Åtta temavägar till världsarven i Tyskland
Förslagen är en del av Tyska Turistbyråns kampanj där Unescos världsarv marknadsförs, för att framhålla viktiga kulturella tillgångar och unika naturlandskap kombinerat med ett välutvecklat nätverk av kollektivtrafik och därmed ytterligare peka på Tyskland som en hållbar destination.
- I sin mångsidighet, och historiska betydelse, pekar våra 51 UNESCO världsarv långt bortom horisonten för de många kriser vi just nu upplever, säger Petra Hedorfer, ordförande i Tyska Turistbyrån. De står för nystart, omvälvningar och "out of the box"-tänkande och ger uttryck åt idén om ett enat Europa på ett unikt sätt. Än i dag kan vi hämta inspiration till ny design från vissa världsarv. Vi ser också ett samband mellan önskemålet för hållbart resande och intresset för kulturupplevelser. Mot denna bakgrund har vi utformat kampanjen på ett sådant sätt att den inspirerar människor att uppleva de tyska UNESCO:s världsarv med miljö- och klimatvänligt resebeteende.
Kampanjen främjar upptäckten av de 51 världsarvsplatserna i sju områden; "Slott och borgar", "Kulturhistoria", "Natur och trädgårdar", "Industrikultur", "Arkitektur och design", "Kyrkor och kloster" samt "Historiskt Städer". Det centrala inslaget i kampanjen är åtta temavägar som kombinerar hållbara resor till världsarven med känslomässiga upplevelser och mervärde för gästerna och inspirerar till längre vistelser. Genom att erbjuda ytterligare tematiskt motsvarande intressanta platser längs rutten kan resenärer också upptäcka platser och regioner som tidigare varit mindre besökta av turister.
Förslagen för temaresorna, som i sin grundform är åtta till tolv dagar långa, innehåller detaljerade resetips, kartor och länkar till medföljande hållbara reseupplevelser. De är både inspirationskällor och praktiska guider för individuell reseplanering. Sträckorna är utformade på ett sådant sätt att de också enkelt kan genomföras med kollektivtrafik.
I Sachsen-Anhalt, tex, finns det sex enastående kulturminnen, värdefulla dokument och ett biosfärområde under UNESCO-skydd.
Kampanjen vänder sig till natur- och kulturintresserade resenärer som är intresserade av ansvarsfulla, hållbara resor till lokala platser och som länge har förespråkat hållbarhet i flera aspekter av livet.
Läs mer på Tyska Turistbyrås sida för Unesco-arv
Nyckelord
Kontakter
Helen Wiberg
Tel:+46 8 665 18 85helen.wiberg@germany.travelBilder
Dokument
Länkar
Om
Tysklands turistbyrå (GNTB) är Tysklands nationella turistorganisation. Den arbetar på uppdrag av det federala ministeriet för ekonomi och klimatåtgärder för att representera Tyskland som turistland och finansieras av ministeriet i enlighet med ett beslut som fattats av den tyska förbundsdagen. I nära samarbete med den tyska resebranschen och partner och branschorganisationer inom den privata sektorn utvecklar GNTB strategier och marknadsföringskampanjer för att främja Tysklands positiva image utomlands som turistmål och uppmuntra turister att besöka landet.
GNTB har en tredelad återhämtningsstrategi för att övervinna utmaningarna i samband med nystarten efter COVID-19-pandemin:
* Öka medvetenheten om varumärket Destination Tyskland och förbättra varumärkesprofilen med fokus på hållbarhet och begränsning av klimatförändringar.
* Stödja resebranschen, som domineras av små och medelstora företag, genom relationshantering och kunskapsutbyte.
* Utveckling av evidensbaserade handlingsplaner på grundval av riktade marknadsundersökningar och fortlöpande analyser av förändrad efterfrågan från kunderna
Fokus på hållbarhet och digitalisering
GNTB främjar hållbar och framtidsinriktad turism i linje med den tyska regeringens mål. Fokus ligger här på hållbarhet och digitalisering.
Hållbarhet har varit ett centralt ämne i mer än ett decennium och vi engagerar oss i det som en strategisk fråga inom alla delar av organisationen. Vår organisation följer en strategi med tre pelare som kombinerar kunskapsdelning med externa partner och en stödjande kommunikationsstrategi med vårt interna hållbarhetsinitiativ. GNTB främjar ansvarsfull turism, ett viktigt tillväxtområde, genom att visa upp Tyskland som ett hållbart och inkluderande resmål på den internationella resemarknaden.
GNTB har 25 utländska byråer som den förvaltar från sitt huvudkontor i Frankfurt.
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
En hyllning till romantiken, naturen och konsten24.4.2024 10:52:50 CEST | Pressmeddelande
Kala träd i isiga vinterlandskap, ruiner täckta av murgröna, himmel över det stormfyllda Östersjön och människor som begrundade naturen. Det var några av Caspar David Friedrichs favoritämnen. I sina teckningar och målningar fångade konstnären inte bara landskap, utan också de stämningar och känslor som låg bakom dem.
Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande
Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.
Save the date – DZT arrangerar Dagen för barriärfri turism för tolfte året i rad den 6 mars 2024 under turistmässan ITB Berlin.23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under den 12:e Dagen för barriärfri turism (Tag des barrierefreien Tourismus) presenterar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) nationella och internationella experter som avhandlar strategier och best practices på temat inkluderande resor.
Europamästerskapet 2024 i Tyskland ger positiva effekter för tysk incomingturism23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Från den 14 juni kommer allt i Tyskland att handla om EM 2024. Till arenorna där de 51 matcherna utspelas välkomnar man 2,7 miljoner besökare och i fanzonerna räknar man med runt sju miljoner deltagare. EM kan generera en fyraprocentig ökning av övernattningsvolymen för tysk incomingturism.
Positivt resultat för reslandet Tyskland 2023 – DZT-prognos ser ytterligare tillväxtchanser för tysk incomingturism under 202423.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Europa är fortsatt den viktigaste källmarknaden – stark återhämtning från Asien och Nordamerika – kulturella höjdpunkter och UEFA EURO 2024 samt brett utbud av natursemestrar som ökar internationell efterfrågan
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum