DO stämmer kommun för bristande tillgänglighet
Eleven har en funktionsnedsättning som innebär att han har behov av stödåtgärder från skolans sida. Skolan har från det att eleven började i högstadiet känt till den begränsade funktionsförmågan, men trots det har skolan inte vidtagit de tillgänglighetsåtgärder som krävs och eleven gick ut grundskolan med underkända betyg i ett stort antal ämnen.
Skolan har vidtagit vissa åtgärder för elevens räkning, men enligt DO har kommunen inte vidtagit skäliga tillgänglighetsåtgärder genom att skyndsamt utreda, identifiera och vidta de behovsanpassade stödåtgärder som skulle ha behövts för att försätta eleven i en jämförbar situation med en elev utan hans funktionsnedsättning. Skolans underlåtenhet har därmed varit ett missgynnande som enligt DO har inneburit att eleven har diskriminerats i form av bristande tillgänglighet.
– Det är tydligt att skolan inte skyndsamt utrett elevens behov och därmed har skolan inte kunnat identifiera och vidta behovsanpassade stödåtgärder, och eleven har som följd gått ut grundskolan utan behörighet till gymnasieskolans nationella program. DO anser därför att det är angeläget att diskrimineringsfrågan blir prövad i domstol, säger DO Lars Arrhenius.
DO begär att kommunen ska betala 500 000 kronor i diskrimineringsersättning till eleven.
DO 2023/1862
Nyckelord
Kontakter
Clas LundstedtPressansvarig
Foto: Hans Alm
Om
Diskrimineringsombudsmannen (DO) är en myndighet som arbetar för ett samhälle fritt från diskriminering.
Följ Diskrimineringsombudsmannen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Diskrimineringsombudsmannen
Döv patient fick ingen tolk vid flera vårdbesök19.6.2024 09:32:14 CEST | Pressmeddelande
Region Gävleborg har vid upprepade tillfällen inte säkerställt att en kvinna som är döv fått tillgång till teckenspråkstolk vid vårdbesök, trots att hon tydligt informerat vården om behovet.
Bank nekade personer som är döva att utföra bankärenden30.5.2024 09:21:32 CEST | Pressmeddelande
Diskrimineringsombudsmannen, DO, bedömer att det var diskriminering när en bank nekade två personer som är döva att utföra bankärenden. Bakgrunden är att personerna kontaktade banken via telefon och då har använt sig av förmedlingstjänster där en förmedlare eller tolk utgör en länk mellan den hörande och den inte hörande.
Diskriminering när bank nekade kvinna provanställning18.4.2024 09:07:00 CEST | Pressmeddelande
En kvinna blev diskriminerad när hon nekades en provanställning hos en bank till följd av graviditet. Den bedömningen gör DO och begär därför att banken betalar diskrimineringsersättning till kvinnan.
Kvinna diskriminerades genom flygbolags uniformsregler11.4.2024 09:07:00 CEST | Pressmeddelande
Ett flygbolag, som tillämpar ett uniformsreglemente som inte tillåter religiösa symboler, diskriminerade en kvinna genom att neka henne fortsatt anställning med hänvisning till att hon inte var beredd att arbeta utan slöja. Den bedömningen gör Diskrimineringsombudsmannen, DO, och stämmer därför flygbolaget för diskriminering som har samband med religion eller annan trosuppfattning och kön.
Antalet anmälningar till DO fortsätter att öka10.4.2024 08:51:35 CEST | Pressmeddelande
Antalet anmälningar om diskriminering till Diskrimineringsombudsmannen, DO, fortsätter att öka. Mellan åren 2022 och 2023, var ökningen 9 procent. Det visar DO:s årliga statistikrapport som publiceras idag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum