Diskriminering när kvinna inte kunde resa med assistanshund på flyget
Kvinnan har till följd av en funktionsnedsättning en assistanshund och uppmanades i samband med att hon skulle boka den första flygresan att kontakta företagets kundtjänst för att boka in hunden. Men beskedet från kundtjänsten var att hunden inte fick tas med i kabinen. Mot bakgrund av beskedet tvingades kvinnan avboka resan och boka om med annat bolag till en högre kostnad. Efter att kvinnan hade anmält händelsen till DO valde bolaget att kompensera kvinnan med ett presentkort och förklarade därtill att nekandet hade varit ett misstag.
Men när kvinnan skulle använda presentkortet, och på nytt boka en resa kunde hon återigen inte ta med sig sin assistanshund och kvinnan tvingades på nytt att avboka resan.
Enligt en EU-förordning ska en erkänd assistanshund beredas plats på flyget under förutsättning att lufttrafikföretaget, dess agent eller researrangören har underrättats om det. DO anser att kvinnan genom bolagets agerande har missgynnats och att det därför har varit fråga om diskriminering som har samband med funktionsnedsättning.
– De här två händelserna visar att flygbolaget inte har vidtagit skäliga åtgärder för tillgänglighet i och med att personalen uppenbarligen inte har haft tillräcklig kunskap om vilka hundar som klassificeras som assistanshundar. Inte heller har de haft kunskap om hur dessa ska bokas in i systemet, säger Karin Ahlstrand Oxhamre, chef för DO:s processenhet.
DO begär nu att flygbolaget ska betala 40 000 kronor i diskrimineringsersättning till kvinnan. Om bolaget motsätter sig att betala ersättningen kommer DO att väcka talan i tingsrätt.
DO 2023/1734
Nyckelord
Kontakter
Clas LundstedtPressansvarig
Foto: Hans Alm
Om
Diskrimineringsombudsmannen (DO) är en myndighet som arbetar för ett samhälle fritt från diskriminering.
Följ Diskrimineringsombudsmannen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Diskrimineringsombudsmannen
Döv patient fick ingen tolk vid flera vårdbesök19.6.2024 09:32:14 CEST | Pressmeddelande
Region Gävleborg har vid upprepade tillfällen inte säkerställt att en kvinna som är döv fått tillgång till teckenspråkstolk vid vårdbesök, trots att hon tydligt informerat vården om behovet.
Bank nekade personer som är döva att utföra bankärenden30.5.2024 09:21:32 CEST | Pressmeddelande
Diskrimineringsombudsmannen, DO, bedömer att det var diskriminering när en bank nekade två personer som är döva att utföra bankärenden. Bakgrunden är att personerna kontaktade banken via telefon och då har använt sig av förmedlingstjänster där en förmedlare eller tolk utgör en länk mellan den hörande och den inte hörande.
Diskriminering när bank nekade kvinna provanställning18.4.2024 09:07:00 CEST | Pressmeddelande
En kvinna blev diskriminerad när hon nekades en provanställning hos en bank till följd av graviditet. Den bedömningen gör DO och begär därför att banken betalar diskrimineringsersättning till kvinnan.
Kvinna diskriminerades genom flygbolags uniformsregler11.4.2024 09:07:00 CEST | Pressmeddelande
Ett flygbolag, som tillämpar ett uniformsreglemente som inte tillåter religiösa symboler, diskriminerade en kvinna genom att neka henne fortsatt anställning med hänvisning till att hon inte var beredd att arbeta utan slöja. Den bedömningen gör Diskrimineringsombudsmannen, DO, och stämmer därför flygbolaget för diskriminering som har samband med religion eller annan trosuppfattning och kön.
Antalet anmälningar till DO fortsätter att öka10.4.2024 08:51:35 CEST | Pressmeddelande
Antalet anmälningar om diskriminering till Diskrimineringsombudsmannen, DO, fortsätter att öka. Mellan åren 2022 och 2023, var ökningen 9 procent. Det visar DO:s årliga statistikrapport som publiceras idag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum