Killan på Österlen visiteras för första gången

Den 13 april visiterar biskop Johan Tyrberg den ideella föreningen Killan. Detta görs i samband med ett besök på Killans bönegård i Östra Vemmerlöv på Österlen.
Andaktsrummet i Killans bönegård är en plats för meditation och fördjupning. Foto: Sofia Lindstrand.

Killan är en ideell förening, en bönegemenskap, som syftar till att skapa och upprätthålla en andlig miljö. Föreningen driver Killans bönegård som centrum och inspirationsplats för Killans liv. I fjol valde föreningen Lunds stifts biskop Johan Tyrberg till visitator och den 13 april genomförs den första visitationen.

– Det är lite annorlunda att visitera en förening mot att visitera en församling. Vid en visitation i en församling undersöker jag om den fungerar och verkar i enlighet med Svenska kyrkans ordning. När jag visiterar Killan ska jag träffa kaplanen och styrelsen för att föra samtal om nutid och framtid, säger biskop Johan Tyrberg.

Killans bönegemenskap föddes ur en längtan efter en rytm i vardagen med regelbunden bön, tystnad och andlig läsning. Ordet Killan är skånska för Källan och bönegemenskapen berättar att de söker den djupaste källan i tillvaron som är Gud själv.

– Killan fyller en mycket viktig funktion i vårt stift. Både direkt för dem som är engagerade i föreningen och genom att medarbetare i stiftets församlingar erbjuds möjlighet till andlig fördjupning. Jag ser Killan som ett styrkebevis, säger biskop Johan Tyrberg.

Visitationen innehåller bland annat samtal om utmaningar men framför allt om glädjeämnen, till exempel utbytet med benediktinernunnorna i klostret Mariavall.

– Vi ser med stor glädje fram emot biskopens besök då vi ska få be tillsammans, fira mässa, dela måltid, vandra i labyrinten och dela erfarenheter av bön och ett liv med den Levande Guden, säger Anna Alebo Swedenborg, kaplan vid Killans bönegård.

Journalister hälsas välkomna att delta i programpunkten där biskopen ska få en visning av bönegårdens labyrint. Vid anmälan senast den 12 april till pressekreterare Camilla Lindskog meddelas klockslaget.

Huset, som föreningen hyr av Gärsnäs församling sedan 2003, byggdes som prästgård 1922. Den 29 februari 2004 invigdes huset till bönegård av biskop Christina Odenberg. Läs mer om Killan och bönegården på webben: Killans Bönegård | Killans bönegård på Österlen

Killan firar sina gudstjänster både i bönegårdens andaktsrum och i Östra Vemmerlövs kyrka. Foto: Sofia Lindstrand.
Den gamla prästgården i Östra Vemmerlöv är numera Killans bönegård. Foto: Sofia Lindstrand.