Två av tre hemmafixare behöver Svanen men EU vill stoppa miljömärkning
Enbart EU:s eget CE-märke ska få finnas på byggproduktens förpackning, föreslår EU-kommissionen, i syfte att underlätta för EU:s inre marknad. Svanens krav utgår från ett livscykelperspektiv och vägleder konsumenter till de byggprodukter som är ”bäst i klassen” med tanke på miljö, klimat och biologisk mångfald. Det finns ingen konflikt mellan CE-märket, som sätter en gemensam lägstanivå och Svanen, som bidrar till att höja ribban genom hårda miljökrav, krav som ständigt skärps. De kan samexistera på förpackningen, menar Svanens nordiska organisation Nordisk Miljömärkning.
Byggbranschen står för nästan 40 % av världens utsläpp av koldioxid. Marknaden för konsument, jämfört med professionella inköpare, utgör ungefär en tredjedel av den totala byggvaruhandeln.
– Miljön och klimatet kan inte vänta, det är viktigt att vi ställer om vår produktion och konsumtion. Vår nya undersökning visar att två av tre nordiska hemmafixare, 66 %, anser att Svanen hjälper dem att göra bättre val för miljön. Därför hoppas vi att såväl politiker i EU, som i riksdagen vill kämpa för att Nordens konsumenter ska få fortsatt vägledning av Svanen när de ska välja golv, fönster och spackel och andra byggprodukter, säger Anna Linusson, vd för Miljömärkning Sverige.
95 % av alla nordiska konsumenter känner till Svanen, som har funnits i mer än 30 år. Svanen är en Typ 1 miljömärkning, vilket innebär att den drivs oberoende av vinstsyfte och branschintresse och att kraven fastställs av en oberoende tredje part och skärps kontinuerligt.
Viktigt bygga giftfritt för den nordiska hemmafixaren
Konsumenterna fick ta ställning till olika påståenden och där framkom att pris och kvalitet är de två mest viktiga parametrarna för hemmafixare när de ska välja byggprodukter. Det anser 93 % av de konsumenter som har köpt byggprodukter de senaste två åren eller som planerar att göra det i år. Att produkterna är utan hälso- och miljöfarliga ämnen anser 86 % är viktigt, liksom det faktum att byggprodukterna är bra val miljön, menar 74 %. Men det är svårt att välja rätt för miljön, anser 76 %, det kräver en extra insats tycker 71%.
Miljömärkning gör det enklare
67 % av dem som köpt eller planerar att köpa byggprodukter anser att det är viktigt med ett märke som de har tillit till. 66 % menar att Svanen gör det enklare att göra bättre val för miljön.
Källor:
Undersökningen genomfördes av YouGov Norge, för Nordisk Miljömärkning, Svanens nordiska organisation, i mars 2023. Totalt deltog 4 048 personer från Norge, Sverige, Danmark och Finland i undersökningen.
Byggbranschens miljöpåverkan UNEP
Hitta Svanen och EU Ecolabel byggprodukter
Debatt: EU-kommissionens förslag riskerar att göra hållbart byggande svårare
EU-parlamentet ska rösta om förslaget till byggvaruförordning i slutet av juli. Sedan följer förhandlingar med ministerrådet och EU-Kommissionen. Construction Products Regulation (CPR) (europa.eu)
Nyckelord
Kontakter
Anna NorbergPressansvarig
Tel:+46 762- 62 54 90anna.norberg@svanen.seBilder
Om
Svanen är Nordens officiella miljömärke. Svanen har ett livscykelperspektiv och ställer höga miljökrav, som revideras kontinuerligt. Det gör det enkelt för konsumenter att välja de miljömässigt bästa produkterna. Svanen är också ett verktyg för företag som vill bidra till arbetet för ett hållbart samhälle. Miljömärkning Sverige AB ansvarar för Svanen och för EU:s officiella miljömärke EU Ecolabel. Läs mer på www.svanen.se
Följ Miljömärkning Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljömärkning Sverige
Var med och påverka Svanens krav för fastighetsdrift23.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det finns en enorm miljö- och klimatpotential i att effektivisera driften av fastigheter, till exempel stora kontorsfastigheter. Därför har Nordisk Miljömärkning lanserat förslag på kriterier för fastighetsdrift. Förslaget till kriterier har gått ut på remiss och vill du veta mer så är du välkommen till webbinarium 2 maj. Sista datum för att svara på remiss är 5 juni.
Grönt trots röda siffror: Miljö kärnvärde för medvetna byggföretag9.4.2024 10:29:40 CEST | Pressmeddelande
Intresset för att bygga Svanenmärkt fortsätter att växa, trots kris i byggbranschen, visar nya siffror från Miljömärkning Sverige. På den stora branschmässan Nordbygg presentar Nordens officiella miljömärkning nyheter inom produktutveckling och nya regler för marknadsföring som ska motverka greenwashing.
Kavat först i världen med miljömärkta gummistövlar26.3.2024 09:59:05 CET | Pressmeddelande
Gummistövlarna Skur WP och Grytgöl WP har nu klarat EU Ecolabels tuffa miljökrav för skor. Redan 2008 blev skotillverkaren Kavat först i Sverige med miljömärkta skor och pionjären Kavat har sedan dess haft fortsatt fokus på skor av hög kvalitet.
Första Svanenmärkta renoveringen i Ronneby sparar klimat, miljö och miljoner7.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ronnebyhus och Peab är först i Sverige med att klara Svanens krav för renovering. När Ronnebys kommunala bostadsbolag lät renovera Flygarbostäderna från 1950-talet istället för att riva, så sparade de in på miljö, klimat och pengar.
Höjda krav för golv bidrar till en mer cirkulär ekonomi1.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Svanens nya golvkrav är ett steg mot en mer cirkulär ekonomi, vilket krävs för att nå miljö- och klimatmål och hushålla med jordens resurser. Majoriteten av konsumenterna vill inte ha produkter med miljö- och hälsofarliga ämnen när de väljer byggprodukter. Men de tycker det är svårt att välja rätt för miljön och Svanen blir då en hjälp, visar en nordisk konsumentundersökning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum