Svensk Dagligvaruhandel

Fortsatt pressat läge för dagligvaruhandeln under februari

Dela
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 9,1 procent under februari 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Ökningen väger inte upp för den ännu högre prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker som i februari uppgick till 21,0 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex, vilket gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -11,9 procent.

- Den höga prisökningstakten fortsätter att påverka konsumenternas köpbeteende. Man köper färre och billigare produkter, vilket gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen fortsätter att vara kraftigt negativ under februari, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i februari till 10,7 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 16,6 procent. Hemleverans minskade med 10,2 procent och upphämtning i butik med 23,8 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i februari till 4,6 procent.

- Det blir tufft för butikerna framöver när kostnaderna ökar i alla led. Priserna i leverantörs- och produktionsled har ökat kraftigt, och samtidigt slår höjda hyres-, ränte- och energikostnader hårt mot dagligvaruhandeln. De ökade kostnaderna och konsumenternas minskade köpkraft leder till att många handlare befinner sig i ett pressat läge, avslutar Karin Brynell.

Kalendereffekten för februari beräknas till 0 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 9,1 procent under februari månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -11,9 procent.

Dagligvaruindex för mars publiceras 18 april.

Idag kl 08.00 - 09.00 anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium om hur dagligvaruhandelns hållbarhetsambitioner påverkas när konsumenten håller hårdare i plånboken. Följ sändningen här.

För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) juni 202412.7.2024 09:13:34 CEST | Pressmeddelande

Inflationen i juni var 2,6 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), vilket är betydlig lägre än i maj. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker var 1,1 procent, vilket fortsatt är lägre än den övergripande inflationen. I över ett halvår har vi haft en avtagande prisökningstakt på livsmedel, men det är viktigt att komma ihåg att vi befinner oss på en ny högre prisnivå och att hushållen fortsatt har en relativt svag köpkraft, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Kommentar till Konkurrensverkets genomlysning av livsmedelsbranschen25.6.2024 12:01:19 CEST | Pressmeddelande

- Vi har mottagit den genomlysning som Konkurrensverket gjort av livsmedelssektorn. Vi har under arbetets gång haft en löpande dialog med myndigheten, besvarat förfrågningar och delat data och fakta. Vi kan konstatera att Konkurrensverket lyfter problematik med kommunernas planmonopol, och vi delar uppfattningen om att det måste bli lättare att etablera matbutiker. Det är den enskilt viktigaste åtgärden för att ytterligare stärka konkurrensen, och vi har fört fram flera konkreta förslag kring det. Sen tycker vi inte att man kan begränsa sig till att bara titta på bruttomarginalen, den ger inte en heltäckande bild. Då missar man de kostnadsökningar som varit i sista ledet i kedjan. Därför hade det varit mer relevenat för Konkurrensverket att titta på rörelsemarginalen, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel. - Konkurrensverket framhåller omotiverade höjningar av matpriserna. Den övergripande prisnivån i Sverige har inte stigit mer än övriga länder i Europa. De stigande livsmede

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye