ändå vara 100 % transparent, säger Ayhan Yagci.

Under 2022 hade 4858 stycken mäklare omdömen hos Hittamäklare från tidigare säljare, vilket motsvarar 76 % av Sveriges aktiva fastighetsmäklare. Underlaget för årstopplistan utgår ifrån mäklare som publicerat minst trettio bostäder på den öppna marknaden under året och som har fått in omdömen från störst andel av sina säljare. För andra året i rad är det en mäklare från byrån Notar som toppar Sverigelistan.

- Hittamäklare har som Sveriges största mäklarguide ett stort ansvar i att vägleda konsumenten till att kunna fatta välinformerade beslut i sin säljprocess. När man som Ayhan förmedlar så många objekt och ändå samlar in omdömen från samtliga av sina säljare visar man kunderna att varje affär är viktig, berättar Michaela Stany, ansvarig för marknad och kommunikation på Hittamäklare.

Placering

Pontuz Löfgren i Kalmar

55

100

I bifogad excelfil hittar du topplistan över de 30 mest transparenta mäklarna i Sverige, samt de fem mest transparenta mäklarna för varje län. Observera att topplistan avser mäklare som har publicerat minst 30 annonser under perioden 2022.

*Mäklarsamfundets trygghetsprogram 2023

Booli
Olof Palmes gata 31

Booli är en bostadssajt med Sverige största samlade utbud av bostäder till salu, slutpriser och värderingar. Här finns även det största samlade utbudet av bostäder "snart till salu".

I Booli ingår även Hittamäklare som är en guide och jämförelsetjänst av mäklare. Tillsammans är vi en del av SBAB:s trygga och enkla tjänster för att köpa, sälja eller bo.

Följ Booli

Senaste pressmeddelandena från Booli

Här är Sveriges mest transparenta mäklare11.4.2024 07:08:00 CEST | Pressmeddelande

I syfte att skapa en tryggare bostadsmarknad presenterar mäklarguiden Hittamäklare årligen en lista över Sveriges mest transparenta mäklare. En utmanande bostadsmarknad ställer höga krav på mäklarbranschen. I år toppar Erik Bysell vid Nestor Fastighetsmäkleri i Stockholm listan över Sveriges mest transparenta mäklare 2023. Han menar att människor i stökiga tider i högre grad söker sig till seriösa aktörer.