Verksamhetsberättelse för 2022

Året som gått har givetvis präglats av kriget i Ukraina och även den påverkan det haft på världsekonomin. Den globala kostnadskrisen har påverkat både drift, underhåll och investeringar. Inflationstakten är den högsta på många decennier med kraftiga kostnadsökningar som följd. Det innebär att fastighetsbranschen står inför stora utmaningar som behöver hanteras de kommande åren. Utgångsläget är därför tuffare än på många år. De fastighetsaffärer som Stångåstaden har genomfört på senare år har starkt bidragit till att sänka belåningsgraden vilket har skapat bättre förutsättningar framåt. Stångåstaden är idag lägre belånat än det genomsnittliga bostadsbolaget i landet. Vi bedömer därför att vi har goda möjligheter att fortsätta satsa på att underhålla fastigheterna och erbjuda våra kunder en riktigt bra förvaltningskvalitet och service, säger Fredrik Törnqvist vd på Stångåstaden.

Resultat 2022

Stångåstaden redovisar ett starkt resultat för år 2022 trots att året som gått påverkats av rekordhög inflationstakt med kraftiga prisuppgångar som följd. Resultatet före skatt uppgår till 264 mkr inklusive reavinster från fastighetsförsäljningar. Exklusive reavinster uppgår resultatet till 215 mkr. En affär har genomförts under året när Brf etapp II i Ebbepark tillträddes. Likviden från affären har använts för att sänka bolagets låneskuld. Bolagets balansräkning är stark med en synlig soliditet om 58,5% och en justerad om 86,3%.

Läs gärna mer om vår verksamhet och det gångna året här:

Verksamhetsberättelse 2022

Hållbarhetsredovisning 2022